Meld deg på i dag! Vi har et vidt program som passer for lærere fra 3. til 10. trinn.
Nasjonal konferanse om lesing 2025 blir arrangert 7.-8. april på Clarion Hotel Energy i Stavanger.
I år er temaet for konferansen Tid for lesing. Vi har et vidt program som blir tilpasset og presentert slik at det passer for lærere fra 3. til 10. trinn.
Sett av datoen nå, og les under for å kjøpe din billett.
Følg gjerne konferansens Facebook-arrangement for å bli holdt oppdatert om program, foredragsholdere og praktisk informasjon.
Workshops
Tirsdag 8. april har vi parallellsesjoner på årets konferanse. Du velger den posten du ønsker å delta på når du kjøper din billett.
Workshop 1: Engasjer lesekurs!
Alle barneskoler fikk i vinter tilsendt et eksemplar av lesekurset Engasjer! I denne workshopen møter du stipendiat ved Nasjonalt lesesenter, Karianne Megard Grønli og spesialpedagogisk rådgiver fra Nordseter skole, Kristin Holter Henriksen. De vil gi deg praktiske øvelser i hvordan man kan utnytte ressursene i lesekurset. Denne workshopen passer best for deg som jobber på mellomtrinnet eller med elever som strever med lesing. Les mer om Engasjer lesekurs.
Workshop 2: Veileda lesing
Hvordan støtte elevene i å utvikle gode leseferdigheter? Bli med på denne workshopen hvor Åse Kari Wagner, Hege Rangnes og Toril Frafjord Hoem fra Nasjonalt lesesenter og lærer Lotte Benestad fra Sunde skole gir deg innsikt i veileda lesing. Workshopen vil gi en praktisk tilnærming til den allsidige metoden som kan brukes i mange fag. Denne workshopen passer alle lærere i grunnskolen. Her finner du materiell tilknyttet veileda lesing.
Workshop 3: Utdypende litteratursamtaler
Hvordan kan lærere lede utforskende og utdypende helklassesamtaler om litteratur? Aslaug Fodstad Gourvennec og Ingeborg M. Berge vil i workshopen gi en innføring i en samtalemodell som kan støtte lærere i å utvikle sin samtaleledelse og elevenes tekstforståelse. Workshopen bygger på erfaringer fra forskningsprosjektet UTFORSK og et norsk søsterprosjekt. Denne bolken er særlig relevant for deg som jobber på ungdomstrinnet eller har interesse for litteratursamtaler i skolen.
Programmet for hele konferansen
Mandag 7. april
10.00 - Velkommen
10.05 - Åpningsinnlegg: Nå er det tid for lesing!
Årets lesekonferanse er viet den nasjonale satsingen «Tid for lesing», som skal støtte lærerne i arbeidet med elevenes lesing og leseinteresse. Tid, lesekondis og engasjement er tre sentrale begreper i satsingen. Johanne Ur Sæbø forteller i dette åpningsinnlegget hva som ligger bak disse, og hvordan de er relevante for skolen.
10.15 - Skjønnlitteratur, unge lesere og engasjement - livepod med Sølvbergets podkast
Hvordan kan du få til gode litterære samtaler med elevene, og hvilke tekster kan du bruke? Vi åpner årets konferanse med en livepod med Stavanger bibliotek Sølvberget - og her får du være med!
Før konferansen vil alle som har meldt seg på få tilsendt en novelle som gir leseren noe å tygge på. Den vil vi at du skal lese, og veldig gjerne at du forbereder spørsmål eller innspill til podkastpanelet. Der sitter bibliotekar og programleder Åsmund Ådnøy og forfatter og professor Janne Stigen Drangsholt sammen med 9. klassingene Alvilde og Mari. De er klare for en litterær samtale, basert på hvordan de forstår teksten og hva de undrer seg over. I løpet av seansen vil de ta for seg innspill og spørsmål fra dere som sitter i salen, som dere vil sende inn i løpet av samtalen. Vi ser frem til en inspirerende litterær samtale som også kan gi gode ideer til hvordan du kan jobbe med litteratur i klasserommet! Her finner du Sølvbergets podkast.
11.05 - Pause
11.20 - Å samtale om tekst i klasserommet
Mange lærere verdsetter den gode samtalen om tekst i klasserommet. Men mange forteller også at dette er vanskelig å få til i praksis. I denne presentasjonen vil Monica G. Mitchell og Marit Aasen fra Nasjonalt lesesenter snakke om innramming, tekstvalg og lærerens rolle.
11:50 - Samtale rundt bordene
12.10 - Lunsj
13.25 - Panelsamtale: Leseundervisningens utfordringer og muligheter
Mange lærer opplever det vanskelig å få elevene til å engasjere seg i lesing og leseaktiviteter. I denne panelsamtalen vil lærere på ulike trinn og leseforskere samtale om hva disse utfordringene dreier seg om og diskutere mulige løsninger. Mer informasjon om deltakerne kommer.
13.50 - Lesekvarten - Skap leseglede i fellesskap
Å lese stille i 15-20 minutter er en utbredt metode i skolen. Er det mulig å gjøre denne individuelle praksisen også til et felleskapsprosjekt? Med universitetslektor Inga Kjerstin Birkedal fra Nasjonalt lesesenter og lærer ved Vaulen barneskole, Nils Magne Glomsaker.
14.30 - Pause
14.50 - Tid til lesing med god samvittighet - Foreningen !les
Med læreplanene, lesekultur og lesende fellesskap som rettesnorer jobber Foreningen !les med et titalls prosjekter på tvers av alle klassetrinn. Bokslukerprisenhar i over et tiår gitt elever og lærere på mellomtrinnet muligheten til å sette av tid til lesing i skoletiden. Med utgangspunkt i utdrag fra nyere barnelitteratur har stillelesing, engasjement og litterære samtaler gitt 850 000 unge lesere et innblikk i bøkenes verden og et mål om å lese mer. Ikke minst bidrar prinsippet om at det er barna selv som bestemmer til en demokratisk og autentisk dimensjon gjennom at barna får påvirke noe som gjelder i den virkelige verden. På liknende vis legger høytlesingsprosjektet Stjerneboka opp til gode leseopplevelser og lesende fellesskap på 3. og 4. trinn, mens Foreningen !les med antologien Tid for ti gir barn og ungdom tilgang til ny litteratur på nynorsk og legger til rette for samlesing på nynorsk for 7. og 8.trinn. Prosjektleder i !les Christian G. Jacobsen skal snakke om dette. Med god samvittighet.
15.30 - En sånn skole som leser - fra lesesatsing til lesekultur
Nordtvet skole i Oslo vant Leseprisen 2024 for sitt arbeid med lesing på skolen. Over 60 % av elevene på skolen i Groruddalen har en annen språkbakgrunn enn norsk, og skolen så at de trengte å gjøre en ekstra innsats for å løfte leseferdighetene hos mange av elevene.
Dette førte til et arbeid der lesing har vært skolens eneste satsingsområde i alle fag og språkutviklende undervisning. Skolebiblioteket skal bare brukes til bøker, lærerne har blitt mer bevisste på sin rolle som lese- og skrivelærere i alle fag, og skolen har involvert foreldre og elever på ulike måter.
Hvordan har de greid dette, hvilke erfaringer har de gjort seg, og hvilke råd og budskap har de til andre skoler som virkelig ønsker å lykkes med å bygge en lesekultur på skolen? Foredragsholder: Ingeborg Anly, skolebibliotekar, Nordtvet skole
16.00 - Avslutning for dagen.
19.00 - Konferansemiddag med underholdning.
Merk: Egen påmelding til middagen bestilles samtidig med konferansebilletten.
Tirsdag 8. april
09.00 - Start for dagen og utdeling
Hvem vinner Leseprisen 2025? Senterleder Kjersti Lundetræ deler ut årets pris!
09.20 - Hva gjør en tekst god?
v/ førsteamanuensis Hanne Egenæs Staurseth fra institutt for grunnskolelærerutdanning, UiS. Mer informasjon kommer.
09.45 - Pause og fordeling til workshops
10.00 - Workshops.
- 1) Engasjer lesekurs
- 2) Veileda lesing
- 3) Utdypende litteratursamtaler
12.00 - Lunsj
13.00 - Lesing i fag
At alle lærere er leselærere har vært et mantra i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006 lanserte de grunnleggende ferdigheter. I foredraget vil vi løfte opp aktuelle spørsmål knyttet til det å lese og bruke tekster i flere fag enn bare norsk. Mer informasjon om innlederne kommer.
14.00 - Pause
14.20 - Sakprosa for barn - mer enn bare en lærebok?
Forfatter og professor i skrivekunst for barn, Bjørn Arild Ersland, har selv skrevet både fiksjon og sakprosabøker for barn. De siste årene har sakprosaen fått større plass blant nye utgivelser, hos mange nye barnebokforfattere.
I denne bolken får vi et skråblikk på sakprosa og lesing i skolen med Ersland i samtale med barnebokforfatter Hilde Hagerup.
14.50 - Avslutning for dagen
15.00 - Programmet er ferdig.
Merk: Små justeringer i programmet kan forekomme.

Bilde fra en workshop under Nasjonal konferanse om lesing, 2024. Foto: Bo B. Randulff, UiS
Billetter til årets konferanse kjøper du via billettportalen Checkin. Pris for årets konferanse er 2.000,- per billett, og dekker deltakelse på konferansen begge dager. I billetten velger du også hvilken parallellsesjon du vil delta på. Vil du melde deg på konferansemiddagen på kvelden, er dette et tillegg på 800,-. Du vil motta en ordrebekreftelse så snart du har bestilt din billett. Husk og sjekk søppelposten dersom den ikke dukker opp i mailboksen din. Vær oppmerksom på at dersom du har bestilt med faktura, kan denne også legge seg i søppelposten.
Reise og overnatting må dekkes av hver enkelt deltaker utenom konferanseavgiften. Konferansehotellet, Clarion Hotel Energy i Stavanger ligger en kort busstur fra Stavanger sentrum. Dersom du vil bestille overnatting til rabattert pris, finner du informasjon om dette i ordrebekreftelsen du mottar etter å ha bestilt din konferansebillett. Frist for å bestille overnatting på konferansehotellet til rabattpris er 6. mars, 2025. Ønsker du å overnatte andre steder enn på konferansehotellet, ligger det flere andre hoteller i nærheten og med god busstilgang fra sentrum. Kommer du med fly, så stopper flybussen som er markert som "Rute om Madla" like utenfor konferansehotellet.
Vi ønsker bidrag fra din skole til Leseprisen 2025!
Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!

Leseprisen skal skape oppmerksomhet om alt det gode arbeidet norske skoler, lærere og elever gjør med lesing. Prisen skal motivere og inspirere andre skoler til å jobbe systematisk og godt med språk og lesing.
Vi vil derfor gjerne høre fra dere som har gjort et arbeid dere er stolte av, og som dere har lyst å fortelle andre skoler om. Vi ønsker oss gode eksempler på lesing i mange fag, og i ulike sammenhenger! Kanskje vinner dere Leseprisen 2025?
Slik kan dere delta:
Beskriv og dokumenter leseprosjektet med tekst og evt. bilder (maks. 5–10 sider).
Send det til lesesenteret@uis.no innen 20. februar 2025.
Skriv Leseprisen 2025 i emnefeltet.
Vinneren av Leseprisen 2025 blir bli annonsert under Nasjonal konferanse om lesing, som foregår 7.-8. april i Stavanger. Vinnerskolen får et gavekort til innkjøp av bøker til skolebiblioteket, og omtale av prosjektet.
Vi gleder oss til å få mange gode bidrag!
Les mer fra Nasjonalt lesesenter:
Webinar: Gutar og lesing
I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skapa leseglede - også blant gutane?
Webinar: Lesekvart
I dette webinaret kan du høre mer om lesekvarten. Men hva betyr det å være en del av et lesefellesskap på skolen?
Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?
Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...
Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen
På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...
Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen
Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...
Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen
Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...
Sprell-ressurs: Lesing med flerspråklige barn
Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. For at de flerspråklige barna skal få utbytte av leseaktiviteter, kan bø...
Hele UiS leser: Halvt av Marjam Idriss
Hele UiS leser er et leseprosjekt med oppstart i februar 2025. Konseptet er enkelt: Studenter og ansatte ved UiS får et ...
Webinar: Slik bruker du Engasjer lesekurs
I disse webinarene blir du introdusert til hva Engasjer lesekurs er og hvordan du kan ta i bruk kursets innhold og ulike...
Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: – Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med h...
Om Tid for lesing - en nasjonal satsing
Tid for lesing skal støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon
Dagsseminar for lærere: Tid for lesing
Hvordan kan du jobbe med lesing på skolen og i klasserommet? Dette, med mer når vi setter i gang med lærerseminar til vå...
Terningkast tre eller fem?
Har du sett webinarene eller brukt noen av de andre ressursene i Tid for lesing? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Ta videreutdanning på Nasjonalt lesesenter i 2025/26!
Jobber du i skolen, barnehagen eller PPT? Nasjonalt lesesenter tilbyr deltidsstudier tilpasset deg som allerede er i job...
Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensia...
Vi ønsker bidrag fra din skole til Leseprisen 2025!
Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!