‒ En stor tillitserklæring, sier Elin Reikerås, professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning og leder for FILIORUM.
FILIORUM – Senter for barnehageforskning ble etablert på initiativ fra Kunnskapsdepartementet i 2018. Målet ved etableringen var å få både mer og bredere metodisk anlagt forskning på barnehagefeltet, samt gi grobunn for tverrfaglige miljø som kan være toneangivende for forskning på området. Da senteret ble etablert var perioden for finansiering fra Forskningsrådet på fem år. Nå er det klart at perioden utvides. Forskningsrådet tildeler 25 millioner til FILIORUM over nye fem år.
‒ Dette er en stor tillitserklæring, og vi gleder oss over muligheten det gir oss å kunne bygge videre på alt det gode arbeidet som er gjort i FILIORUM fram til nå, sier Elin Reikerås, professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning og leder for FILIORUM.
‒ Tildeling av en ny periode er en anerkjennelse av den kraftfulle satsingen på barnehageforskningen ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, og er et godt eksempel på hva man kan få til når forskere jobber sammen på tvers av institutter og nasjonale sentre ved fakultetet, legger dekan Odd Magne Bakke til.
Grundig evaluert
FILIORUM- Senter for barnehageforskning ble i september i år evaluert av et fagpanel utpekt av Forskningsrådet. Spenningen knyttet til evalueringen og tilbakemeldingene knyttet til denne har vært stor. Det er en stor og gledelig nyhet vi har fått, og selvsagt er det fantastisk å kunne bygge videre på alt det gode arbeidet som er gjort i FILIORUM fram til nå, sier Elin Reikerås, leder.
Merete Vadla Madland, prorektor for forskning ved UiS, gleder seg også over tilbakemeldingene i evalueringen:
‒ Jeg er mektig imponert over hvordan FILIORUM scorer høyt på mange områder. De har høy publiseringsrate, de har tiltrukket seg mange anerkjente forskere, de har opparbeidet en betydelig prosjektportefølje, kan vise til gjennomstrømning av stipendiater, og er synlige nasjonalt så vel som internasjonalt, sier Madland.
Ros for tverrfaglig og flermetodisk arbeid
FILIORUM består av alle barnehageforskere på UiS. Reikerås framholder at det er ærefullt oppdrag å være lagleder for alle som er involvert. Med tildelingen retter hun blikket framover med stor begeistring:
‒ Vi har klart mye fram til nå, men har fortsatt mye vi ønsker å gjøre, noe vi er blitt vist tillit til gjennom evalueringen og tildelingen, sier Reikerås.
‒ Det er krevende å bygge god kultur for tverrfaglig samhandling, men dette synes det som om forskerne i FILIORUM har evnet på beste vis. Sist men ikke minst så ser det ut som de har klart å skape et godt og dynamisk arbeidsmiljø med høy trivsel, sier Madland.
Ønsker mer internasjonal utveksling
‒ Dette er helt klart noe vi er stolte over å få positive tilbakemeldinger på, sier Reikerås, som videre setter stor pris på de gode samarbeid og partnerskap som er inngått med barnehager i arbeidet med prosjekter.
Nå håper hun at FILIORUM kan bli et enda tydeligere nasjonalt knutepunkt for barnehageforskning, og kunne danne nettverk for barnehageforskere i Norge også utenfor UiS. Hun ser videreføringen av FILIORUM som en god mulighet til å orientere senteret enda mer internasjonalt, ta del i flere EU-prosjekt og ha mer utveksling av ph.d.-studenter og forskere.
Tekst: Kristin V. Cranner.
Omtalt i denne artikkelen:
Institutt for barnehagelærerutdanning
Mer fra FILIORUM- Senter for barnehageforskning
Sprell: Det digitale biblioteket
I denne fagfilmen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Optimistiske og lærende tankesett
Personalet i barnehagen spiller en viktig rolle for barns utvikling av tankesett, dvs. hvordan de møter utfordringer og ...
Pedagogiske aktiviteter del 1
Hvordan kan vi planlegge og legge til rette for lekende matematikkaktiviteter med kodeleker i barnehagen? I denne module...
Å involvere barn med spesielle behov i aktiviteter med koding
En forskningsbasert ressurs utviklet av forsknigsprosjektet DiCoTe for kunnskapsområdet STM (språk, tekst og matematikk)...
Barnehagelærerens rolle i aktiviteter med roboter
En forskningsbasert ressurs utviklet av forsknigsprosjektet DiCoTe for kunnskapsområdet STM (språk, tekst og matematikk)...
Professor II
FILIORUM- Centre for Research in Early Education and Care is proud to have two esteemed Professor IIs, both internationa...
– Det er ikkje noko poeng i drive med barnehageforsking om ikkje resultata når ut til ungane!
Det seier professor Ingunn Størksen, som i dag mottek Universitetsfondets pris for formidling og samfunnsengasjement.
– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen
Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer...
Duftbøker kan åpne barns øyne for lesing
Husker du duft-viskelærene du hadde som barn? Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått. Og i bokform kan det få ba...
Utforsker algoritmisk lek i den nordiske barnehagen
Forskere fra Sverige og Danmark besøkte nylig Stavanger og FILIORUM i forbindelse med forskningsprosjektet "Computationa...
Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter
Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...
100 GLADE dager: Kunstneriske opplevelser for barnehagebarn
Barnehageprosjektet 100 GLADE dager tar sikte på å gi barnehagebarn i Stavanger en unik mulighet til å utforske kunst og...
Hvor godt trives barn i barnehagen?
Hva mener barna selv om egen trivsel i barnehagen, og hva kjennetegner miljøet der barna sier at de trives? Det skal det...
Norsk barnehageforskningskonferanse 2024
Norsk barnehageforskningskonferanse vert arrangert 23-24. oktober i Bergen. I år er det BARNkunne - Senter for barnehage...
Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat
Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...
Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning
En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...
Læring for livet
Læring for livet er en TV-satsning fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. I sendingene setter vi søkelys på ...
Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?
– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...
Sjenerte barn og deres trivsel i barnehagen
Det kan være ekstra utfordrende for sjenerte barn å begynne i barnehagen. For å støtte og hjelpe dem til å trives best m...