Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen

Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt greit, men det kan også bety at barn og voksne går glipp av mange nye og spennende bøker.

Publisert Sist oppdatert
Hvorfor er dette viktig?

Ifølge rammeplanen skal barnehagen bidra til at barn får møte et mangfold av bøker. Barnehagen har et stort ansvar når det gjelder å lese både klassikere og nye bøker for alle barn. Det er også barnehagens oppgave å sørge for at høytlesing gir barn opplevelser av spenning og glede. Hvilke bøker som finnes og leses i barnehagen er helt avgjørende for å lykkes med å oppfylle disse kravene i rammeplanen. 

I denne ressursen fra FILIORUM – Senter for barnehageforskning, presenteres resultatene fra forskningsartikkelen «Bokvalg i norske barnehager – hva som leses sammen med barn og hvorfor» av Agnes-Margrethe Bjorvand, Monica G. Mitchell, Katarzyna Tunkiel og Marianne Undheim (2025). 

Med tanke på alle de gode barnebøkene som finnes, så er det et uutnyttet potensial i barnehagen for å – i enda større grad – løfte fram nye barnebøker, både enkeltstående titler og serier. I fagfilmen presenteres sentrale funn fra forskningsartikkelen knyttet til hvilke bøker som leses i norske barnehager, samt viktige begrunnelser for hvorfor barnehagelærere leser akkurat disse bøkene. Fagfilmen handler også om hvordan vi i enda større grad kan gjøre flere og bedre bøker tilgjengelige for barn. 

Ressursen er en av flere ressurser utviklet i forskningsprosjektet Sprell.

Mål, målgruppe og innhold

For hvem: Barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdannere.  
Anbefalt tidsbruk: 45 min.

Tips til gjennomføring:
1. Diskuter de innledende refleksjonsspørsmålene, gjerne i grupper.
2. Se fagfilmen .
3. Jobb med de to siste refleksjonsspørsmålene, gjerne i grupper.
4. Gjennomfør og diskuter aktivitet 1.
5. Gjennomfør og diskuter aktivitet 2.

Fagfilm

Fagfilm: Om bokvalg i barnehagen, med Agnes-Margrethe Bjorvand fra Universitetet i Agder.

Refleksjonsspørsmål

Før filmen:

- Hvilke bøker leses i din barnehage, og hvorfor?  - Hvilken bok leste du sist i din barnehage, og hvorfor? 

Etter filmen:

- Hvem er det som bestemmer hvilke bøker som leses i din barnehage? - Hvordan kan dere i din barnehage få bedre tilgang på nye kvalitetsbøker for barn?

Aktivitet 1

Hent fram et utvalg av barnehagens bøker. Diskuter følgende: 

  • Er det noen av bøkene barnehagen bør kvitte seg med? 

Aktivitet 2

Besøk nettsiden til et norsk forlag (f.eks. Gyldendal, Samlaget, Cappelen Damm, Aschehoug, Fontini, Omnipax) og let dere fram til bøker for barn i barnehagealder. 

  • Les noen av bokomtalene sammen. 
  • Noter ned titler på bøker som dere vil vurdere å låne på biblioteket eller å kjøpe inn til barnehagen. 
  • Diskuter om det kan være aktuelt for dere å innføre en ordning der ansatte kan presentere bøker for hverandre på for eksempel et personalmøte. 

Faglig ansvarlige

Agnes-Margrethe Bjorvand
Førstelektor
Universitetet i Agder
Førsteamanuensis i lesevitenskap
51833114
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i norsk
51832847
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i pedagogikk
51832906
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning