EU-prosjekt skal styrke overgangen fra barnehage til skole for sårbare barn

Universitetet i Stavanger er en sentral partner i CONCRETE, et nytt europeisk forskningsprosjekt som skal styrke samarbeid på tvers av aktører innen utdanning, sosialt arbeid og sosiokulturelle tjenester med mål om å lette overgangen fra barnehage til skole for utsatte barn.

Publisert Sist oppdatert

Barnehagebarn ligger på gulvet i en ring med hodene inntil hverandre
Foto: Getty Images

Forskningsprosjektet CONCRETE (COllaborative iNitiatives for Childhood in euRopEan conTExts of vulnerability) starter opp våren 2025 og samler forskere fra flere europeiske institusjoner for å utvikle og dele beste praksiser for å fremme sosial og språklig suksess for barn fra sårbare bakgrunner. Prosjektet ledes av Université de Montpellier i Frankrike, med deltakelse fra Universitetet i Mostar (Bosnia-Hercegovina), Vytautas Magnus Universitetet (Litauen), Nikola Prokopiev-instituttet (Bulgaria) og Universitetet i Stavanger.

Samarbeid på tvers av sektorer og land

Prosjektet vil dokumentere og promotere effektive og inkluderende tiltak som allerede benyttes innen sektorer som arbeider med barn i de ulike landene. Gjennom forskning og digitale ressurser skal CONCRETE bidra til bedre inkluderingspraksiser i utdanningsløpet og sosiale tjenester på tvers av Europa.

– Vårt mål er å styrke tverrsektorielt samarbeid blant ulike aktører innen skole, barnehage og sosiale tjenester for å sikre en mer smidig overgang for minoritetsspråklige barn eller barn med migrasjonsbakgrunn, sier Sara Esmaeeli, førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, og en del av prosjektledergruppen.

UiS spiller en sentral rolle

Universitetet i Stavanger har en sentral rolle i prosjektet, både som en del av prosjektets ledelsesgruppe og som ansvarlig for en av prosjektets arbeidspakker som fokuserer på formidlingen av prosjektets resultater.

– Vi skal blant annet utvikle en digital plattform som vil inneholde observasjonsfilmer og videoer med eksperttilbakemeldinger og erfaringer fra praksisfeltet. Marianne Undheim, førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS vil også samarbeide om utvikling av den digitale plattformen. Dette vil ikke bare styrke kunnskapsdelingen, men også legge til rette for refleksjon og dialog mellom ulike aktører innen utdanning og sosiale tjenester, forklarer Esmaeeli.

Sara Esmaeeli
Sara Esmaeeli er førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, og en del av prosjektledergruppen.

Fokus på barn fra sårbare bakgrunner

CONCRETE-prosjektets hovedmål er å bidra til en mer inkluderende start i utdanningsløpet for utsatte barn, inkludert barn med flyktningbakgrunn og minoritetsetnisk bakgrunn. Forskningen vil kartlegge utfordringer disse barna, og deres familier, møter i overgangen fra barnehage til skole, samt identifisere gode praksiser for intersektorielt samarbeid som kan forbedre deres opplevelse og læringsmuligheter og støtte deres foreldre.

Prosjektets struktur og aktiviteter

Prosjektet vil gå over tre år (2025-2027) og er organisert i flere arbeidspakker. Noen av hovedaktivitetene inkluderer:

• Utvikle en felles forskningsprotokoll for å kartlegge intersektorielle samarbeidsinitiativer.
• Identifisere behovene til barna og deres familier.
• Identifisere gode praksiser for samarbeid mellom ulike aktører.
• Utvikle et opplæringsprogram for aktører som arbeider med sårbare barn.
• Formidle resultatene gjennom en digital plattform og et sluttseminar.

– Vi håper at denne forskningen vil gi konkrete anbefalinger og ressurser til utdanningssektoren og sosialarbeidere som jobber med barn i sårbare situasjoner. Vårt fokus er å sikre at alle barn, uansett bakgrunn, får en best mulig start på skolegangen, understreker Esmaeeli.

En viktig innsats for bedre utdanningspraksis

Prosjektets resultater vil bli samlet i en guide om gode praksiser for tverrsektorielt samarbeid, samt en felles opplæringsmodell for barnehage- og skoleaktører. I tillegg vil den digitale CONCRETE Platform sikre at kunnskapen blir tilgjengelig for alle relevante aktører i Europa.

– Dette prosjektet er et viktig skritt mot mer inkluderende og effektive utdanningspraksiser for barn fra sårbare bakgrunner. Vi ser frem til å samarbeide med våre internasjonale partnere for å skape reelle endringer, avslutter Esmaeeli.

CONCRETE er finansiert av EU-programmet .

CONCRETE-prosjektet starter opp i februar 2025 og vil vare i tre år, fram til slutten av 2027. Prosjektet har mottatt til sammen 250 000 euro fra EU-programmet Erasmus+, hvorav UiS sin andel vil være i overkant av 68 168 euro.