Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir lest sammen med barna?

Publisert Sist oppdatert
Hvorfor er dette viktig?

Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. Lesing er viktig blant annet fordi det gir barna tilgang til litterære og estetiske opplevelser og felles kulturelle erfaringer som utgangspunkt for samhandling og lek. Til tross for dette viser resultatene fra en nasjonal spørreundersøkelse om lesepraksiser i barnehager i Norge at lesing langt ifra er en (så vanlig og) selvsagt aktivitet i mange barnehager. 

I denne modulen presenteres resultater fra forskningsartikkelen "Om lesepraksiser i barnehagen" (2025) av Trude Hoel, Cecilie Dyrkorn Fodstad, Agnes-Margrethe Bjorvand og Elisabeth Brekke Stangeland. Artikkelen bygger på svar fra til sammen 1192 barnehagelærere som har deltatt i spørreundersøkelsen. For å få mer dybdekunnskap har vi i tillegg intervjuet barnehagelærere ulike steder i landet. Det vil si at resultatene fra undersøkelsene, og de rådene som er basert på resultatene, er like aktuelle uavhengig av hvor i Norge du befinner deg. 

I to fagfilmer presenteres sentrale funn fra studien, og det blir gitt tips om hvordan barnehagen kan jobbe for å styrke lesepraksisen. Den første filmen setter søkelyset på "Å planlegge lesing i barnehagen", og den andre filmen vektlegger "Tilgjengelige ansatte, gode lesesteder og tilgang til bøker". 

I tillegg inneholder modulen eksempelfilmen "Hvordan etablere lese- og lekemiljø i barnehagen?" I denne filmen er det barnehageansatte som forteller om og viser hvorfor og hvordan de iscenesetter det fysiske lesemiljøet ved å integrere barnebøker i barnehagens ulike lekemiljø. 

Modulen er en av flere moduler utviklet i forskningsprosjektet Sprell.

Mål, målgruppe og innhold

Målet med modulen er å gi aktuelle og realistiske råd om hvordan vi kan få til best mulig lesing i barnehagen.

For hvem: Barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdannere.  
Anbefalt tidsbruk: ca. 60 min.

Tips til gjennomføring:
1. Diskuter refleksjonsspørsmål 1-4 i grupper.  
2. Se fagfilmen "Å planlegge lesing i barnehagen".
3. Diskuter refleksjonsspørsmål 5-7 i grupper.
4. Se fagfilmen "Tilgjengelige ansatte, gode lesesteder og tilgang til bøker."
5. Se eksempelfilmen "Hvordan etablere lese- og lekemiljø i barnehagen?". Hva er de to viktigste poengene som kommer frem i denne filmen, synes dere?

Fagfilm: Å planlegge lesing i barnehagen

Fagfilm: Å planlegge lesing i barnehagen, med Trude Hoel fra Nasjonalt lesesenter.

Refleksjonsspørsmål

Før fagfilmen

Diskuter i grupper: 1. Hvem i personalet leser sammen med barna? 2. Hvor i barnehagen har dere bøker? 3. Hvor i barnehagen pleier dere å lese? 4. Hvordan planlegger dere lesing slik at alle barna får være med? Se deretter fagfilmen "Å planlegge lesing i barnehagen".

Etter fagfilmen

Diskuter i grupper: 5. Hvem er det som oftest tar initiativ til lesing i din barnehage - barna eller de ansatte? 6. Når tar personalet i din barnehage initiativ til å lese bøker? 7. Diskuter hva dere ville gjort hvis dere hadde frie tøyler til å lage ett eller flere lesesteder som dere mener er optimale for både barn og ansatte. Se deretter fagfilmen "Tilgjengelige ansatte, gode lesesteder og tilgang til bøker."

.

Fagfilm: Tilgjengelige ansatte, gode lesesteder og tilgang til bøker

Fagfilm: Tilgjengelige ansatte, gode lesesteder og tilgang til bøker av Agnes-Margrethe Bjorvand fra Universitetet i Agder.

Eksempelfilm: Hvordan etablere lese- og lekemiljø i barnehagen?

Eksempelfilm: Hvordan etablere lese- og lekemiljø i barnehagen?
.

Aktivitet

Lesing kan knyttes til alle barnehagens formål og fagområder. Bruk rammeplanen, og tenk kreativt rundt hvordan bøker kan integreres i barnehagehverdagen. 

Andre ressurser

Enda to forskningsartikler bidrar til kunnskapsgrunnlaget for modulen, nemlig artikkelen "Shared book reading: a Norwegian survey of reading practices in families" (2024) av Elisabeth Brekke Stangeland, Janine Campbell, Natalia Kucirkova og Trude Hoel, T. (2024) og "Lesing sammen med hele barnegruppen på avdelingen: En studie av lesepraksiser i barnehager i Norge" (2025) av Elisabeth Brekke Stangeland, Ann Cecilie Bergene og Trude Hoel. 

Flere ressurser for deg som jobber i barnehagen

Faglig ansvarlige

Professor i lesevitenskap
51833209
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Cecilie Dyrkorn Fodstad
Dosent
Dronning Mauds Minne Høgskole
Agnes-Margrethe Bjorvand
Førstelektor
Universitetet i Agder
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/lesevitenskap
51833275
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking