Optimistiske og lærende tankesett

Personalet i barnehagen spiller en viktig rolle for barns utvikling av tankesett, dvs. hvordan de møter utfordringer og hendelser i livet. Barn utvikler optimistiske og lærende tankesett gjennom samhandling, tilbakemeldinger og erfaringer.

Publisert Sist oppdatert
Hvorfor er dette viktig?

Tidlig sosial og emosjonell utvikling er grunnleggende for barns utvikling, helse og trivsel. Optimistiske og lærende tankesett danner et godt fundament for barns livsmestring. Å lære å avbryte pessimistiske tankesett med optimistiske tankesett reduserer følelsen av hjelpeløshet betydelig, og gir energi til ønsket om å lære og å vokse. Å bidra til barns livsmestring er en viktig del av verdigrunnlaget i Rammeplanen.

Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater fra forskningsartikkelen Inside Out: A Scoping Review on Optimism,Growth Mindsets, and Positive Psychology for Child Well-Being in ECEC av Janine Anne Campbell og Ingrid Midteide Løkken (2023).

Funn fra studien viser at det er positive sammenhenger mellom optimistiske og lærende tankesett og barns trivsel i barnehagen. Om barns tankesett utvikler seg til å bli optimistiske og lærende, eller pessimistiske og faste, avhenger av miljøet de ferdes i. Personalet i barnehagen spiller derfor en viktig rolle for hvordan barns tankesett utvikler seg.

Barnehagebasert kompetanseutvikling

Mål: Ved å bruke denne ressursen vil barnehagepersonalet bli mer bevisste på sine egne tankesett, og hvordan de kan arbeide for å bidra til at barna utvikler optimistiske og lærende tankesett. For hvem: Barnehagepersonalet, f.eks. på et avdelings- eller personalmøte. Anbefalt tidsbruk: Ca. 45 minutter. Tips til gjennomføring: 1. Se fagfilmen. 2. Diskuter refleksjonsspørsmålene og observasjonene. 3. Gjennomfør aktivitetene. 4. Del erfaringer med hverandre på neste møte.

Et bilde som inneholder fem barn og tre barnehageansatte som leker med klosser og togbane
Illustrert av Tilde Hoel Torkildsen

Tankesett

Tankesett handler om hvordan en forklarer for seg selv de hendelsene som skjer i livet. Tankesett kan være optimistiske og lærende, eller pessimistiske og faste.

  • Optimistiske tankesett handler om å nærme seg verden på en optimistisk måte og å fokusere på det positive, i motsetning til mer pessimistiske tankesett.
  • Lærende tankesett handler om å ha en tro på at en kan lære nye ting gjennom innsats og at feil gir muligheter for læring, i motsetning til faste tankesett.

Mens dere ser filmen, legg merke til hvordan personalet kan støtte barns utvikling av tankesett.

Optimistiske og lærende tankesett - en fagfilm av Ingrid Midteide Løkken ved Læringsmiljøsenteret, UiS
.

Spørsmål til refleksjon

I filmen presenteres ulike tankesett: optimistiske og lærende, og pessimistiske og faste.

  • Hvordan kommer disse tankesettene til uttrykk i praksis hos dere?
  • Hvordan kommer dette til uttrykk hos barna og personalet?
  • Hvordan kan dere legge til rette for bevisstgjøring og utvikling av tankesett blant barna og personalet i barnehagen?

Diskuter følgende observasjoner

Situasjon 1

Kari forsøker å balanser på en stokk, men er redd for å prøve.

  • Hvordan vil dere støtte Kari i prosessen med å utvikle et optimistisk og lærende tankesett?

Situasjon 2

Ole ønsker å klatre opp i et tre. En av de ansatte i barnehagen sier at det kan være farlig og at det ikke vil gå bra.

  • Hvordan vil dere jobbe med dette i personalgruppen, for at personalet skal se hvordan sitt eget tankesett påvirker utviklingen av Oles tankesett?
Last ned

Utskriftsvennlig versjon av ressursen

Illustrasjon av et barn som maler
Illustrert av Tilde Hoel Torkildsen
Aktiviteter

Tenk gjennom og reflekter over hvordan du selv forklarer ulike hendelser som skjer i livet ditt. Hvordan kan du legge til rette for bevisstgjøring og utvikling av dine tankesett?

Gå på jakt etter eksempler fra praksis hvor de forskjellige tankesettene kommer til syne. Skriv ned observasjonene. Se om du kan finne eksempler både fra barne- og personalgruppen. Diskuter og del erfaringer med hverandre på neste avdelings- eller personalmøte.

Barnehageforskning fra FILIORUM

Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater fra følgende forskningsartikkel:

Campbell, J. A., & Løkken, I. M. (2023). Inside Out: A Scoping Review on Optimism, Growth Mindsets, and Positive Psychology for Child Well-Being in ECEC. Education Sciences, 13(1), 29. https://doi.org/10.3390/educsci13010029

Om forskningen

Studien er en del av SELMA-prosjektet, et forskningsprosjekt om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen.

Mål

Å identifisere litteratur som inkluderer optimisme, lærende tankesett og positiv psykologi med betydning for barns trivsel.

Metode

Scoping review.

Datamateriale

Artikkelen utforsker og kartlegger litteratur om optimisme, lærende tankesett og positiv psykologi hos barn i barnehage. Den identifiserer litteratur som rapporterer kvalitativt eller kvantitativt om teori eller programmer som antyder endringsmekanisme for barns trivsel, og som er publisert mellom 1995 og 2021.

Sentrale funn

Funnene i studien viser at det i litteraturen gis støtte til positive sammenhenger mellom optimisme, lærende tankesett og barns trivsel i barnehagen. Funnene viser også at det finnes begrenset empirisk dokumentasjon. Den mulige sammenhengen mellom personalets tankesett og barnas resultater har hittil i stor grad blitt oversett. Kartleggingen som er gjennomført i studien gir et utgangspunkt for fremtidig forskning for å tette og utvikle disse kunnskapshullene og for å utvikle bedre forståelse av mekanismene for barnas trivsel i barnehagen.

Aktuelle lenker

SELMA - et forskningsprosjekt som har som mål å utvikle og prøve ut en pedagogisk praksis for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen.

SELMAs nettressurser - Her finner du filmer og musikkvideoer som er rettet mot både barn og ansatte i barnehagen. Filmene er laget med tanke på å støtte barnehager i å fremme samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse i hverdagen.

Flere ressurser for barnehagen.

Logo FILIORUM

Faglig ansvarlige

Ingrid Midteide Løkken

Ingrid Midteide Løkken, Førsteamanuensis
Læringsmiljøsenteret, UiS

E-post:ingrid.m.lokken@uis.no

Janine Anne Campbell

Janine Anne Campbell, Forsker
New Zealand

E-post: janine.anne.campbell@gmail.com