Konferansen er nå fulltegnet. Vi gleder oss til å treffe dere i Stavanger 7. - 8. april. Årets program er særlig tilpasset deg som er lærer på 3. til 10. trinn.
Nasjonal konferanse om lesing 2025 blir arrangert 7.-8. april på Clarion Hotel Energy i Stavanger.
I år er temaet for konferansen Tid for lesing. Vi har et vidt program som blir tilpasset og presentert slik at det passer for lærere fra 3. til 10. trinn.
Konferansen er utsolgt!
Vi gleder oss til å treffe alle dere som har kjøpt billetter til årets konferanse.
Venteliste
Du kan melde deg på ventelisten. Hvis vi får avbestillinger, blir neste i køen tilbudt å kjøpe billett.
Du registrer deg på ventelisten på arrangementets billettside.
Følg arrangementet på Facebook
Følg gjerne konferansens Facebook-arrangement for å bli holdt oppdatert om program, foredragsholdere og praktisk informasjon.
Går du glipp av årets lesekonferanse? Fortvil ikke! I mai inviterer vi til første runde med dagsseminarer for deg som er lærer eller skolebibliotekar, og jobber med lesing i skolen. I mai besøker vi Kristiansand, Sandefjord og Gardermoen. Disse seminarene varer én dag og er gratis for deg som jobber i skolen. Les mer om seminarene. programmet og hvordan du melder deg på. Til høsten planlegger vi tilsvarende seminarer i flere byer. Følg med på nettsidene Tid for lesing!
Programmet for hele konferansen
Mandag 7. april
10.00 - Velkommen
10.05 - Åpningsinnlegg: Nå er det tid for lesing!
Årets lesekonferanse er viet den nasjonale satsingen «Tid for lesing», som skal støtte lærerne i arbeidet med elevenes lesing og leseinteresse. Tid, lesekondis og engasjement er tre sentrale begreper i satsingen. Johanne Ur Sæbø forteller i dette åpningsinnlegget hva som ligger bak disse, og hvordan de er relevante for skolen.
10.15 - Skjønnlitteratur, unge lesere og engasjement - livepod med Sølvbergets podkast
Hvordan kan du få til gode litterære samtaler med elevene, og hvilke tekster kan du bruke? Vi åpner årets konferanse med en livepod med Stavanger bibliotek Sølvberget - og her får du være med!
Før konferansen vil alle som har meldt seg på få tilsendt en novelle som gir leseren noe å tygge på. Den vil vi at du skal lese, og veldig gjerne at du forbereder spørsmål eller innspill til podkastpanelet. Der sitter bibliotekar og programleder Åsmund Ådnøy og forfatter og professor Janne Stigen Drangsholt sammen med 9. klassingene Alvilde og Mari. De er klare for en litterær samtale, basert på hvordan de forstår teksten og hva de undrer seg over. I løpet av seansen vil de ta for seg innspill og spørsmål fra dere som sitter i salen, som dere vil sende inn i løpet av samtalen. Vi ser frem til en inspirerende litterær samtale som også kan gi gode ideer til hvordan du kan jobbe med litteratur i klasserommet! Her finner du Sølvbergets podkast.
11.05 - Pause
11.20 - Å samtale om tekst i klasserommet
Mange lærere verdsetter den gode samtalen om tekst i klasserommet. Men mange forteller også at dette er vanskelig å få til i praksis. I denne presentasjonen vil Monica G. Mitchell og Marit Aasen fra Nasjonalt lesesenter snakke om innramming, tekstvalg og lærerens rolle.
11:50 - Samtale rundt bordene
12.10 - Lunsj
13.25 - Panelsamtale: Leseundervisningens utfordringer og muligheter
Mange lærere opplever det vanskelig å få elevene til å engasjere seg i lesing og leseaktiviteter. I denne panelsamtalen vil lærere på ulike trinn og leseforskere samtale om hva disse utfordringene dreier seg om og diskutere mulige løsninger. Mer informasjon om deltakerne kommer.
13.50 - Lesekvarten - Skap leseglede i fellesskap
Å lese stille i 15-20 minutter er en utbredt metode i skolen. Er det mulig å gjøre denne individuelle praksisen også til et felleskapsprosjekt? Med universitetslektor Inga Kjerstin Birkedal fra Nasjonalt lesesenter og lærer ved Vaulen barneskole, Nils Magne Glomsaker.
14:20 - Samtale rundt bordene
14.30 - Pause
14.50 - Tid til lesing med god samvittighet - Foreningen !les
Med læreplanene, lesekultur og lesende fellesskap som rettesnorer jobber Foreningen !les med et titalls prosjekter på tvers av alle klassetrinn. Bokslukerprisenhar i over et tiår gitt elever og lærere på mellomtrinnet muligheten til å sette av tid til lesing i skoletiden. Med utgangspunkt i utdrag fra nyere barnelitteratur har stillelesing, engasjement og litterære samtaler gitt 850 000 unge lesere et innblikk i bøkenes verden og et mål om å lese mer. Ikke minst bidrar prinsippet om at det er barna selv som bestemmer til en demokratisk og autentisk dimensjon gjennom at barna får påvirke noe som gjelder i den virkelige verden. På liknende vis legger høytlesingsprosjektet Stjerneboka opp til gode leseopplevelser og lesende fellesskap på 3. og 4. trinn, mens Foreningen !les med antologien Tid for ti gir barn og ungdom tilgang til ny litteratur på nynorsk og legger til rette for samlesing på nynorsk for 7. og 8.trinn. Prosjektleder i !les Christian G. Jacobsen skal snakke om dette. Med god samvittighet.
15.30 - En sånn skole som leser - fra lesesatsing til lesekultur
Nordtvet skole i Oslo vant Leseprisen 2024 for sitt arbeid med lesing på skolen. Over 60 % av elevene på skolen i Groruddalen har en annen språkbakgrunn enn norsk, og skolen så at de trengte å gjøre en ekstra innsats for å løfte leseferdighetene hos mange av elevene.
Dette førte til et arbeid der lesing har vært skolens eneste satsingsområde i alle fag og språkutviklende undervisning. Skolebiblioteket skal bare brukes til bøker, lærerne har blitt mer bevisste på sin rolle som lese- og skrivelærere i alle fag, og skolen har involvert foreldre og elever på ulike måter.
Hvordan har de greid dette, hvilke erfaringer har de gjort seg, og hvilke råd og budskap har de til andre skoler som virkelig ønsker å lykkes med å bygge en lesekultur på skolen? Foredragsholder: Ingeborg Anly, skolebibliotekar, Nordtvet skole
16.00 - Avslutning for dagen.
19.00 - Konferansemiddag med underholdning.
Merk: Egen påmelding til middagen bestilles samtidig med konferansebilletten.
Tirsdag 8. april
09.00 - Start for dagen og utdeling
Hvem vinner Leseprisen 2025? Senterleder Kjersti Lundetræ deler ut årets pris!
09.15 - Hva gjør en tekst god?
I denne presentasjonen vil førsteamanuensis Hanne Egenæs Staurseth fra UiS forklare hvorfor dette er et interessant spørsmål å gi til elever, og vi vil se nærmere på hvordan to læreres ulike måter å invitere elever til å tenke om en bokforside gir ulike elevsamtaler.
09.40 - Pause og fordeling til workshops
10.00 - Workshops.
- 1) Engasjer lesekurs
- 2) Veileda lesing
- 3) Utdypende litteratursamtaler
12.00 - Lunsj
13.00 - Lesing i fag
At alle lærere er leselærere har vært et mantra i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006 lanserte de grunnleggende ferdigheter. I foredraget vil vi løfte opp aktuelle spørsmål knyttet til det å lese og bruke tekster i flere fag enn bare norsk. Mer informasjon om innlederne kommer.
14.00 - Pause
14.20 - Sakprosa for barn - mer enn bare en lærebok?
Forfatter og professor i skrivekunst for barn, Bjørn Arild Ersland, har selv skrevet både fiksjon og sakprosabøker for barn. De siste årene har sakprosaen fått større plass blant nye utgivelser, hos mange nye barnebokforfattere.
I denne bolken får vi et skråblikk på sakprosa og lesing i skolen med Ersland i samtale med barnebokforfatter Hilde Hagerup.
14.50 - Avslutning for dagen
15.00 - Programmet er ferdig.
Merk: Små justeringer i programmet kan forekomme.
Workshops
Tirsdag 8. april har vi parallellsesjoner på årets konferanse. Les mer om de ulike sesjonene under her. I billetten din står det hvilken du er påmeldt.

Workshop 1: Engasjer lesekurs!
Alle barneskoler fikk i vinter tilsendt et eksemplar av lesekurset Engasjer! I denne workshopen møter du stipendiat ved Nasjonalt lesesenter, Karianne Megard Grønli og spesialpedagogisk rådgiver fra Nordseter skole, Kristin Holter Henriksen. De vil gi deg praktiske øvelser i hvordan man kan utnytte ressursene i lesekurset. Denne workshopen passer best for deg som jobber på mellomtrinnet eller med elever som strever med lesing. Les mer om Engasjer lesekurs.
Workshop 2: Veileda lesing
Hvordan støtte elevene i å utvikle gode leseferdigheter? Bli med på denne workshopen hvor Åse Kari Wagner, Hege Rangnes og Toril Frafjord Hoem fra Nasjonalt lesesenter og lærer Lotte Benestad fra Sunde skole gir deg innsikt i veileda lesing. Workshopen vil gi en praktisk tilnærming til den allsidige metoden som kan brukes i mange fag. Denne workshopen passer alle lærere i grunnskolen. Her finner du materiell tilknyttet veileda lesing.
Workshop 3: Utdypende litteratursamtaler
Hvordan kan lærere lede utforskende og utdypende helklassesamtaler om litteratur? Aslaug Fodstad Gourvennec og Ingeborg M. Berge vil i workshopen gi en innføring i en samtalemodell som kan støtte lærere i å utvikle sin samtaleledelse og elevenes tekstforståelse. Workshopen bygger på erfaringer fra forskningsprosjektet UTFORSK og et norsk søsterprosjekt. Denne bolken er særlig relevant for deg som jobber på ungdomstrinnet eller har interesse for litteratursamtaler i skolen.
Pris for årets konferanse er 2.000,- per billett, og dekker deltakelse på konferansen begge dager. I billetten velger du også hvilken parallellsesjon du vil delta på. Vil du melde deg på konferansemiddagen på kvelden, er dette et tillegg på 800,-.
Du vil motta en ordrebekreftelse så snart du har bestilt din billett. Husk og sjekk søppelposten dersom den ikke dukker opp i mailboksen din. Vær oppmerksom på at dersom du har bestilt med faktura, kan denne også legge seg i søppelposten.
Reise og overnatting må dekkes av hver enkelt deltaker utenom konferanseavgiften. Konferansehotellet, Clarion Hotel Energy i Stavanger ligger en kort busstur fra Stavanger sentrum. Ønsker du å overnatte andre steder enn på konferansehotellet, ligger det flere andre hoteller i nærheten og med god busstilgang fra sentrum. Kommer du med fly, så stopper flybussen som er markert som "Rute om Madla" like utenfor konferansehotellet.
Les mer fra Nasjonalt lesesenter:
Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Webinar: Når eleven strever med motivasjon
Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet
Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter
Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Filmer
Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...
Tid for lesing hjemme
Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse...
Webinar: Gutar og lesing
I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skape leseglede - også blant gutane?
Lesing i alle fag
Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ...
Engasjerande leseundervisning
Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å ...
Elever som strever
Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.
For deg som jobber i skolen
Her har vi samlet ressurser for deg som jobber i skolen og samlet de under ulike tema.
Elever som ikke vil lese
Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.
Webinar: Lesekvart
I dette webinaret kan du høre mer om lesekvarten. Men hva betyr det å være en del av et lesefellesskap på skolen?
Er du leseleder som har tatt kurs i Shared Reading?
Nasjonalt lesesenter søker deg som er leseleder og har lyst til å delta i et nytt forskningsprosjekt hvor metoden Shared...
Sprell: Ressurser for deg som jobber i barnehagen
På denne nettsiden finner du faglige ressurser tilpasset deg som jobber i barnehagen. Ressursene kan hjelpe deg til å jo...
Sprell-ressurs: Bokvalg i barnehagen
Troner bøkene om bukkene Bruse øverst på leselista i din barnehage? Mange bøker leses om og om igjen. Det er for så vidt...
Sprell-ressurs: Lesing i barnehagen
Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hvordan, hvorfor, når og hvor det blir l...