Psykologi i et flerkulturell samfunn (BPS250)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BPS250
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om sentrale teorier innenfor samfunnspsykologi og kulturpsykologi, sammen som forskningsmetoder og praksis i fag.
- ha avansert kunnskap om psykisk helsearbeid og helsefremmende tiltak i et flerkulturelt samfunn
- ha inngående kunnskap om vurderinger knyttet til hvordan egne og samfunnsmessige holdninger er avhengig av en forståelse av kontekster og kulturelle forskjeller.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne anvende samfunnspsykologiske og flerkulturelle arbeids- og forskningsmetoder
- kunne treffe begrunnede valg basert på praktiske og teoretiske problemstillinger
- analysere og forholde seg kritisk til relevant teori innenfor betydningen a globalisering, kultur og kontekst for psykologi
- kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke dem til å strukturere og formulere vitenskapelige argumenter rundt kommunikasjon, menneskelig tilknytning og trivsel
- kunne bruke relevante metoder for forskning og vitenskapelig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kunne analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen feltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- ha innsikt i relevante kultur- og samfunnspsykologiske fag- og etiske problemstillinger
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger om betydningen av kultur og kontekst for psykisk helse
- analysere og vurdere betydningen av holdninger til minoriteter i samfunnsintervensjoner
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen kommunikasjon, menneskelig tilknytning og trivsel
- kunne kritisk anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utføre avanserte oppdrag og prosjekter knyttet til å fremme kommunikasjon, menneskelig tilknytning og/eller velvære
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Dette emnet vil bli vurdert via summative formative evalueringer i form av en mappe bestående av: a) en 1600 +/- 10% ord prosjektskisse av et samfunnsprosjekt; b) en 1100 +/- 10 % refleksivitet over prosessen med utvikling av prosjektskisse; c) en endelig mappeinnlevering på 3000 +/- 10 % ord som presenterer en integrasjon av disse to. Dette vil være et grunnlag for å konsolidere studentenes selvstendige arbeidsplanlegging. Emneansvarlig vil gi frister og instruksjoner om hver av oppgavene.Den siste vurderingen vil bli vurdert på grunnlag av karakter A-FMerk: Referanser er ekskludert fra ordtellingen. Studentene må bruke APA-stil, 7. utgave (eller nyere). Innholdet i oppgaven vil bli definert av emneansvarlig. Mappe A og B kan revideres og sendes inn på nytt én gang, ved feil.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle de obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at studenten skal være eksamensberettiget. Godkjenning/ikke-godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt senest 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er obligatorisk oppmøte i minst 3 ut av 5 seminar. Ved mindre enn 50 % oppmøte, kan emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Lilla MagyariEmneansvarlig:
Olga Vanessa LehmannStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen består av hybridforelesninger og ulike aktiviteter i seminarene.
Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
På seminarene behandles de forskjellige delene av kurset via forskjellige læringsaktiviteter.