Kvalitativ metode (BPS315)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS315
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Emnet gir generell kunnskap om etikk, teorier og praksis for kvalitativ psykologi. Emnet gir en grunnlag for forskning som bruker kvalitative metoder og epistemologier, samt et grunnlag for å inkorporere prinsippene for kvalitativ forskning i enhver relasjonell kontekst der studentene skal prestere profesjonelt.
Dette bachelorkurset involverer grunnleggende kompetanse om vitenskapsteori, kvalitative forskningsdesign, metoder for datainnsamling og metoder for dataanalyse. For å oppnå dette vil emnet dekke en grunnleggende innføring i teoriene som lå til grunn for disse metodene, nemlig: sosiokulturelle, konstruktivistiske, narrative og diskursive tradisjoner i psykologien. Det vil også bli gitt en innføring i case-studieforskning, etnografi og medvirkning.
Emnet vil også inkludere teoretiske og praktiske læringserfaringer om hvordan man strukturerer og gjennomfører datainnsamling i form av dybdeintervjuer og observasjoner. I tillegg vil kurset dekke de vanligste metodene for dataanalyse: tematisk analyse, fenomenologisk forskning, narrativ undersøkelse og diskursiv analyse.
Dette kurset bygger opp på utfordringsbasert læring, og gir studentene mulighet til å gjennomføre mini-forskningsprosjekter med unntak av SIKT/REK. Kursansvarlig vil tildele et generelt tema med relevans for psykologi og trivsel, som for eksempel stillhet i hverdagen.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- Ha kunnskap om sammenhengene mellom en forskning spørsmål, metoder for datainnsamling og metoder for data analyse.
- Kjenne til ulike tradisjoner innenfor kvalitativ forskning som narrativ psykologi, diskursiv psykologi, fenomenologisk psykologi, sosiokulturell psykologi og konstruktivistisk psykologi.
- Ha bred kunnskap om de ulike elementene i en akademisk tekst, og forholdet mellom disse elementene.
- Kjenne til forskningsetiske prinsipper i utforming av forskningsprosjekter.
- Ha generell kunnskap om de viktigste prosessene for å gjennomføre dybdeintervjuer i henhold til etiske standarder og i samsvar med målene for en spesifikk forskning eller praktisk prosjekt.
- Ha generell kunnskap om hvilken rolle kultur og kontekst spiller i forskning.
- Kjenne til prinsippene for å sikre mangfold og inkludering i psykologien.
- ha innsikt i et begrenset forskningsområde der stillhet som psykologisk fenomen utforskes
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- Kritisk reflektere over de antagelser som ulike teorier innen psykologi har om mennesker, og hvordan dette påvirker forskningsprosesser, forskningsresultater og teoretisering.
- Forstå om de sentrale aspektene ved kvalitativ undersøkelse i psykologi innenfor den metodiske syklusen i vitenskap.
- Planlegge en forskningsprotokoll, samle inn og analysere kvalitative data, og reflektere over prosessene som er involvert i et kvalitativt forskningsprosjekt.
- Gjennomfør dybdeintervjuer og observasjoner.
- Vurdere de etiske implikasjonene av et forskningsprosjekt og inkludere beskyttelsestiltak for å sikre at deltakernes rettigheter og trivsel blir ivaretatt.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- Ha innsikt i relevante etiske dilemmaer som finnes i datainnsamling, og beste praksis for å vurdere forskningsdeltakernes rettigheter.
- Kunne planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt etter prinsipper om refleksivitet, kritisk tenkning og etiske overveielser.
- Kunne utveksle kunnskap om kvalitativ undersøkelse på en assertiv måte, med tanke på ulike former for formidling og brukerinvolvering.
- kunne analysere relevante akademiske, faglige og forskningsetiske problemer rundt stillhet i hverdagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Dette emnet vil bli vurdert via summative formative evalueringer i form av en mappe bestående av: a) en 1600 +/- 10% ord prosjektbeskrivelse av et forskningsprosjekt; b) en 1850 +/- 10 % ordanalyse av datautdrag; c) en endelig mappeinnlevering på 3250 +/- 10 % ord som presenterer en integrasjon av disse to. Dette vil være et grunnlag for å konsolidere studentenes selvstendige arbeidsplanlegging, innsamling og analyse av data. Emneansvarlig vil gi frister og instruksjoner om hver av oppgavene for høstsemesteret. Den endelige leveransen av mappen vil bli gradert med karakterer fra A-F.Merk: Referanser er ekskludert fra ordtellingen. Studentene må bruke APA-stil, 7. utgave (eller nyere). Innholdet i oppgaven vil bli definert av emneansvarlig. Mappe A og B kan revideres og sendes inn på nytt én gang, ved feil.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
- Seminarer: Det er obligatorisk oppmøte i minst 4 ut av 6 seminar. Dersom det oppnås mer enn 50 % oppmøte, kan emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.