FILIORUM - Senter for barnehageforskning har, i samarbeid med BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet, gleden av å invitere til Norsk barnehageforskningskonferanse 2025 - den syvende i rekken. Konferansen arrangeres 22.-23. oktober i Stavanger.
Sammen om og for kvalitet i barnehagen

NORSK BARNEHAGE-FORSKNINGSKONFERANSE 22.-23. OKTOBER 2025
Selv om det er enighet om at alle barn har rett til et barnehagetilbud av høy kvalitet, viser undersøkelser at kvaliteten i norske barnehager varierer. Kvalitet er et komplekst fenomen som omfatter flere dimensjoner og aspekter. For å skape et best mulig grunnlag for hvordan forskningen kan bidra til å skape høy kvalitet i barnehagen, inviterer FILIORUM og BARNkunne til den sjuende Norske barnehageforskningskonferansen med temaet Sammen om og for kvalitet i barnehagen. Vi ønsker bidrag innenfor alle perspektiver og aspekter ved kvalitetsbegrepet for å få til dialog på tvers av ulike tematiske og metodiske innganger til kvalitet. Tverrfaglige bidrag ønskes særlig velkommen.

Deltema for konferansen:
- Ansattes perspektiv på barnehagekvalitet
- Foreldreperspektiv på barnehagekvalitet
- Barnehageeieres syn på barnehagekvalitet
- Barnehagekvalitet i policydokumenter og -planer
- Barns trivsel, lek og læring i et kvalitetsperspektiv
- Kvalitet i arbeidet med relasjoner i barnehagen
- Barns medvirkning
- Arbeid med å implementere ulike elementer av Rammeplanen for barnehagen
- Barns opplevelse og forståelse av barnehagekvalitet
- Det kultursensitive i kvalitetsarbeidet
- Kvalitet i språkarbeid med språklig variasjon og mangfold
- Barnehagelærerens rolle i kvalitetsarbeidet
- Kvalitet i samarbeid mellom hjem og barnehage
- Bemanning og betydning for kvalitet
- Kvalitet i arbeid med bærekraft
- Kvalitet i profesjonsutdanning og -utvikling
- Kvalitet for de yngste barna i barnehagen
- Kvalitet i arbeidet med fagområdene
Målgrupper
Forskere, P.hd.-studenter og andre interesserte på barnehagefeltet.
Presentasjonsformer
- Paper
- Poster
- Selvorganisert symposium
Mer om de ulike presentasjonsformene
Viktige datoer
- Frist innlevering av abstrakt: 30. april
- Tilbakemelding på abstrakt innen 16. juni 2025
- Påmelding til konferanse åpner 1. juni
- Frist for påmelding 3. september
Annen informasjon
- Konferanseavgiften inkluderer konferansemiddag onsdag 22. oktober, samt lunsj alle dagene.
- Konferansen avholdes på Clarion Hotel Energy.
Årets hovedforedragsholdere

Jenni Salminen er postdoktor (PhD, dosent) ved Fakultet for utdanning og psykologi ved Universitetet i Jyväskylä, Finland. Hennes forskning fokuserer på lærer-barn-interaksjoner i en barnehage-kontekst, spesielt hvordan egenskapene og kvaliteten på lærer-barn-interaksjoner er knyttet til barns læring og velvære, hvordan barnehage-lærernes egenskaper og erfaringer former interaksjonene i barnehagen, samt rollen hjemmemiljøet spiller for barns utvikling. Salminen jobber for tiden som postdoktor i det ERC-finansierte EarlyMath-prosjektet, hvor hun er ansvarlig forsker for understudien som fokuserer på barnehage. Hun er hovedforsker i oppfølgingsstudien Interaction, development and Learning (VUOKKO), og ekspert i eTALE Africa 2-prosjektet med fokus på å utvikle innhold innen barnehage og matematikk for å støtte lærer-utdanning i Afrika sør for Sahara. I tillegg er hun medlem av forskergruppen i CRITICAL-prosjektet og forsknings-prosjektet With Sensitive Eyes.

Wilfried Smidt er professor i utdanning med hovedfokus på barnehage ved Fakultet for utdanning, Institutt for psykososial intervensjon og kommunikasjonsstudier ved Universitetet i Innsbruck, Østerrike. Han er også professor II ved FILIORUM - Senter for barnehageforskning. Smidt har en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Bamberg. Forskningsinteressene hans er profesjonalisering og ledelse i barnehagelærerutdanningen, barnehagelæreres akademiske og karrieresuksess, barnehagelæreres personlighetstrekk , utdanningskvalitet i barnehage og familie, og leseferdigheter i tidlig barndom. Smidt deltar for tiden i forskningsprosjektene Early language education and support − researching and developing training and practice together og The quality of preschool teachers’ training in Austria and Ukraine: A comparative analysis.

Thomas Moser er professor i barnehageforskning ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, og er en del av FILIORUMs lederteam. Forskningsinteressene hans er barnehagens organisering, kvalitet og effekter, mobbing og inkludering, læreplanspørsmål, profesjonsutvikling, trivsel, barns læring, og utvikling, rom og materialitet. Han har vært involvert i en rekke nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter, blant annet som med-koordinator for to EU-finansierte prosjekter. Moser har vært medlem av flere regjeringsoppnevnte utvalg i Norge, og han har vært medgrunnlegger av og styreleder for Nasjonal forskerskole for lærerutdanning. Han har publisert rundt 200 artikler, fagartikler, anmeldelser, rapporter, lærebokkapitler og bøker.

Eivind Aadland er professor ved Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Campus Sogndal. Fagfeltet hans er i hovudsak fysisk aktivitet og helse, der han søker å forstå og fremme fysisk aktivitet, primært hjå barn og unge. Hans fremste forskingsinteresser er samanhengar mellom fysisk aktivitet, fysisk form, motorikk, helse og heilskapleg utvikling hjå barn og unge, intervensjonsforsking i barnehage og skule, samt måling og analyse av fysisk aktivitet ved bruk av akselerometer. Dei siste 10 åra har han primært arbeidd med fysisk aktivitet i barnehage, der han leiar to store forsking- og utviklingsprosjekt i barnehagen, Active Learning Norwegian Preschool(er)s (ACTNOW) og Move-play-explore in early childhood education (MoveEarly), som søker å innarbeide fysisk aktivitet i barnehagen sin praksis. Han leiar også forskargruppa for Fysisk aktivitet og folkehelse ved Høgskulen på Vestlandet.
Kontaktpersoner
Institutt for barnehagelærerutdanning
Fakultetsadministrasjonen UH
Fakultetsadministrasjonen UH