Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.

Prisen ble delt ut under Universitetet i Stavangers årsfest og 20-årsjubileum tirsdag 29. oktober.
Juryen skriver blant annet:
Innovasjonsprisen 2023 går til et fagmiljø som gjennom store forskningsprosjekter og tett samarbeid med aktører i offentlig sektor har samlet inn og analysert store mengder data. Kunnskapen har de brukt til å utvikle kommersielle verktøy.
Prisvinneren gjør en viktig innsats for å løse et samfunnsproblem. Med verktøy som treffer barn i tidlig alder og fremmer god undervisning, bidrar vinneren til å redusere sosiale ulikheter og gi barn like vilkår for å lykkes senere i livet.
De trekker særlig frem to prosjekter: Gameplay og DigUp.
Gameplay bidrar til å identifisere barn med lese- og skrivevansker
Hovedmålet med forskningsprosjektet Gameplay er å utvikle en metode for å oppdage hvilke førsteklassinger som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker så tidlig som mulig, samtidig som elevene får en positiv opplevelse. Når elevene spiller, utvikler spillet seg til å gi mer presis informasjon om elevers spill- og leseutvikling.
Om Gameplay skriver juryen følgende:
Gjennom Gameplay-prosjektet har vinneren utviklet en algoritme til en norsk versjon et spill som skal lære barn å kople bokstav og lyd. Spillet heter Graphogame og er lisensiert til det internasjonale selskapet Grapho Group. Algoritmen kan forutsi risiko for å utvikle lese- og skrivevansker med betydelig høyere nøyaktighet enn tradisjonelle tester.
DigUp gjør det enklere for lærere å planlegge undervisningen
DigUp er en forskingsbasert, digital, didaktisk undervisningsplanlegger som er utvikla av forskere ved UiS i samarbeid med lærere i Jærskulen og programutviklere i Grensesnitt.
Bruken av DigUp kan bidra til økt oppmerksomhet og bevissthet rundt en planleggingspraksis med god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering.
Om DigUp skriver juryen:
Verktøyet skaper en god sammenheng mellom målet for undervisningen, innholdet i den, arbeidsmåter og vurdering av elevenes læring.
– Et sterkt og relevant fagmiljø
– Det er både stas og inspirerende at det er lagt merke til at vi har store innovasjonsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet, der vi samarbeider om å løse problemer, sier senterleder ved Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ.
– Pristildelingen viser at vi er et sterkt og relevant fagmiljø med mange kreative og dedikerte medarbeidere. Vi har dyktige forskere og fagpersoner som jobber tett med en dyktig, eksternt finansiert forskningsadministrasjon, og er i nær dialog med praksisfeltet.
Les flere nyheter fra Nasjonalt lesesenter:
Webinar: Lesekvart
I dette webinaret tar Monica for seg lesekvarten, hva betyr det å være en del av et lesefellesskap?
Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?
Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...
Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen
På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...
Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen
Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...
Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen
Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...
Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn
Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...
Hele UiS leser: Halvt av Marjam Idriss
Hele UiS leser er et leseprosjekt med oppstart i februar 2025. Konseptet er enkelt: Studenter og ansatte ved UiS får et ...
Webinar: Slik bruker du Engasjer lesekurs
I disse webinarene blir du introdusert til hva Engasjer lesekurs er og hvordan du kan ta i bruk kursets innhold og ulike...
Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: – Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med h...
Om Tid for lesing - en nasjonal satsing
Tid for lesing skal støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon
Dagsseminar for lærere: Tid for lesing
Hvordan kan du jobbe med lesing på skolen og i klasserommet? Dette, med mer når vi setter i gang med lærerseminar til vå...
Terningkast tre eller fem?
Har du sett webinarene eller brukt noen av de andre ressursene i Tid for lesing? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Ta videreutdanning på Nasjonalt lesesenter i 2025/26!
Jobber du i skolen, barnehagen eller PPT? Nasjonalt lesesenter tilbyr deltidsstudier tilpasset deg som allerede er i job...
Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensia...
Vi ønsker bidrag fra din skole til Leseprisen 2025!
Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!
Vintertema i SFO: Vinterverksted
I denne månedens tema finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet vinterverksted. Husk også å sende oss deres ...