Utforsker algoritmisk lek i den nordiske barnehagen

Forskere fra Sverige og Danmark besøkte nylig Stavanger og FILIORUM i forbindelse med forskningsprosjektet "Computational Play in Early Childhood Education and Care". Prosjektet tar sikte på å forstå hvordan barns lek med digitale verktøy kan støtte deres utvikling og læring. Gjennom deltakende workshops og tverrfaglig samarbeid ønsker forskerne å belyse den viktige rollen digital lek spiller i dagens barnehagemiljøer.

Publisert Sist oppdatert

Liten jente leker med robot
Forskningsprosjektet "Computational Play in Early Childhood Education and Care" undersøker algoritmisk lek i nordiske barnehager. Foto: Getty Images

Prosjektet er et samarbeid mellom barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger, Aalborg UniversitetProfessionshøjskolen UCN og Høgskolan i Halmstad, og skal bidra til mer kunnskap om hvordan algoritmisk tenkning i lek med digitale leker kan bidra til problemløsing, resonnement og læring for barn i nordiske barnehager.

I løpet av oppholdet i Stavanger samarbeidet forskergruppen med barnehagepedagoger, ledere og andre forskere for å utforske forskningsspørsmålet «Hvilke undervisningsmetoder utvikles når barnehagelærere utforsker algoritmisk lek?»

– Hovedmålet med denne workshoppen var å finne ut hvordan barnehagelærere kan bidra til å berike og støtte barns lek med kodeleker. Gruppene fikk mulighet til å undersøke en robot for å finne ut hvordan den fungerer og hvordan den kan brukes i barnehagen og sammen med barna. Alle workshoppene er datadrevne og skal resulterer i vitenskapelige artikler, forklarer prosjektleder Eva Brooks, professor ved Aalborg Universitet.

Ulike perspektiver

For å sikre data på tvers av Norden har forskerteamet valgt å arrangere en workshop i hvert av de deltakende landene (Norge, Sverige og Danmark). Den første workshoppen ble gjennomført ved Aalborg Universitet i Danmark, og fokuserte på algoritmisk lek og matematikk.

Fire kvinner står oppstilt foran en hylle
Deler av forskergruppen under et nylig besøk i Stavanger. Fra venstre: Susanne Dau (Professionshøjskolen UCN), Francesca Granone (UiS), Elin Reikerås (UiS) og Eva Brooks (Aalborg Universitet). Foto: FILIORUM

– Her jobbet vi direkte med barnehagebarn for å få en bedre forståelse av hvordan de engasjerer seg når de utforsker matematikk gjennom algoritmisk tenkning i lek med digitale verktøy, sier Brooks.

Den neste og siste workshoppen i prosjektet vil finne sted ved Høgskolan i Halmstad i november. Her skal forskerne undersøke virtuell virkelighet og hvordan man kan støtte barns digitale lek i programmerings-/kodingsaktiviteter.

Nordisk hub

Et av de mest verdifulle aspektene ved dette prosjektet er samarbeidet på tvers av landegrenser og fagfelt.

– Fordelene med et slik nettverksprosjekt er at det ikke bare involverer forskere fra ulike land, men også fra ulike fagområder, sier Brooks.

Hun understreket viktigheten av å samle eksperter fra ulike bakgrunner, fra barnehagelærerutdanning til barneteknologi, for å skape et miljø for innovasjon og kreativitet. Dette, mener hun, vil bidra til å sette det nordiske perspektivet på algoritmisk lek på kartet og videre utforske den nordiske barnehagemodellen.

Målet er å etablere en nordisk hub for utforskning, forskning og praksis rundt algoritmisk tenking i lek og de mulighetene og utfordringene dette fører med seg for barnehager i Norden.

Flere mennesker ser på en kvinne som viser en robot på gulvet i et klasserom
Forskergruppen tester ut en robot under workshoppen i ved Universitetet i Stavanger. Foto: FILIORUM

Digitalt og analogt, hånd i hånd

– Ny og avansert teknologi som pedagogiske roboter, programmerbare elektroniske plattformer, virtuell virkelighet og 3D-printing blir i økende grad tatt i bruk i barnehager i Norden. Målet med disse verktøyene er å støtte barns ferdigheter, spesielt innen matematikk, problemløsing og algoritmisk tenkning. Likevel finnes det få studier som ser på hvordan algoritmisk tenking kan brukes i aktiviteter i barnehagen. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Elin Reikerås, Senterleder ved FILIORUM og en av forskerne i prosjektet.

Gjennom prosjektet ønsker forskerne å vise at det ikke handler om enten-eller, men heller om et samspill mellom det digitale og det analoge.

– I vårt prosjekt bruker vi digitale leker i kombinasjon med analoge. Vi ønsker å vise at det digitale ikke trenger og ta over, men at det er et samspill, sier Brooks.

"Computational Play in Early Childhood Education and Care" representerer et viktig skritt i retning av å forstå og utnytte potensialet til barns digitale lek i barnehagemiljøer. Gjennom tverrfaglig samarbeid og praktisk utforskning søker prosjektet å legge grunnlaget for en dypere forståelse av den rollen digital lek spiller i dagens barnehager.