Nasjonalt lesesenter fikk innovasjonspris

Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.

Publisert Sist oppdatert

Elever i klasserom
Innovasjonene fra Nasjonalt lesesenter bidrar til å redusere sosiale ulikheter og gi barn like vilkår for å lykkes, uttaler juryen for Innovasjonsprisen fra SpareBank 1 Sør-Norge.

Prisen ble delt ut under Universitetet i Stavangers årsfest og 20-årsjubileum tirsdag 29. oktober.

Juryen skriver blant annet:

Innovasjonsprisen 2023 går til et fagmiljø som gjennom store forskningsprosjekter og tett samarbeid med aktører i offentlig sektor har samlet inn og analysert store mengder data. Kunnskapen har de brukt til å utvikle kommersielle verktøy.

Prisvinneren gjør en viktig innsats for å løse et samfunnsproblem. Med verktøy som treffer barn i tidlig alder og fremmer god undervisning, bidrar vinneren til å redusere sosiale ulikheter og gi barn like vilkår for å lykkes senere i livet.

De trekker særlig frem to prosjekter: Gameplay og DigUp.

Gameplay bidrar til å identifisere barn med lese- og skrivevansker

Hovedmålet med forskningsprosjektet Gameplay er å utvikle en metode for å oppdage hvilke førsteklassinger som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker så tidlig som mulig, samtidig som elevene får en positiv opplevelse. Når elevene spiller, utvikler spillet seg til å gi mer presis informasjon om elevers spill- og leseutvikling.

Om Gameplay skriver juryen følgende:
Gjennom Gameplay-prosjektet har vinneren utviklet en algoritme til en norsk versjon et spill som skal lære barn å kople bokstav og lyd. Spillet heter Graphogame og er lisensiert til det internasjonale selskapet Grapho Group. Algoritmen kan forutsi risiko for å utvikle lese- og skrivevansker med betydelig høyere nøyaktighet enn tradisjonelle tester.

Les mer om Gameplay her.

DigUp gjør det enklere for lærere å planlegge undervisningen

DigUp er en forskingsbasert, digital, didaktisk undervisningsplanlegger som er utvikla av forskere ved UiS i samarbeid med lærere i Jærskulen og programutviklere i Grensesnitt.

Bruken av DigUp kan bidra til økt oppmerksomhet og bevissthet rundt en planleggingspraksis med god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering.

Om DigUp skriver juryen:
Verktøyet skaper en god sammenheng mellom målet for undervisningen, innholdet i den, arbeidsmåter og vurdering av elevenes læring.

Her finner du DigUp.

– Et sterkt og relevant fagmiljø

– Det er både stas og inspirerende at det er lagt merke til at vi har store innovasjonsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet, der vi samarbeider om å løse problemer, sier senterleder ved Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ.

– Pristildelingen viser at vi er et sterkt og relevant fagmiljø med mange kreative og dedikerte medarbeidere. Vi har dyktige forskere og fagpersoner som jobber tett med en dyktig, eksternt finansiert forskningsadministrasjon, og er i nær dialog med praksisfeltet.

Les flere nyheter fra Nasjonalt lesesenter:

Visste du at du kan endre et barns liv?

Og at det ikke trenger å ta mer enn 10 minutter om dagen.

Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Webinar: Når eleven strever med motivasjon

Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet

Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter

Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...

Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser

Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...

Filmer

Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...

Tid for lesing hjemme

Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse...

Webinar: Gutar og lesing

I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skape leseglede - også blant gutane?

Lesing i alle fag

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ...

Engasjerande leseundervisning

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å ...

Elever som strever

Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.

For deg som jobber i skolen

Her har vi samlet ressurser for deg som jobber i skolen og samlet de under ulike tema.

Elever som ikke vil lese

Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.

Webinar: Lesekvart

I dette webinaret kan du høre mer om lesekvarten. Men hva betyr det å være en del av et lesefellesskap på skolen?

Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?

Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...

Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen

På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...

Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen

Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...

Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...

Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn

Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...