Dersom norske skoler skal lykkes med å igjen få opp leseferdighetene til barn og unge, er det et felles krafttak som skal til. Nå reiser Nasjonalt lesesenter på turné i Nord-Norge for å nå ut til skoleledere og skolesjefer i landsdelen.

Neste uke får skoleledere og skole-eiere i Nord-Norge mulighet til å gå i direkte dialog med forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter, når de inviteres til frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta.
Nasjonalt lesesenter (UiS) er i gang med en ny, nasjonal lesesatsing kalt «Tid for lesing». Bakgrunnen for satsingen er ulike undersøkelser som viser klar nedgang i elevers leseferdigheter og leseinteresse.
– Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft. Lærerne er viktige, men de kan ikke gjøre alt alene. For å virkelig lykkes med å jobbe godt med lesing, er rektorer og andre skoleledere helt avgjørende. Derfor gleder vi oss til å møte skoleledere i Nord-Norge, sier prosjektleder for Tid for lesing, Johanne Ur Sæbø ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.
Vil du melde deg på? Du finner påmeldingslenker nederst på denne siden.
Tid, lesekondis og engasjement
Tid for lesing har tre hovedbudskap: tid, lesekondis og engasjement.
I Tid for lesing skal lærere og skoleledere få mer kunnskap om lesing og leseopplæring.
– Lærere, skoleledere og skoleeiere skal få inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon, sier Sæbø.
Hun forteller at senteret har lang erfaring med å jobbe i partnerskap med skoler i hele landet, også i nord. I forbindelse med Tid for lesing har senteret hatt frokostmøter på Vestlandet og i Sør-Norge.
– Det har vært svært interessant og lærerikt å møte skoleledere og skoleeiere i ulike regioner. Vi ser frem til å møte nordlendingene, og håper selvsagt at mange kommer på disse møtene!
Frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta
I frokostmøtet vil forskere og fagpersoner innen lesing og skole fra Nasjonalt lesesenter presentere utfordringsbildet som ligger til grunn for Tid for lesing. De vil tematisere skolelederes sentrale rolle I å lykkes med å skape et leseløft. De vil også dele faglige anbefalinger fra Nasjonalt lesesenter og informere om ulike tiltak som vil komme.
– Ikke minst ser vi frem til å komme i dialog med rektorer og skolesjefer. Vi trenger å vite hvor skoen trykker, hva de trenger kunnskap om og hvilke ressurser som er viktige for å lykkes i arbeidet med å løfte elevenes lesing, sier Sæbø.
Av: Elisabeth E. S. Rongved, Nasjonalt lesesenter
Tid for lesing er en del av Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet sin leselyststratgi, Sammen om lesing. Frokostmøtene er særlig relevant for deg som er skoleleder eller skoleeier. Arrangementet er gratis.
Tirsdag 8. oktober Kl. 08:30-10:00 Sted: Quality Hotel Ramsalt, Bodø Påmelding til frokostmøte med fagseminar i Bodø.
Onsdag 9. oktober Kl. 08:30-10:00 Sted: Scandic Ishavshotel, Tromsø Påmelding til frokostmøte med fagesminar i Tromsø.
Torsdag 10. oktober Kl. 10.00 - 13.00 Sted: Scandic Alta. Påmelding til frokostmøte med fagseminar i Alta.
Kontaktpersoner:
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Les mer fra Nasjonalt lesesenter
Webinar: Lesekvart
I dette webinaret tar Monica for seg lesekvarten, hva betyr det å være en del av et lesefellesskap?
Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?
Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...
Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen
På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...
Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen
Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...
Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen
Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...
Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn
Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...
Hele UiS leser: Halvt av Marjam Idriss
Hele UiS leser er et leseprosjekt med oppstart i februar 2025. Konseptet er enkelt: Studenter og ansatte ved UiS får et ...
Webinar: Slik bruker du Engasjer lesekurs
I disse webinarene blir du introdusert til hva Engasjer lesekurs er og hvordan du kan ta i bruk kursets innhold og ulike...
Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: – Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med h...
Om Tid for lesing - en nasjonal satsing
Tid for lesing skal støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon
Dagsseminar for lærere: Tid for lesing
Hvordan kan du jobbe med lesing på skolen og i klasserommet? Dette, med mer når vi setter i gang med lærerseminar til vå...
Terningkast tre eller fem?
Har du sett webinarene eller brukt noen av de andre ressursene i Tid for lesing? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Ta videreutdanning på Nasjonalt lesesenter i 2025/26!
Jobber du i skolen, barnehagen eller PPT? Nasjonalt lesesenter tilbyr deltidsstudier tilpasset deg som allerede er i job...
Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensia...
Vi ønsker bidrag fra din skole til Leseprisen 2025!
Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!
Vintertema i SFO: Vinterverksted
I denne månedens tema finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet vinterverksted. Husk også å sende oss deres ...