Setter elevers leseferdigheter på dagsorden for skoleledere i Nord-Norge

Dersom norske skoler skal lykkes med å igjen få opp leseferdighetene til barn og unge, er det et felles krafttak som skal til. Nå reiser Nasjonalt lesesenter på turné i Nord-Norge for å nå ut til skoleledere og skolesjefer i landsdelen.

Publisert Sist oppdatert

En gruppe elever leser i bibliotek
Det skal satses stort på norske elevers lesing på skoler over hele Norge. Nå skal Nasjonalt lesesenter møte skoleledere og skoleeiere i Nord-Norge. (Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen / UiS)

Neste uke får skoleledere og skole-eiere i Nord-Norge mulighet til å gå i direkte dialog med forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter, når de inviteres til frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta.

Nasjonalt lesesenter (UiS) er i gang med en ny, nasjonal lesesatsing kalt «Tid for lesing». Bakgrunnen for satsingen er ulike undersøkelser som viser klar nedgang i elevers leseferdigheter og leseinteresse.

– Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft. Lærerne er viktige, men de kan ikke gjøre alt alene. For å virkelig lykkes med å jobbe godt med lesing, er rektorer og andre skoleledere helt avgjørende. Derfor gleder vi oss til å møte skoleledere i Nord-Norge, sier prosjektleder for Tid for lesing, Johanne Ur Sæbø ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.

Vil du melde deg på? Du finner påmeldingslenker nederst på denne siden.

Tid, lesekondis og engasjement

Tid for lesing har tre hovedbudskap: tid, lesekondis og engasjement.
I Tid for lesing skal lærere og skoleledere få mer kunnskap om lesing og leseopplæring.

– Lærere, skoleledere og skoleeiere skal få inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon, sier Sæbø.

Hun forteller at senteret har lang erfaring med å jobbe i partnerskap med skoler i hele landet, også i nord. I forbindelse med Tid for lesing har senteret hatt frokostmøter på Vestlandet og i Sør-Norge.

– Det har vært svært interessant og lærerikt å møte skoleledere og skoleeiere i ulike regioner. Vi ser frem til å møte nordlendingene, og håper selvsagt at mange kommer på disse møtene!

Frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta

I frokostmøtet vil forskere og fagpersoner innen lesing og skole fra Nasjonalt lesesenter presentere utfordringsbildet som ligger til grunn for Tid for lesing. De vil tematisere skolelederes sentrale rolle I å lykkes med å skape et leseløft. De vil også dele faglige anbefalinger fra Nasjonalt lesesenter og informere om ulike tiltak som vil komme.

– Ikke minst ser vi frem til å komme i dialog med rektorer og skolesjefer. Vi trenger å vite hvor skoen trykker, hva de trenger kunnskap om og hvilke ressurser som er viktige for å lykkes i arbeidet med å løfte elevenes lesing, sier Sæbø.

Av: Elisabeth E. S. Rongved, Nasjonalt lesesenter

Velkommen til frokostmøter med fagseminar:

Tid for lesing er en del av Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet sin leselyststratgi, Sammen om lesing.  Frokostmøtene er særlig relevant for deg som er skoleleder eller skoleeier. Arrangementet er gratis.

Meld deg på:
Bodø:

Tirsdag 8. oktober    Kl. 08:30-10:00  Sted: Quality Hotel Ramsalt, Bodø Påmelding til frokostmøte med fagseminar i Bodø.

Tromsø:

Onsdag 9. oktober    Kl. 08:30-10:00  Sted: Scandic Ishavshotel, Tromsø Påmelding til frokostmøte med fagesminar i Tromsø.

Alta:

Torsdag 10. oktober    Kl. 10.00 - 13.00  Sted: Scandic Alta. Påmelding til frokostmøte med fagseminar i Alta.

Kontaktpersoner:

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk/lesevitenskap
51832384
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor i lesevitenskap/spesialpedagogikk
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Les mer fra Nasjonalt lesesenter

Visste du at du kan endre et barns liv?

Og at det ikke trenger å ta mer enn 10 minutter om dagen.

Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Webinar: Når eleven strever med motivasjon

Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet

Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter

Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...

Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser

Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...

Filmer

Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...

Tid for lesing hjemme

Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse...

Webinar: Gutar og lesing

I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skape leseglede - også blant gutane?

Lesing i alle fag

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ...

Engasjerande leseundervisning

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å ...

Elever som strever

Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.

For deg som jobber i skolen

Her har vi samlet ressurser for deg som jobber i skolen og samlet de under ulike tema.

Elever som ikke vil lese

Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.

Webinar: Lesekvart

I dette webinaret kan du høre mer om lesekvarten. Men hva betyr det å være en del av et lesefellesskap på skolen?

Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?

Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...

Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...

Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen

Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...

Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...

Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn

Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...