Tok TV-studentene med på lag: – Deres rolle ble enda mer verdifull enn vi hadde sett for oss

– Tanken var egentlig bare at vi ville produsere tv-sendinger for lærere, uten å måtte bruke masse penger. Men nå skjønner vi virkelig hvor mye både ansatte og studenter har igjen for et slik samarbeid, sier kommunikasjonsrådgiver Maria Gilje Strand.

Publisert Sist oppdatert

tv studio med gjester og kameraperson i silhuett
Uten studentene på fjernsyns- og multimediaproduksjon ville Læring for livet-sendingene aldri blitt en realitet. Studentene er i sving med alt som foregår bak kamera, mens kommunikasjonsavdelingen ved UH-fakultetet og gjestene er i studio.

Ideen kom i 2019, da kommunikasjonsrådgiverne ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS bestemte seg for å lage mer forskningsformidling på video.

– Vi har som mål å nå ut til lærere i skoler og barnehagen med forskningen som foregår hos oss, og da er video en god flate, forteller kommunikasjonsrådgiver Maria Gilje Strand ved Læringsmiljøsenteret.

Men å lage gode videoproduksjoner er kostbare, og ikke alt kan løses av at kommunikasjonsrådgiveren filmer med mobilen.

– Men så fikk vi tips om å høre med Institutt for media og samfunnsfag. Der går det studenter på fjernsyns- og multimediaproduksjon som jo uansett har flerkameraproduksjon på timeplanen. Kanskje de kunne tenke seg å samarbeide med oss? De sa ja, og resten er historie, forteller Maria Gilje Strand, kommunikasjonsrådgiver ved Læringsmiljøsenteret.

For femte gang har andreårsstudenter på bachelor i fjernsyns- og medieproduksjonsfag blitt hanka inn av kommunikasjonsrådgiverne ved UH-fakultetet.

tv-studio teknisk rom
Maria Gilje Strand blir gjort klar for programlederrollen, mens studentene følger med.

Hver høst produserer de tv-sendinger der forskere og fagpersoner diskuterer aktuelle problemstillinger for lærere og skoleledere. UH-fakultetet står for innhold og gjester, mens studentene har ansvar for den tekniske gjennomføringen av sendingene, som publiseres i UiS sine sosiale medier, på YouTube og nå også på Viten-TV.

Læring for livet – for alle involverte

TV-programmet heter Læring for livet, og har fått navn etter en av UiS’ strategiske satsingsområder. Men dette er mer enn et ordspill, forteller Strand.

– Vi lager programmer som er aktuelle for lærere i barnehage og skole, så temaet har alltid noe med læring og utdanning å gjøre. Samtidig har vi som står bak lært mye om å lage tv-produksjoner. De vitenskapelig ansatte vi inviterer lærer mye om å formidle forskning og fagkunnskap i media. Seerne lærer forhåpentligvis mye av de dyktige folkene våre. Og ikke minst er dette læring for studentene, sier hun.

Opplever ekte problemstillinger

Det siste kan universitetslektor i flerkameraproduksjon Ingeborg Opheim Vinge ved Institutt for media og samfunnsfag bekrefte.

– Studentene har mye igjen for å ha dette prosjektet på planen. Et av målene våre på studiet er at det skal være arbeidsrelevant. Vi har simulerte sendinger, med studenter i alle roller, men vi ser at studentene har et helt annet læringsutbytte av å forholde seg til en reell oppdragsgiver, som gjengen fra UH jo faktisk er.

Det er den praktiske virkeligheten som møter studentene når ansatte, forskere og gjester tropper opp i studio i kjelleren på AR-hus for å spille inn tv-sendinger som skal vises på sosiale medier og Viten-TV, forteller Vinge.

Studentene får masse viktig kunnskap jeg aldri kunne lært dem i en forelesning når de har en ekte kunde på timeplanen. 

Ingeborg Opheim Vinge , universitetslektor

– Da oppstår det en rekke problemstillinger som ikke dukker opp hvis vi lager simulerte sendinger med studentene i alle roller. I tv-sendingene skjer det situasjoner som studentene også vil møte i arbeidslivet: Gjester som er forsinka eller som har dårlig tid, samtaler som ikke kan planlegges på forhånd og der studentene må jobbe aktivt for å forstå hvordan de bør filme, gjester som er nervøse og som trenger å bli møtt på gode måter, ting som ikke går som planlagt, og så videre.

Det er enormt verdifullt for studentene å få erfaring med alt dette tidlig i utdanningsløpet, mener Vinge.

– Studentene får masse viktig kunnskap jeg aldri kunne lært dem i en forelesning når de har en ekte kunde på timeplanen. 

Proff gjennomføring

– Alle gjestene blir overraska når de kommer ned i studio og ser hvor omfattende produksjonen er og hvor mange folk som er involvert, ler Maria Gilje Strand.

Som seer ser du bare resultatet, men hadde du snudd kameraet andre veien hadde du sett innspillingsleder, kameraer, regirommet, folk som jobber med lyd, lys, tekst – rett og slett en stor gjeng mennesker.

mann med caps i tv-studio
Studentene får viktig erfaring når de er med på Læring for livet.

Selv om studentene er ganske så ferske, er Maria Gilje Strand imponert over hva de får til.

– Pakken vi får med samarbeidet og gjennomføringen er topp kvalitet. Vi kan sende det rett ut på eteren. Og vi er en kravstor kunde, så vi hadde ikke vært fornøyde hvis det ikke var bra nok!

Se sendingene på Viten-TV

I høst har alle vært i sving med å spille inn fire nye episoder av Læring for livet i løpet av den uka studentene har sin første flerkameraproduksjon på timeplanen. Sendingene vil sendes i løpet av vinteren, og handler om engasjerende matematikkundervisning, hvordan bevare gløden som lærer, hvordan undervise i kreativ skriving og hvordan lærere kan jobbe med å styrke relasjonen til elevene sine. Sendingene blir tilgjengelige på UiS sine flater og på Viten-TV.

– Det er motiverende for studentene at de er med på en produksjon som blir gjort offentlig tilgjengelig, med navn på rulleteksten. Vi er veldig glade for dette gode samarbeidet, sier Vinge.

Se Læring for livet på Viten-TV

Viten-TV er kunnskapssektorens egen TV-kanal. Alle episodene av Læring for livet finnes på Viten-TV, i tillegg til en rekke andre filmer laget av Universitetet i Stavanger.

Viten-TV er kunnskapssektorens egen TV-kanal.

Omtalt i saken:

Seniorrådgiver
51833096
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon NSLA Avd. Stavanger
Universitetslektor i flerkameraproduksjon
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for medie- og samfunnsfag

Les flere saker:

Jan Magnus skal bli helsesykepleier

Jan Magnus Rykkvin (42) tar en mastergrad ved Universitetet i Stavanger. Han vil bli helsesykepleier.

Herman (22) vil bli advokat: – Ei god utdanning å ha, uavhengig av kva du skal seinare i livet

Herman Nikolay Kristiansen studerer rettsvitskap. – Det er ein veldig stor marknad for det juridiske her i Stavanger. De...

Alise (23) studerer rekneskap og revisjon, og har sikra seg jobb i PwC etter studiet

– Du er veldig ettertrakta. Dei fleste på det andre året av mastergraden fekk jobb før haustferien, fortel masterstudent...

Maren tar årsstudium: – Ein veldig trygg start for dei som ikkje har studert før

Maren Hansen Nesheim (20) er ein av dei aller første studentane på årsstudiet «økonomi og ledelse» på Handelshøgskulen v...

UiS-studentane Lotte og Benedicte jobbar som frivillige under økonomifestivalen KÅKÅnomics

20 studentar er med som frivillige på KÅKÅnomics i Stavanger: – Veldig fint å ha på CV-en, seier student.

Ole Magnus studerte maskiningeniør: – Fokuser på å bli ein god samarbeidspartnar

Ole Magnus Husebø fekk jobb på arbeidsplassen han samarbeidde med i bacheloroppgåva då han var student ved Universitetet...

UiS-alumn Geir Søndeland blir redaktør av Amedias nye avis i Stavanger

Geir Søndeland har studert engelsk og journalistikk ved Universitetet i Stavanger. Sistnevnte har ført til en solid karr...

Sykepleierstudenten Andreas drømmer om å bli redningsmann

Andreas Torjussen Osgjelten går tredje året på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han har drømt om å j...

Menn i sykepleien: - Det er ikke bare én fasit på hva god omsorg er

– Som menn kan vi ofte bidra på en annen, men like god måte i en krevende livssituasjon eller omsorgssituasjon, sier syk...

De skal bli sykepleiere. Hva tenker de om utdanningen og yrket?

Sykepleierstudentene Brage, Ida og Eirik forteller om en sosial og hektisk studiehverdag og ønsket om et meningsfylt yrk...

Magnus studerer paramedisin

Det er en veldig givende utdanning, i et fagfelt som er i stadig utvikling. Her får man muligheten til å utvikle seg mye...

Anbefaler å søke master i rus- og psykisk helsearbeid

Hedda Aurora valgte dette studieprogrammet for å bedre forstå hvordan man kan støtte enkeltpersoner innen rus- og psykis...

Elias har sommerjobb i ambulansetjenesten

Elias Fiksen tilbringer tilnærmet hele sommeren som sommervikar i ambulansetjenesten i Kvam ved Helse Bergen. I august e...

Jakob kapret drømmejobben – starter som trainee i august

Jakob Hummelsund Grung avslutter sykepleiestudiene ved Universitetet i Stavanger i vår, og går rett til en spennende toå...

Silje vil jobbe i ambulansen

Silje (38) hadde fast stilling som ingeniør, men kjente fremdeles på et ønske å jobbe med mennesker. Derfor valgte hun å...

Pernille skal bli sykepleier

Pernille (21) traff på første forsøk i valg av utdanning. Hun er glad for alle mulighetene en sykepleierutdanning gir de...

Kristoffer får bonus i studentstilling ved SUS

Ved siden av sykepleierstudiet jobber Kristoffer Andreas Haugen (20) hver tredje helg på Stavanger universitetssjukehus ...

Tverrfaglig simuleringsdag i sykepleielabene

Sykepleiestudenter på tredje studieår og fjerdeårsstudenter på medisinstudiet gjennomførte en tverrfaglig simuleringsdag...

Trente på kommunikasjon i HelseCampus

Paramedisinstudenter på tredje studieår og sykepleiere fra kommunehelsetjenesten deltok på en felles treningsdag. Det se...

Maren får bonus i stilling som sykepleierstudent ved SUS

Sykepleierstudent Maren Synnøve Stene (23) hadde sin medisinske praksis på SUS sin barneavdeling (3E). Hun har nå fått s...