I denne modulen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes sammen med barn i barnehagen. Barnas motivasjon og engasjement er sentralt i modulen.
I fagfilmen møter vi Kristel Smørsgård Kjøraas og Unni Tørstad fra Strandvegen barnehage i Melhus kommune som forklarer og viser hvordan de jobber med koding i barnehagen. Barnehagelærerne bruker både verbal og non-verbal kommunikasjon for å engasjere og motivere barna til å delta aktivt i aktivitetene.
Modulen er en av flere moduler utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe for barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (Språk, tekst og matematikk).
Mot slutten av filmen hører vi Francesca Granone, førsteamanuensis ved UiS som snakker om barnehagelærerens rolle når målet er å støtte barna i Bishops (1988) fundamentale matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering.
Mål: Å bevisstgjøre barnehagelærerstudenter på hvordan de kan bruke kodeleker sammen med barn i barnehagen for å støtte barna i Telling og Lokalisering. For hvem: Barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter. Innhold: Forberedelse, fagfilm, refleksjonsspørsmål og aktiviteter. Gjennomføring: 1. Anbefaler at studentene gjennomfører forberedelsene og ser fagfilmen i forkant av undervisningen. 2. Elementer fra forberedelsene og/eller filmen bør også tas opp i undervisningen. 3. Diskuter refleksjonsspørsmålene i mindre grupper i undervisningen. 4. Gjennomfør aktivitetene sammen med barn i praksis (evt. observasjonspraksis) eller som en workshop i undervisningen.
- En kodeleke er en leke som kan kodes av barna, for eksempel en robot - Koding - Bishops fundamentale matematiske aktiviteter - Telling og Lokalisering - ASK-tavler (alternativ og supplerende kommunikasjon) som kan brukes for å hjelpe barn til å kommunisere.
Forberedelse
Les om Bishops (1988) fundamentale matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering, tilpasset til barnehage av Solem og Reikerås (2017).
Fagfilm
Mens du ser filmen, legg merke til hvordan barnehagelærerne engasjerer og motiverer barna til å delta aktivt i aktiviteten ved å stille ulike typer spørsmål.
Takk til barna og barnehagelærerne i Strandvegen barnehage i Melhus kommune for deres deltakelse.
Refleksjonsspørsmål
Individuelt:
- Noter to ting du ble oppmerksom på da du så filmen om å engasjere barn i kodeaktiviteter.
Gruppe:
- Diskuter hva dere vil legge vekt på når dere skal gjennomføre en kodeaktivitet sammen med barn.
- Hvilke spørsmål vil dere stille for å støtte og utfordre barna i Bishops matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering?
Aktivitet
Telling med en kodeleke
Prøv ut en kodeleke (f.eks. en robot) sammen med medstudenter i undervisningen eller med en gruppe barn i praksis. Tell antall skritt som roboten må gå for å nå et mål. La deltakerne kode roboten hver sin gang.
Dersom aktiviteten gjøres sammen med barn: Støtt barna ved å stille spørsmål som "Hvor mange skritt trenger roboten for å komme fram til målet?" Oppmuntre barna til å telle høyt. Tell gjerne sammen med barna. Gi positiv tilbakemelding når barna klarer å telle riktig. Gjennom telling og parkobling mellom antall og handling, kan barna styrke sin tallforståelse og forståelse for telleramsen.
Diskuter deretter med medstudenter og/eller praksislærer:
- Hva gikk bra? Hvorfor?
- Hva vil du gjøre annerledes neste gang? Hvordan?
Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.
Nakken, A. H. (2017). Matematiske samtaler i barnehagen. Matematikksenteret.
Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.
Faglig ansvarlig
Institutt for barnehagelærerutdanning