Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.
Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.
En helhetlig tilnærming er nødvendig
Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.
– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.
Gir kunnskap om spillene som verktøy
Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.
Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.
Noen sentrale funn fra studien er:
- Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
- Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
- De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
- Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
- Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.
– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
– Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.
Omtalt i saken
Kunnskapssenter for utdanning
Velkommen til disputas!
Velkommen til disputas for Morten Njå 27.mars 2025.
Morten Njå er utdannet allmennlærer og har ti års erfaring fra grunnskolen. I tillegg har han en mastergrad i engelsk språkvitenskap.
Njå har tidligere vært tilknyttet Nasjonalt lesesenter ved Universitetet i Stavanger, hvor han jobbet med forskning og utvikling innen leseopplæring. Nå arbeider han ved Kunnskapssenter for utdanning, der han har bidratt til rapporter om digitalisering i skolen.
Njås doktorgradsarbeid fokuserer på hvordan læringsanalyse kan støtte barns tidlige språkutvikling og leseferdigheter.
Les flere forskningsnyheter fra UiS:
Ny innsikt i pasientsikkerhet og digital helse: Høydepunkter fra SHAREs fagmøte
SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten – sitt fagmøte 19. Februar 2025 belyste sentrale temaer innen ...
Barns trivsel i barnehagen
Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen bar...
Forskingsgruppa Idrettsvitskap
FORSKI studerer korleis fysisk aktivitet og trening kan optimaliserast for å fremje helse og idrettsprestasjon og ønskje...
Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Historieprofessor fekk svensk prestisjepris i høgtideleg seremoni
Dolly Jørgensen fekk nyleg den svenske Gad Rausings pris 2025 for si banebrytande forsking innan miljøhistorie og miljøh...
Fra øvelse til virkelighet: Simulering gir bedre hjerneslagbehandling
Ved akutt hjerneslag teller hvert minutt. Rask behandling kan avgjøre utfallet. Soffien Chadli Ajmi har forsket på hvord...
Stavanger-forskarar på Viten-TV
UiS lanserer i dag dei første filmane i serien Forskningsglimt på Viten-TV. Kvar film gjev publikum 4 minutt topp klasse...
PhD-arbeid
På denne siden finner du spennende podkast-samtaler med PhD-studenter som deler innsikt i deres forskningsarbeid.
Læringsmiljøprosjektet pulje 9
På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 9 (2025 - 2027).
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag
Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...
Webinar: Når eleven strever med motivasjon
Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet
Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter
Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Filmer
Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...
Mikroemne i Tid for lesing
I Tid for lesing tilbyr Nasjonalt lesesenter heildigitale mikroemne for deg som jobbar i skulen.
Skal kartlegge utfordringer og muligheter i rekrutteringen til barnehagelæreryrket
Forskningsprosjektet "Barnehagelærere – yrkesgruppen som igjen begynte å slutte" tar sikte på å gi et solid kunnskapsgru...
Forskergruppe: Teamarbeid og tilpasning i pasientforløp
Forskergruppen arbeider med teamarbeid og tilpasninger i korte og lange pasientforløp i ulike deler av helsetjenesten.
Norske forskere med internasjonalt gjennombrudd i nyfødtmedisin
Norskutviklet medisinsk utstyr og systematisk simuleringstrening og debriefing av helsepersonell har nesten halvert nyfø...