I Barnas hage deltar barnehagebarn aktivt i hagebruksaktiviteter og utforsker økologiske sammenhenger gjennom sanselige og erfaringsbaserte prosesser. Prosjektet dokumenterer hvordan barns perspektiver og praksiser kan bidra til grønn omstilling i samfunnet.
Hvordan kan barnehagebarn bidra til grønn omstilling? I Barnas hage får barn utforske hagebruk, økologi og naturens egen rytme – gjennom hele året.
Samarbeid: Det levende læringsrommet ligger vakkert til mellom Universitetet i Stavanger og den økologiske gården på Ullandhaug, og er et samarbeid mellom UiS, Stavanger kommune og organisasjonen KVANN (Kunnskap og vern av nytteplanter i Norge).
Et sosialt møtested i utvikling: På søndager er porten ofte åpen for nysgjerrige besøkende – ta gjerne turen innom. Ønsker du å besøke hagen eller bidra i prosjektet på andre måter? Kontakt Ove Bergersen, UiS.
Ideer til bruk av hagen for barnehageansatte
Barnas hage er et grønt rom for lek, læring og undring. Et sted der små hender skaper store ideer. Her får barn lage jord, så frø, pleie planter og utforske sammenhengene i naturens kretsløp. Samtidig får de uttrykke sine egne tanker om det de ser og gjør. Vi legger vekt på sanseerfaringer og utforskende prosesser.

Plantenes bestanddeler
Hva består egentlig en plante av? Finn ut mer om frøet, røttene, bladene og stenglene, blomster og frukt, som til sammen utgjør plantens eget kretsløp.

Kontaktinformasjon
Institutt for barnehagelærerutdanning
Barnas hage er et samarbeid
Universitetet i Stavanger
KVANN- Kunnskap og Vern av Nytteplanter i Norge
Stavanger kommune
Mer barnehageforskning fra Universitetet i Stavanger
UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase
Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...
Barns trivsel i barnehagen
Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen bar...
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag
Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...
Skal kartlegge utfordringer og muligheter i rekrutteringen til barnehagelæreryrket
Forskningsprosjektet "Barnehagelærere – yrkesgruppen som igjen begynte å slutte" tar sikte på å gi et solid kunnskapsgru...
DiCoTe-ressurs: Barns utforskende lek med kodeleker
I denne modulen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes for å engasjere barn i utforskende og samarbeidende lek...
EU-prosjekt skal styrke overgangen fra barnehage til skole for sårbare barn
Universitetet i Stavanger er en sentral partner i CONCRETE, et nytt europeisk forskningsprosjekt som skal styrke samarbe...
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025
FILIORUM - Senter for barnehageforskning har, i samarbeid med BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet, gleden av å inviter...
Nytt forskningsprosjekt skal gjøre kodeleker tilgjengelig for alle barn
Forskere fra FILIORUM har fått midler fra Stiftelsen Dam til et forskningsprosjekt som skal tilpasse kodeleker slik at d...
DiCoTe-ressurs: Videreutvikle barns lek med kodeleker
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barn...
DiCoTe-ressurs: Bishops matematiske aktiviteter
I denne ressursen vil du lære om Alan Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter som er utgangspunkt for arbeid m...
Musikk og helse i barnehagen
Har du tenkt på hvordan musikk kan handle om helsa vår? Å delta i musikkaktiviteter kan være med på å påvirke hvordan ba...
Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?
Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...
DiCoTe-ressurs: Å involvere alle barn i kodeaktiviteter
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan involvere alle barn i aktiviteter med kodeleker i barnehagen. Ress...
Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle
Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...
Sprell-ressurs: Å lese digitale bøker i barnehagen
I denne ressursen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Optimistiske og lærende tankesett
Personalet i barnehagen spiller en viktig rolle for barns utvikling av tankesett, dvs. hvordan de møter utfordringer og ...
DiCoTe-ressurs: Å planlegge aktiviteter med kodeleker
I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter og ut...
Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen
En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...