Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.
Prisen ble delt ut under Universitetet i Stavangers årsfest og 20-årsjubileum tirsdag 29. oktober.
Juryen skriver blant annet:
Innovasjonsprisen 2023 går til et fagmiljø som gjennom store forskningsprosjekter og tett samarbeid med aktører i offentlig sektor har samlet inn og analysert store mengder data. Kunnskapen har de brukt til å utvikle kommersielle verktøy.
Prisvinneren gjør en viktig innsats for å løse et samfunnsproblem. Med verktøy som treffer barn i tidlig alder og fremmer god undervisning, bidrar vinneren til å redusere sosiale ulikheter og gi barn like vilkår for å lykkes senere i livet.
De trekker særlig frem to prosjekter: Gameplay og DigUp.
Gameplay bidrar til å identifisere barn med lese- og skrivevansker
Hovedmålet med forskningsprosjektet Gameplay er å utvikle en metode for å oppdage hvilke førsteklassinger som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker så tidlig som mulig, samtidig som elevene får en positiv opplevelse. Når elevene spiller, utvikler spillet seg til å gi mer presis informasjon om elevers spill- og leseutvikling.
Om Gameplay skriver juryen følgende:
Gjennom Gameplay-prosjektet har vinneren utviklet en algoritme til en norsk versjon et spill som skal lære barn å kople bokstav og lyd. Spillet heter Graphogame og er lisensiert til det internasjonale selskapet Grapho Group. Algoritmen kan forutsi risiko for å utvikle lese- og skrivevansker med betydelig høyere nøyaktighet enn tradisjonelle tester.
DigUp gjør det enklere for lærere å planlegge undervisningen
DigUp er en forskingsbasert, digital, didaktisk undervisningsplanlegger som er utvikla av forskere ved UiS i samarbeid med lærere i Jærskulen og programutviklere i Grensesnitt.
Bruken av DigUp kan bidra til økt oppmerksomhet og bevissthet rundt en planleggingspraksis med god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering.
Om DigUp skriver juryen:
Verktøyet skaper en god sammenheng mellom målet for undervisningen, innholdet i den, arbeidsmåter og vurdering av elevenes læring.
– Et sterkt og relevant fagmiljø
– Det er både stas og inspirerende at det er lagt merke til at vi har store innovasjonsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet, der vi samarbeider om å løse problemer, sier senterleder ved Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ.
– Pristildelingen viser at vi er et sterkt og relevant fagmiljø med mange kreative og dedikerte medarbeidere. Vi har dyktige forskere og fagpersoner som jobber tett med en dyktig, eksternt finansiert forskningsadministrasjon, og er i nær dialog med praksisfeltet.
Les flere nyheter fra Nasjonalt lesesenter:
Nå skal lesegleden opp i SFO!
Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en unik satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter...
Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett
Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...
– Lesing er ofte kaotisk
– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjo...
Mikroemne: Prinsipper for engasjerende tekstarbeid
Dette emnet gir lærere i 1.-10. trinn verktøyene de trenger for å skape engasjerende og motiverende tekstarbeid i klasse...
Mikroemne: Eksplisitt undervisning i leseforståelse på 3.–10. trinn
Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. S...
Frokostmøte i Lillestrøm: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Fredag 23. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Scandic Lillestrøm. Spørsmålet vi ...
Frokostmøte i Sandvika: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Torsdag 22. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon hotel Oslofjord i Sandvika. ...
Frokostmøte i Oslo: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Onsdag 21. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon Conference Universitetsgata i...
Forskningsnettverk på muntlighet i morsmålsfaget (MuMo)
Forskningsnettverket MuMo, som står for Mundlighetsdidaktik i modersmålet, er et nordisk nettverk. MuMo har som mål å de...
Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen
Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...
Tid for lesing!
Sammen må vi bedre leseferdighetene til norske elever. På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og k...
Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...
Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...
Leseprisen til Nordtvet skole i Groruddalen
Nordtvet skole i Groruddalen i Oslo har blitt tildelt Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2024, for skolens satsing på...
Startskudd for ny nasjonal lesesatsing
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun åpnet mandag 18. mars Nasjonal konferanse om lesing 2024. Konferansen samler 350 læ...
PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter
Høsten 2024 og våren 2025 startet vi opp nye videreutdanningstilbud for deg som jobber som PP-rådgiver. Studiet var lære...
Mikroemne: Veiledet lesing for 1.-10. trinn
Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjon...
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Lesesenteret blir Nasjonalt lesesenter
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking skifter kortnavn 1. mars. Dette er for å forsterke senterets nasjonal...