Sykepleiestudenter på tredje studieår og fjerdeårsstudenter på medisinstudiet gjennomførte en tverrfaglig simuleringsdag på sykepleielabene til Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS. Opplegget er et samarbeid med Stavanger Universitetssykehus, som har medisinstudenter fra UiB i praksis.
Konseptet er knyttet til Ingunn Aase sin PhD, og ble etablert i samarbeid med SAFER - Stavanger Acute Medicine Foundation for Education and Research. Det er en stiftelse og et læringssenter som er opprettet i samarbeid mellom Stavanger Universitetssykehus (SUS), Universitetet i Stavanger og Laerdal Medical AS. Formålet med senteret er å styrke akuttmedisinsk opplæring og pasientsikkerhet, i første rekke gjennom å stimulere kompetanseutvikling av aktuelt personell hos de tre initiativtakerne.
Tiltak for bedre pasientsikkerhet
I lokalene til SAFER oppdaget de i 2013 at sykepleiestudenter trente på et simuleringsrom, mens legestudentene trente på naborommet. Da oppsto ideen om at studentene kunne trene sammen, selv om de tilhørte ulike universiteter. Konseptet startet opp første gang våren 2013, og responsen fra studentene ved UiS var overveldende.
Det anbefales globalt av Verdens Helseorganisasjon at studenter i forskjellige helsefag bør lære og trene sammen i større grad for å forberede dem til fremtidige arbeidssituasjoner og redusere barrierene for tverrprofesjonelt samarbeid. Tverrprofesjonell simulering beskrives som læresituasjoner der studenter fra to eller flere yrkesgrupper lærer av, om og med hverandre, med den hensikt å utvikle samarbeidskompetanse.
Imponert over samarbeidet
Universitetslektor Aleksandra Latinovic var ansvarlig for én av fem caseoppgaver under den tverrfaglige simuleringsdagen i Kjell Arholms hus. Hun er ansatt ved Det helsevitenskapelige fakultet, og er en av to emneansvarlige i emnet Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSY360). Tverrprofesjonell simulering er en del av dette faget.
– Jeg opplevde studentene som veldig motiverte og læringsvillige under simuleringen som jeg var ansvarlig for. De byr på seg selv, støtter hverandre og viser gjensidig respekt underveis. Uten undervisning og trening med søkelys på tverrprofesjonelt samarbeid kan en ikke forvente at en profesjonsutøver mestrer dette når en er ferdigutdannet og ute i arbeidslivet, sier Latinovic.
– Den kommende generasjonens helsepersonell
Sykepleiestudenten Kristin Andresen var en del av gruppen som fikk testet kunnskapene sine under tilsyn av universitetslektoren. Hun understreker viktigheten av å opprette dette tverrprofesjonelle samarbeidet mens de ennå er studenter.
– Dette er den kommende generasjonens helsepersonell. Ved å samhandle og trene nå får vi også muligheten til å få vite hva medisinstudentene forventer av oss og motsatt. Dette bidrar til å etablere fornuftige holdninger når vi kommer ut i arbeidslivet etter fullført skolegang. Skal du bli god på å ta blodprøver må du øve, og det samme gjelder samhandling, understreker Andresen.
Hun synes ellers at det å inkludere begge yrkesgruppene i simuleringsdagen er et ufattelig bra konsept, og roser både samarbeidet og selve organiseringen.
Calvin Foshaug var også en del av gruppen som fikk testet ferdighetene sine under denne simuleringen. Han fullførte nylig en åtte uker lang praksisperiode ved SUS, og er til daglig medisinstudent.
– Vi kommer til å ha et tett samhold med sykepleiestudentene når vi kommer ut i arbeidslivet. Denne relasjonen må være ganske tett for å kunne stole på hverandre og ha en vellykket samhandling i stressende situasjoner. Dette blir mye lettere ved god samhandling og kommunikasjon. Derfor synes jeg det er viktig at vi trener sammen i dag, sier Foshaug.
Kollektiv refleksjon etter simulering
Etter hver simulering hadde gruppen en debrief, der de reflekterte over hva som var vellykket og hvilke momenter som kunne ha blitt utført bedre. Conrad Bjørshol er overlege ved SUS og førsteamanuensis ved UiB, og var fornøyd med studentenes innsats. Han understreker at de jobbet godt sammen selv om de aldri hadde sett hverandre før. Han var også imponert over at de brukte ABCDE (en systematisk undersøkelse) i pasientundersøkelser og ISBAR (et kommunikasjonsverktøy) ved tilkalling av hjelp, som var de to sentrale læringsmålene.
– I tillegg var de veldig engasjerte og interesserte, noe som er et godt utgangspunkt for å starte karrieren som sykepleier eller lege, påpeker Bjørshol avslutningsvis.
Kort beskrivelse av de fem caseoppgavene
Postoperativ blødning
Her går lege og sykepleier inn til en pasient etter gjennomført operasjon. Pasienten føler seg ikke bra, er svimmel, forvirret og har magesmerter. Her skal studentene avdekke av pasienten har blødning etter operasjonen.
Sepsis
Lege og sykepleier møter en ny pasient som er kommet til avdelingen på grunn av influensa og mulig lungebetennelse. Pasienten er dårlig, har feber og frysninger. Her skal studentene tidlig identifisere sepsis, som er en alvorlig infeksjon som kan føre til at kroppens organer svikter.
Previsitt/visitt
I denne casen øver studentene på previsitt og deretter visitt, der de møter pasienten og pårørende for å overbringe en alvorlig beskjed. Pårørende er en person som står en annen person særlig nær, for eksempel partner/ektefelle eller nærmeste familie. Ordet brukes særlig i sammenhenger der det er snakk om alvorlig sykdom eller død.
Bevisstløs pasient med hypoglykemi
I denne simuleringen har vi en pasient som ble funnet bevisstløs på gulvet. Ved hjelp av systematisk undersøkelse skal studentene avdekke av pasienten har lavt blodsukker.
Pasient med intox/forgiftning
En ny pasient på avdelingen blir funnet bevisstløs i en seng. Pasienten ble innlagt på grunn av intox/forgiftning. Ved hjelp av systematisk undersøkelse skal studentene avdekke videre behandling.
Tekst og foto: Eigil Kloster Osmundsen
Relevante verktøy for simuleringene
Strukturert undersøkelse av en pasient som er eller kan være kritisk syk eller skadet.
A - Airways (luftveier)
B - Breathing (respirasjon)
C - Circulation (sirkulasjon)
D - Disability (bevissthet)
E - Exposure (eksponering) / Environment (omgivelser)
Sikre en relevant utveksling av informasjon som er med å sikre pasientenes behandling.
I - Identifisering
S - Situasjon
B - Bakgrunn
A - Aktuelt før og nå
R - Råd
Aktuelt fra Det helsevitenskapelige fakultet
Jan Magnus skal bli helsesykepleier
Jan Magnus Rykkvin (42) tar en mastergrad ved Universitetet i Stavanger. Han vil bli helsesykepleier.
Ny podkastserie skal styrke etisk refleksjon i jordmorutdanninga
Gjennom forskingsprosjektet Caring Futures har forskarar ved Universitetet i Stavanger og Stavanger universitetssjukehus...
Vi snakker sykepleie – på kafé
Fagterminologi og stammespråk kan være utfordrende for enhver sykepleierstudent. Samtidig kan misforståelser i relasjone...
Hvordan sikrer ledere i helsetjenesten sikkerheten for både ansatte og pasienter?
Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og...
Pleiepersonell sitt møte med døden i fleirkulturelle arbeidsfellesskap på sjukeheim
Anne Kristine Ådland har forska på korleis pleiepersonell i sjukeheim opplever og handterer møtet med døden. Studien kas...
Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...
Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...
Sensorteknologi, datafangst og kunstig intelligens for tidlig å oppdage forverret helsetilstand
Helseaktører i regionen og kunnskapsrike gjester fra både inn og utland belyste viktig tematikk på seminar i HelseCampus...
Helseministeren fikk presentert nye teknologiske løsninger
Under sin eldreturné besøkte helseminister Jan Christian Vestre HelseCampus Stavanger for å se hvordan nye teknologiske ...
Hvordan kan vi bedre pasientsikkerheten i luftambulansetjenesten?
Hva bør vi gjøre for å gjøre det tryggere for deg å være pasient, også på vei til sykehuset? I sin doktorgrad har Kriste...
Feiret fullført helsevitenskapelig mastergrad
Denne uken kunne masterstudentene ved Det helsevitenskapelige fakultet slippe jubelen løs. Etter innlevering av masterop...
Sjukepleiarar som realiserer seg, blir verande i jobben
Det er meldt om stor mangel på sjukepleiarar. Linda Horne Mæland har forska på norske helsesjukepleiarar for å forstå me...
Sykepleierstudenten Andreas drømmer om å bli redningsmann
Andreas Torjussen Osgjelten går tredje året på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han har drømt om å j...
Hvordan håndterte ledere i hjemmetjenesten pandemien?
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer ...
Menn i sykepleien: - Det er ikke bare én fasit på hva god omsorg er
– Som menn kan vi ofte bidra på en annen, men like god måte i en krevende livssituasjon eller omsorgssituasjon, sier syk...
Tilsyn etter alvorlige hendelser på sykehus
En ny studie fra SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt hvordan tilsyn blitt gjennomfør...
Å skreddersy helsetjenester: Ungdom som deltakere i tjenesteutvikling av psykisk helsevern
Bekymringen for ungdommens psykiske helse er et globalt fenomen som skaper overskrifter, også utenfor Norges grenser. Fr...
Fremtidens sykepleier(utdanning) – en felles utfordring
Over 200 personer deltok på et arrangement arrangert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, der tematikken var hvo...
Sikkerhet for både ansatte og pasienter- hvordan håndterer ledere det?
En ny artikkel fra SHARE handler om hvordan virksomhetsledere i sykehjem opplever og håndterer å ha ansvar for ansattes ...