Forskere fra FILIORUM har fått midler fra Stiftelsen Dam til et forskningsprosjekt som skal tilpasse kodeleker slik at de blir tilgjengelige for alle barn, uansett utviklingsnivå. Forskerne håper prosjektet vil bidra til å skape en mer inkluderende skole- og barnehagehverdag.
Kodeleker, eller små roboter som kan programmeres uten skjerm, er verktøy som har blitt stadig mer populære i barnehage og skole. De stimulerer barns problemløsningsferdigheter, samarbeidsevne og digitale forståelse. Men til tross for teknologienes mange muligheter, møter flere barn barrierer. Fysiske, kognitive eller sensoriske utfordringer kan gjøre det vanskelig å delta på lik linje med andre barn.
Nå skal et nytt forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger endre på dette. Ved å kartlegge kodeleker og utvikle støtteverktøy og ressurser for å forbedre inkluderingen, ønsker forskerne å sikre at alle barn, uavhengig av deres utviklingsnivå, får fullt utbytte av teknologien.
– Vi ønsker å skape et miljø der alle barn føler seg inkludert og verdsatt, sier Francesca Granone, prosjektleder og førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning.
– Kodeleker har et enormt potensial, men vi må sørge for at de kan brukes av alle.
Inkluderende forskning som metode
En av prosjektets unike tilnærminger er bruken av inkluderende forskning, der personer med utviklingshemming deltar som medforskere. Granone forklarer at dette er et bevisst valg for å sikre at forskningen bygger på reelle erfaringer og behov.
– Når vi inkluderer medforskere med ulike perspektiver, skaper vi løsninger som faktisk fungerer i praksis, forteller hun.
– Dette gir oss en dypere forståelse av hvordan teknologi kan tilpasses for å møte ulike barns behov.
Gjennom tett samarbeid med barnehager, skoler og medforskere vil prosjektgruppen kartlegge utfordringer og muligheter ved bruk av kodeleker i undervisningen. Målet er å utvikle ressurser som lyd- og visuelle støtteverktøy, slik at kodelekene kan brukes av barn med ulike utviklingsnivåer.
Fokus på inkludering i praksis
Forskerne skal teste ressursene de utvikler i prosjektet i barnehager og skoler i Rogaland. Seks barnehageavdelinger og seks skoleklasser på 1.–4. trinn skal delta i utprøvingen, der aktivitetene legges opp med tanke på å styrke inkludering, mestring og samarbeid.
Lærere og barnehagelærere vil få opplæring i å bruke kodelekene og tilhørende ressurser, og forskerne vil observere hvordan aktivitetene påvirker barns deltakelse og læringsutbytte.
Granone tror prosjektet kan ha en konkret effekt, både på kort og lang sikt.
– Vi tror dette arbeidet vil styrke barnas selvfølelse og bidra til å bygge et samfunn der teknologi fungerer som en bro, ikke en barriere, sier hun.
Kan bidra til varige endringer
Prosjektet, som har en varighet på to år, har også som mål å påvirke utviklere av kodeleker. Basert på forskningsfunn vil prosjektgruppen gi konkrete råd til utviklere om hvordan produktene deres kan tilpasses bedre til ulike behov.
Granone understreker at prosjektet ikke bare handler om teknologi, men om å skape varige holdningsendringer.
– Ved å fokusere på tilgjengelighet og inkludering, håper vi å bidra til en kultur der alle barn får like muligheter til å lære og vokse, sier hun.
Ressursene som utvikles gjennom prosjektet, vil gjøres fritt tilgjengelige for barnehager, skoler og familier over hele landet. Målet er å sikre at forskningen når ut til flest mulig og kan gjøre en forskjell i barns hverdag.
– Vi både tror og håper at dette prosjektet kan være et viktig steg for å fremme en mer inkluderende tilnærming til teknologi og læring – en innsats som kan gi ringvirkninger langt utover de to årene prosjektet varer, avslutter Granone.