Barnas hage på Ullandhaug

I Barnas hage deltar barnehagebarn aktivt i hagebruksaktiviteter og utforsker økologiske sammenhenger gjennom sanselige og erfaringsbaserte prosesser. Prosjektet dokumenterer hvordan barns perspektiver og praksiser kan bidra til grønn omstilling i samfunnet.

Publisert Sist oppdatert
Du finner Barnas Hage langs stien mellom campus Ullandhaug, UiS og Stiftelsen økologisk gård, Ullandhaug. (Foto: Ove Bergersen.)

Ideer til bruk av hagen for barnehageansatte

Barnas hage er et grønt rom for lek, læring og undring. Et sted der små hender skaper store ideer. Her får barn lage jord, så frø, pleie planter og utforske sammenhengene i naturens kretsløp. Samtidig får de uttrykke sine egne tanker om det de ser og gjør. Vi legger vekt på sanseerfaringer og utforskende prosesser.

Skilt til Barnas hage på Ullandhaug i sommereng.
Barnas hage ønsker å legge til rette for barnehagebarns deltakelse i praktisk hagearbeid. (Foto: Ove Bergersen, UiS)

  • Så og høste frø
  • lage jord av kompost
  • pleie flerårige nyttevekster

Se nærmere på stengler, blader, blomster og frø – og deres rolle i plantens liv.

  • Hvilke insekter tiltrekkes av hvilke blomster?
  • Hvordan endrer hagen seg fra vår til høst?

La barna bruke sin stemme og fantasi til å tolke og forklare det som skjer i hagen.

Plantenes bestanddeler

Hva består egentlig en plante av? Finn ut mer om frøet, røttene, bladene og stenglene, blomster og frukt, som til sammen utgjør plantens eget kretsløp.

grønt gress og en åpen hånd som holder små, svarte frø
Alt starter et sted. Fra et lite frø kan det vokse opp store planter. (Foto: Ove Bergersen, UiS)

Frø: Hvert frø inneholder en liten pakke med alt det en plante trenger for å starte livet sitt. Frø kan komme i mange forskjellige størrelser og former, og det er morsomt å oppdage hvor ulike de kan være. Noen frø er store, som bønner eller nøtter, og de trenger mye plass for å vokse. Andre frø er bittesmå, som sitronmelissefrø, men selv om de er små, kan de vokse til store planter.
Frø kan også reise på forskjellige måter. Noen flyr med vinden, slik som løvetannfrø, mens andre fester seg på dyr eller gjemmer seg inni en frukt, som jordbærfrø.
Visste du at noen frø også er mat for oss? Korn og erter er eksempler på frø vi kan spise.
Ved å se, ta på og plante frø, kan du oppdage hvor spennende og forskjellige de er. Alt et frø trenger for å våkne til liv er vann, jord og sol. Når du gir frøet dette, vil det spire og vokse til en ny plante.

Blader og stengler er viktige deler av en plante, og de hjelper planten med å vokse og være sunn.

Stengelen holder bladene og blomsten oppe, og hjelper planten med å stå rett og vokse høyt mot solen. Stilkene transporterer også vann og mat fra jorden til resten av planten, slik at den kan vokse og være sterk.

Bladene er de grønne delene som vokser på stengelen. De er som plantens "solcellepanel" fordi de fanger solens lys og lager mat til hele planten. Bladene bruker sollys, vann og luft til å lage energien som planten trenger for å vokse, og de hjelper også planten med å puste.

Stilken er som en stang som holder planten oppe, mens bladene er plantens kjøkken som lager mat. Sammen hjelper stilken og bladene planten med å vokse og være frisk!

Røtter: Planter trenger røtter for å kunne drikke vann og ta opp stoffer som de trenger fra jorda, disse røttene klarer vi derfor vanligvis ikke å se for de vokser trygt under bakken.

Det finnes flere typer røtter: noen har jordstengler som ser ut som greiner som strekker seg gjennom jorda, noen har bare en pælerot som prøver å komme så langt nedover i bakken den bare klarer, andre har saftfulle løker eller knoller i mange former og farger som de kan lagre energien sin i.

Blomster: En blomst er den delen av planten som skal lage frø og frukt. De er ofte vakre og fargerike for å tiltrekke seg insekter som bier og sommerfugler. Når biene kommer til blomsten for å hente søt nektar, tar de med seg pollen som hjelper planten å lage frø.
Hver blomst er unik, akkurat som mennesker. Noen blomster vokser høyt på stengler, mens andre kanskje gjemmer seg på bakken. Uansett hvordan de ser ut, er blomster viktige for naturen, fordi de hjelper til med å lage nye planter.
Neste gang du ser en blomst, kan du prøve å finne ut hvilken farge den har, om den lukter godt, eller om du kan se hvilke insekter som besøker den. Blomster er ikke bare vakre, de er også veldig nyttige.

Frukt er den delen av en plante eller et tre som inneholder frøene og hjelper planten med å lage nye planter. Etter at blomsten er blitt befruktet, vokser frukten og beskytter frøene. Den kan være søt, sur, eller noe imellom, og den kommer i mange forskjellige former, farger og størrelser.

Frukt kan være små eller store, i flere farger som rød, grønn, gul eller oransje, og i flere former som rund, oval eller til og med pæreformet. Eksempler på frukt er epler og bær. Alle disse har frø inni, og vi kan spise dem som en sunn og deilig matbit.

Frukt er ikke bare god å spise, den er også viktig for kroppen vår. Den gir oss vitaminer og energi som hjelper oss med å holde oss sterke og friske. Du kan tenke på frukt som naturens godteri, det smaker godt og er sunt for oss. Så neste gang du spiser en frukt, husk at den ikke bare smaker godt, men også hjelper planten med å lage nye frø, som kan vokse til nye planter.

Kontaktinformasjon

Førsteamanuensis i norsk
51831341
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning

Barnas hage er et samarbeid

Mer barnehageforskning fra Universitetet i Stavanger

UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase

Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...

Barns trivsel i barnehagen

Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen bar...

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag

Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...

Skal kartlegge utfordringer og muligheter i rekrutteringen til barnehagelæreryrket

Forskningsprosjektet "Barnehagelærere – yrkesgruppen som igjen begynte å slutte" tar sikte på å gi et solid kunnskapsgru...

DiCoTe-ressurs: Barns utforskende lek med kodeleker

I denne modulen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes for å engasjere barn i utforskende og samarbeidende lek...

EU-prosjekt skal styrke overgangen fra barnehage til skole for sårbare barn

Universitetet i Stavanger er en sentral partner i CONCRETE, et nytt europeisk forskningsprosjekt som skal styrke samarbe...

DiCoTe-ressurs: Ordliste

Her finner du en ordliste med begrepsavklaringer.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025

FILIORUM - Senter for barnehageforskning har, i samarbeid med BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet, gleden av å inviter...

Nytt forskningsprosjekt skal gjøre kodeleker tilgjengelig for alle barn

Forskere fra FILIORUM har fått midler fra Stiftelsen Dam til et forskningsprosjekt som skal tilpasse kodeleker slik at d...

DiCoTe-ressurs: Videreutvikle barns lek med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barn...

DiCoTe-ressurs: Bishops matematiske aktiviteter

I denne ressursen vil du lære om Alan Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter som er utgangspunkt for arbeid m...

Musikk og helse i barnehagen

Har du tenkt på hvordan musikk kan handle om helsa vår? Å delta i musikkaktiviteter kan være med på å påvirke hvordan ba...

Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?

Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...

DiCoTe-ressurs: Å involvere alle barn i kodeaktiviteter

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan involvere alle barn i aktiviteter med kodeleker i barnehagen. Ress...

Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle

Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...

Sprell-ressurs: Å lese digitale bøker i barnehagen

I denne ressursen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.

Optimistiske og lærende tankesett

Personalet i barnehagen spiller en viktig rolle for barns utvikling av tankesett, dvs. hvordan de møter utfordringer og ...

DiCoTe-ressurs: Å planlegge aktiviteter med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter og ut...

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...

DiCoTe: Ressurser til barnehagelærerutdanningen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (Språk, tekst...