Ny bok gir et utvidet perspektiv på kvalitet i helsetjenesten

Hvordan kan helsetjenester håndtere krevende situasjoner og samtidig opprettholde høy kvalitet? I boka «Resiliens i helsetjenesten»beskriver professor Karina Aase hvordan resiliens er en avgjørende faktor for gode resultater, både på individ-, organisasjons- og systemnivå.

Publisert Sist oppdatert
Bokomslag for boken Resiliens i helsetjenesten
Omslag til boken Resiliens i helsetjenesten.

Hva er det som gjør at noen pasienter klarer å håndtere sykdom og krise bedre enn andre? Hva gjør helsearbeidere i stand til å tåle kontinuerlig arbeidspress og stadige endringer? Og hvordan kan vi som samfunn best mulig håndtere kjente og ukjente helsekriser og lære av det?

Som aktør i helsetjenesten – enten du er pasient, pårørende, helsepersonell, leder eller en del av en helseinstitusjon – er målet å håndtere slike situasjoner på en resilient måte. Men hva innebærer egentlig resiliens i praksis, og hvorfor lykkes vi i noen situasjoner, men ikke i andre?

Den nye vitenskapelige boka gir svar ved å samle relevante studier og eksempler på resiliens, basert på litteratur fra psykologi, ledelse, organisasjon, sikkerhet, system, kompleksitet, global helse og teknologi.

Boka gir et bredt perspektiv på hvordan resiliens kan forstås og anvendes i helsesektoren. Den ser på hvordan ulike deler av helsetjenesten håndterer uventede situasjoner og endring, og gir konkrete eksempler på hvordan vi kan opprettholde høy kvalitet i tjenestene våre, forklarer forfatter Karina Aase.

Hun er professor i pasientsikkerhet ved Universitetet i Stavanger, og tilknyttet forskningssenteret SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten.

Den første boka om resiliens på norsk

«Resiliens i helsetjenesten»er den første norske boka som gir en omfattende innføring i dette temaet. Boka er relevant for helsepersonell, helseledere, beslutningstakere, studenter, forskere og alle som er del av helsetjenesten.

– Formålet er å gi begrepet resiliens innhold og forståelse som gjør at vi kan bruke det på norsk og forstå hvorfor det er viktig for å oppnå gode helsetjenester. Jeg vil få frem betydningen av tilpasninger i både praktisk helsearbeid og i systemene som støtter arbeidet i tjenestene, sier Aase.

Lærebokstipend fra Fagforlaget

Aase fikk i 2022 stipend for å skrive den vitenskapelige boka om resiliens i helsetjenesten fra Fagbokforlaget.

– Det var veldig inspirerende å få støtte til å skrive denne boka. Lærebokstipendene gir en god mulighet for å fordype seg som forsker, forteller professoren.

Redaktør Berit Aandal Gjendem i Fagbokforlaget er også fornøyd med samarbeidet:

– Det har vært morsomt og lærerikt å samarbeide med Karina Aase. Hun har en pedagogisk måte å presentere dette stoffet på, det er lett å henge med som leser. Jeg håper mange studenter vil dra nytte av boka inn i framtidens helsetjenester.

Har du en god idé til en lærebok for høyere utdanning? Da kan du søke stipend hos Fagbokforlaget. Søknadsfristen for høsten 2024 er 1. november.

Forfatter

Professor i pasientsikkerhet
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi