Psykologi i et flerkulturell samfunn (BPS250)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BPS250

Versjon

2

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet gir en innføring i samfunnspsykologien og kulturpsykologien, rettet mot betydningen av kontekst, mangfold og inkludering i psykisk helse og velvære. Emnet har fokus på det profesjonelle møte med brukere i et flerkulturell samfunn, samt hvordan helsehjelp kan tilpasses. Innføring til kulturpsykologi viser forskjellige oppfatninger av menneskelige opplevelser, emosjoner, verdier og aktiviteter er relasjonelle og hvordan det forstås i lys av et livsløpsperspektiv. Innføring til samfunnspsykologi tar som utgangspunkt en bredd forståelse av hvordan felleskap og tilhørighet påvirker psykisk helse og velvære. Studentene skal oppnå basiskompetanse innenfor helsefremmende tiltak, inkludering og medvirkning i lavterskeltilbud fra et folkehelseperspektiv.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om sentrale teorier innenfor samfunnspsykologi og kulturpsykologi, sammen som forskningsmetoder og praksis i fag.
  • ha avansert kunnskap om psykisk helsearbeid og helsefremmende tiltak i et flerkulturelt samfunn
  • ha inngående kunnskap om vurderinger knyttet til hvordan egne og samfunnsmessige holdninger er avhengig av en forståelse av kontekster og kulturelle forskjeller.

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende samfunnspsykologiske og flerkulturelle arbeids- og forskningsmetoder
  • kunne treffe begrunnede valg basert på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • analysere og forholde seg kritisk til relevant teori innenfor betydningen a globalisering, kultur og kontekst for psykologi
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke dem til å strukturere og formulere vitenskapelige argumenter rundt kommunikasjon, menneskelig tilknytning og trivsel
  • kunne bruke relevante metoder for forskning og vitenskapelig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen feltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i relevante kultur- og samfunnspsykologiske fag- og etiske problemstillinger
  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger om betydningen av kultur og kontekst for psykisk helse
  • analysere og vurdere betydningen av holdninger til minoriteter i samfunnsintervensjoner
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen kommunikasjon, menneskelig tilknytning og trivsel
  • kunne kritisk anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utføre avanserte oppdrag og prosjekter knyttet til å fremme kommunikasjon, menneskelig tilknytning og/eller velvære

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

SVEXPHIL Examen Philosophicum, BPS110 Introduksjon til psykologi og psykologiens historie, BPS120 Akademisk formidling og etikk, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Dette emnet vil bli vurdert via summative formative evalueringer i form av en mappe bestående av: a) en 1600 +/- 10% ord prosjektskisse av et samfunnsprosjekt; b) en 1100 +/- 10 % refleksivitet over prosessen med utvikling av prosjektskisse; c) en endelig mappeinnlevering på 3000 +/- 10 % ord som presenterer en integrasjon av disse to. Dette vil være et grunnlag for å konsolidere studentenes selvstendige arbeidsplanlegging. Emneansvarlig vil gi frister og instruksjoner om hver av oppgavene.Den siste vurderingen vil bli vurdert på grunnlag av karakter A-FMerk: Referanser er ekskludert fra ordtellingen. Studentene må bruke APA-stil, 7. utgave (eller nyere). Innholdet i oppgaven vil bli definert av emneansvarlig. Mappe A og B kan revideres og sendes inn på nytt én gang, ved feil.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Seminarer

Alle de obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at studenten skal være eksamensberettiget. Godkjenning/ikke-godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt senest 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Obligatoriske aktiviteter:

  • Seminarer: Det er obligatorisk oppmøte i minst 3 ut av 5 seminar. Ved mindre enn 50 % oppmøte, kan emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Lilla Magyari

Emneansvarlig:

Olga Vanessa Lehmann

Arbeidsformer

Undervisningen består av hybridforelesninger og ulike aktiviteter i seminarene.

Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.

På seminarene behandles de forskjellige delene av kurset via forskjellige læringsaktiviteter.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Utveksling ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto