Hvordan kan vi bedre pasientsikkerheten i luftambulansetjenesten?

Hva bør vi gjøre for å gjøre det tryggere for deg å være pasient, også på vei til sykehuset? I sin doktorgrad har Kristen Rasmussen undersøkt hva som skal til for å bedre pasientsikkerheten i luftambulansetjenesten.

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Kristen Rasmussen
Kristen Rasmussen er anestesilege. Han har 25 års erfaring som lege og leder på ambulansehelikopter og ambulansefly.

Han disputerer for ph.d.-graden i helse og medisin ved Det helsevitenskaplige fakultetet 20. august 2024 på Ålesund sykehus.

Rasmussen forsvarer avhandlingen: Patient Safety in Helicopter Emergency Services. Time to lift off? - A mixed methods study.

Hva har du forsket på?

Pasientsikkerhet har ikke fått samme oppmerksomhet i luftambulansetjenesten som ellers i helsevesenet. Basert på egen erfaring som luftambulanselege og leder i mange år, vet jeg at feil skjer. Likevel er det forsvinnende lite av medisinske avvik og nesten-uhell som rapporteres. Hvorfor er det slik, og hva bør vi gjøre for å gjøre det tryggere for deg å være pasient også på vei til sykehuset?

Hva fant du ut?

Både helikopter og mannskap må være tilpasset oppdragene som skal utføres. Systematisk trening på ikke-tekniske ferdigheter, som for eksempel teamarbeid og kommunikasjon, bør innføres. Ved overlevering på sykehus må man i størst mulig grad ha samme rutiner og utstyr som akuttmottakene, og også trene sammen med dem for en tryggere pasientoverlevering. Et nasjonalt system for rapportering av avvik bør på plass for bedre læring mellom luftambulansebasene.

Hva kan forskningsfunnene brukes til?

Funnene i studien kan hjelpe de som sitter med beslutningene til å velge tiltak som gir best effekt. I hovedsak vil dette være endringer på systemnivå som ikke er avhengige av den enkelte lege. Det er nødvendig med ytterligere forskning for å undersøke grundigere sikkerhets- og rapporteringskultur i luftambulansetjenesten.

Studien er et samarbeid mellom Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA), Helse Møre og Romsdal og SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet ved Universitetet i Stavanger. Forskningen har vært finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Helse Møre og Romsdal.