SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten

Landets fremste fagmiljø innen kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.

Om senteret

Forskningssenteret SHARE vil bidra til å endre forståelsen av kvalitet og pasientsikkerhet i dagens helsetjenester gjennom utvikling og bruk av et helhetlig rammeverk for resiliens som omfatter alle nivå i helsetjenestene. Universitetet i Stavanger leder senteret.

SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten er ett av åtte sentre ved Universitetet i Stavanger. Senteret arbeider mot å bli et internasjonalt anerkjent forskningssenter innen fagfeltet resiliens som gjennom forskning og formidling bidrar til utvikling av ny kunnskap og intervensjoner slik at vi bedre kan definere forholdene som skaper høy kvalitet og god sikkerhet for pasienter.

Det er i dag rundt 70 forskere tilknyttet senteret med bakgrunn som sykepleiere, leger, psykologer, fysioterapeuter, ergoterapeut og innen sosiologi, jus, sikkerhets- og ingeniørfag. Senterets bærebjelke er den solide basen av doktorgradsstipendiater som blant annet forsker på områder som tverrfaglig teamarbeid, samhandling og involvering, velferdsteknologi, regulering og tilsyn, evaluering av forbedringstiltak og analyse av helsetjenester.

Følg oss på Facebook for oppdateringer fra vår forskning.

Forskningsprosjekter

Aktuelt

Kartlegger endringer i luktesansen etter COVID-19

Annelin Espetvedt har forsket på hvordan man kan måle endringer i luktesansen etter COVID-19. Resultatet er et nytt spør...

Vinterskole og konferanse om teamarbeid i helsetjenesten

Tools4Teams inviterer til vinterskole for doktorgradskandidater og konferanse om teamarbeid i helsetjenesten fra 26. til...

Hvordan sikrer ledere i helsetjenesten sikkerheten for både ansatte og pasienter?

Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og...

Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell

Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...

Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar

Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...

Læring etter tilsyn med NAV og barnevernstjenester

Tilsyn bidrar ikke bare til å avdekke lovbrudd. Tilsyn kan også bidra til kvalitetsforbedring og læring i tjenestene, vi...

Tilpasningsevne i sykehusteam

Birte Fagerdal har forsket på resiliente helsetjenester, nærmere bestemt hvordan sykehusteam samarbeider for å få gjort ...

Hva må helsetjenestene gjøre mindre av?

Oppgavene som skal løses i helsetjenestene krever mer ressurser enn hva som er tilgjengelig. Vi er nødt til å prioritere...

Ultralydveiledet innleggelse av perifert venekateter (PVK)

Formålet med denne studien er å undersøke hvordan erfarne arbeidere tilpasser seg nye arbeidsmetoder, og hvilke samarbei...

Ny bok gir et utvidet perspektiv på kvalitet i helsetjenesten

Hvordan kan helsetjenester håndtere krevende situasjoner og samtidig opprettholde høy kvalitet? I boka «Resiliens i hels...

Slik ønsker de eldre selv at hjemme­­tjenestene skal være

De får besøk av forskjellige hjelpere hele tiden, og de vet ikke når de kommer. Dette skaper usikkerhet og utrygghet hos...

Forsvarlig og/eller ansvarlig – om dette strides de lærde

Det er ikke uvanlig med uenighet blant fagfolk om hvem som bør være ansvarlig for «feilbehandling», og hva som er forsva...

Minoritetsgrupper og ungdomsrepresentanter i InvolveMENT

Prosjektet inkluderer ungdomsrepresentanter med bakgrunn som nasjonale minoriteter, urfolk og flyktninger. Les om de uli...

Samarbeidspartnere i forskningsprosjektet InvolveMENT

InvolveMENT-prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Stavanger og 10 partnere. Les om våre samarbeidspartnerne....

Utvikling av et læringsverktøy for kvalitetsforbedring i helsetjenesten

En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten skildrer prosessen for utvikling av læringsve...

Kirurgers synspunkter på påvirkningen av ekstern vurdering på kvalitet og sikkerhet innen kirurgi

Åpenhet om forekomsten av uønskede hendelser har lenge vært en prioritet fra myndighetshold. Ekstern vurdering og tilbak...

Hvordan håndterte ledere i hjemmetjenesten pandemien?

En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer ...

Tilsyn etter alvorlige hendelser på sykehus

En ny studie fra SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt hvordan tilsyn blitt gjennomfør...

Å skreddersy helsetjenester: Ungdom som deltakere i tjenesteutvikling av psykisk helsevern

Bekymringen for ungdommens psykiske helse er et globalt fenomen som skaper overskrifter, også utenfor Norges grenser. Fr...

Sikkerhet for både ansatte og pasienter- hvordan håndterer ledere det?

En ny artikkel fra SHARE handler om hvordan virksomhetsledere i sykehjem opplever og håndterer å ha ansvar for ansattes ...

Nettverk for pårørendeforskning

Med pårørende menes alle som har nær tilknytning til mennesker som rammes av sykdom. (Foto: Shutterstock)

Læringsverktøy

Ta i bruk resultater fra forskningen vår! Her deler vi læringsverktøy, tips og triks som vi har lært gjennom våre forskningsprosjekt.

Resilience in Healtcare project- collaboartive learning

Strategi for brukerinvolvering

I Guide for involvering av pasienter og interessenter i forskning (skrevet på engelsk) kan du lære mer om hvordan pasienter og interessenter kan involveres i forskning.

Involvering av ungdom i forskning

I InvolveMENT-prosjektet er det publisert en forskningsartikkel med ti medforfattere i alderen 18 til 23 år om opplevelsen av å være involvert i forskning på ungdommers mentale helse.

Her er deres anbefalinger: 10 tips for å involvere ungdom i forskning på psykisk helse

Resiliens i helsetjenesten

Gjennom bruk av det forskningsbaserte læringsverktøyet Resiliens i helsetjenesten ønsker vi å hjelpe dere å styrke pasientsikkerheten ved deres enhet i helsetjenesten ved å identifisere hva deres enhet er god på og hvorfor, for så å kunne lære av dette og gjerne styrke andre områder dere er mindre gode på.

Verktøyet kan brukes på ulike måter avhengig av hva som passer deres enhet. Ønsket er at verktøyet skal brukes i en gruppe for å skape refleksjoner og diskusjoner både innad i en gruppe, men også på tvers av faggrupper og nivå slik som sykepleiere, ledere, helsefagarbeidere, leger og assistenter. Bakgrunnen for dette er at en ser at det å utveksle erfaringer og tanker på tvers gir økt utbytte. Man kan også velge å se på det alene. Hovedpoenget er å skape refleksjon rundt hva en gjør som er bra, igjennom å ta stilling til ulike påstander, diskutere ulike læringsscenario eller reflektere over hendelser i hverdagen.

Strategier og årsrapporter

Her finner du senterets strategier for forskning, brukerinvolvering og formidling gjeldende i perioden 2023-2027, samt årsrapporter fra 2017-2023.

Collaborative learning

Strategier

Årsrapporter

Kontakt

Siri Wiig er leder for forskningssenteret. Lene Schibevaag er senterkoordinator og Cecilie Haraldseid-Driftland er kommunikasjon- og formidlingsansvarlig for senteret.

Professor i kvalitet og sikkerhet i helsesystemer
51834288
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Senterkoordinator
51834204
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Førsteamanuensis i helsevitenskap
51834254
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Universitetslektor i helserett
51832374
Paviljong 15
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi