Setter elevers leseferdigheter på dagsorden for skoleledere i Nord-Norge

Dersom norske skoler skal lykkes med å igjen få opp leseferdighetene til barn og unge, er det et felles krafttak som skal til. Nå reiser Nasjonalt lesesenter på turné i Nord-Norge for å nå ut til skoleledere og skolesjefer i landsdelen.

Publisert Sist oppdatert

En gruppe elever leser i bibliotek
Det skal satses stort på norske elevers lesing på skoler over hele Norge. Nå skal Nasjonalt lesesenter møte skoleledere og skoleeiere i Nord-Norge. (Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen / UiS)

Neste uke får skoleledere og skole-eiere i Nord-Norge mulighet til å gå i direkte dialog med forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter, når de inviteres til frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta.

Nasjonalt lesesenter (UiS) er i gang med en ny, nasjonal lesesatsing kalt «Tid for lesing». Bakgrunnen for satsingen er ulike undersøkelser som viser klar nedgang i elevers leseferdigheter og leseinteresse.

– Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft. Lærerne er viktige, men de kan ikke gjøre alt alene. For å virkelig lykkes med å jobbe godt med lesing, er rektorer og andre skoleledere helt avgjørende. Derfor gleder vi oss til å møte skoleledere i Nord-Norge, sier prosjektleder for Tid for lesing, Johanne Ur Sæbø ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.

Vil du melde deg på? Du finner påmeldingslenker nederst på denne siden.

Tid, lesekondis og engasjement

Tid for lesing har tre hovedbudskap: tid, lesekondis og engasjement.
I Tid for lesing skal lærere og skoleledere få mer kunnskap om lesing og leseopplæring.

– Lærere, skoleledere og skoleeiere skal få inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon, sier Sæbø.

Hun forteller at senteret har lang erfaring med å jobbe i partnerskap med skoler i hele landet, også i nord. I forbindelse med Tid for lesing har senteret hatt frokostmøter på Vestlandet og i Sør-Norge.

– Det har vært svært interessant og lærerikt å møte skoleledere og skoleeiere i ulike regioner. Vi ser frem til å møte nordlendingene, og håper selvsagt at mange kommer på disse møtene!

Frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta

I frokostmøtet vil forskere og fagpersoner innen lesing og skole fra Nasjonalt lesesenter presentere utfordringsbildet som ligger til grunn for Tid for lesing. De vil tematisere skolelederes sentrale rolle I å lykkes med å skape et leseløft. De vil også dele faglige anbefalinger fra Nasjonalt lesesenter og informere om ulike tiltak som vil komme.

– Ikke minst ser vi frem til å komme i dialog med rektorer og skolesjefer. Vi trenger å vite hvor skoen trykker, hva de trenger kunnskap om og hvilke ressurser som er viktige for å lykkes i arbeidet med å løfte elevenes lesing, sier Sæbø.

Av: Elisabeth E. S. Rongved, Nasjonalt lesesenter

Velkommen til frokostmøter med fagseminar:

Tid for lesing er en del av Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet sin leselyststratgi, Sammen om lesing.  Frokostmøtene er særlig relevant for deg som er skoleleder eller skoleeier. Arrangementet er gratis.

Meld deg på:
Bodø:

Tirsdag 8. oktober    Kl. 08:30-10:00  Sted: Quality Hotel Ramsalt, Bodø Påmelding til frokostmøte med fagseminar i Bodø.

Tromsø:

Onsdag 9. oktober    Kl. 08:30-10:00  Sted: Scandic Ishavshotel, Tromsø Påmelding til frokostmøte med fagesminar i Tromsø.

Alta:

Torsdag 10. oktober    Kl. 10.00 - 13.00  Sted: Scandic Alta. Påmelding til frokostmøte med fagseminar i Alta.

Kontaktpersoner:

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk/lesevitenskap
51832384
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor i lesevitenskap/spesialpedagogikk
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Les mer fra Nasjonalt lesesenter

Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett

Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...

– Lesing er ofte kaotisk

– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjo...

Mikroemne: Prinsipper for engasjerende tekstarbeid

Dette emnet gir lærere i 1.-10. trinn verktøyene de trenger for å skape engasjerende og motiverende tekstarbeid i klasse...

Mikroemne: Eksplisitt undervisning i leseforståelse på 3.–10. trinn

Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. S...

Frokostmøte i Lillestrøm: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Fredag 23. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Scandic Lillestrøm. Spørsmålet vi ...

Frokostmøte i Sandvika: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Torsdag 22. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon hotel Oslofjord i Sandvika. ...

Frokostmøte i Oslo: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Onsdag 21. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon Conference Universitetsgata i...

Forskningsnettverk på muntlighet i morsmålsfaget (MuMo)

Forskningsnettverket MuMo, som står for Mundlighetsdidaktik i modersmålet, er et nordisk nettverk. MuMo har som mål å de...

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen

Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...

Tid for lesing!

Sammen må vi bedre leseferdighetene til norske elever. På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og k...

Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster

En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...

Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng

En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...

Leseprisen til Nordtvet skole i Groruddalen

Nordtvet skole i Groruddalen i Oslo har blitt tildelt Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2024, for skolens satsing på...

Startskudd for ny nasjonal lesesatsing

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun åpnet mandag 18. mars Nasjonal konferanse om lesing 2024. Konferansen samler 350 læ...

PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter

Høsten 2024 og våren 2025 startet vi opp nye videreutdanningstilbud for deg som jobber som PP-rådgiver. Studiet var lære...

Mikroemne: Veiledet lesing for 1.-10. trinn

Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjon...

Slik kan vi skape eit leseløft

For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...

Lesesenteret blir Nasjonalt lesesenter

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking skifter kortnavn 1. mars. Dette er for å forsterke senterets nasjonal...

Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis

Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...