I denne modulen vil du få innsikt i hvordan man kan involvere alle barn i aktiviteter med kodeleker i barnehagen. Modulen har stort fokus på hvordan barnehagelærerne engasjerer og motiverer barna.
Når man planlegger lekende matematikkaktiviteter med kodeleker, er det viktig å sikre at alle barn kan delta og oppleve mestring. Gjennom en inkluderende tilnærming, der man tar hensyn til mangfoldet i barnegruppen, kan alle barn aktivt involveres.
Modulen er en av flere moduler utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe for barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (Språk, tekst og matematikk).
I fagfilmen møter vi Francesca Granone, førsteamanuensis ved UiS som presenterer et eksempel på lekende matematikkaktiviteter med en robot der to barn samarbeider. Et av barna bruker tegn-til-tale for å kommunisere. Innholdet er utviklet i nært samarbeid mellom forskere og medforskere, gjennom metoden «inkluderende forskning» (Granone et al., 2023; Granone & Knudsen, 2024).
Mål: Å bevisstgjøre barnehagelærerstudenter på hvordan de kan planlegge og tilrettelegge for lekende matematikkaktiviteter med kodeleker som involverer alle barn. For hvem: Barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter. Innhold: Forberedelse, fagfilm, refleksjonsspørsmål og aktiviteter. Gjennomføring: 1. Anbefaler at studentene gjennomfører forberedelsene og ser fagfilmen i forkant av undervisningen. 2. Ta utgangspunkt i og diskuter refleksjonsspørsmålene i grupper i undervisningen. Se gjerne sekvenser fra filmen om igjen sammen. 3. Gjennomfør aktivitetene, enten sammen med barn i praksis (evt. observasjonspraksis) eller som en workshop i undervisningen.
- En kodeleke er en leke som kan kodes av barna, for eksempel en robot - Begrepet "lekende matematikkaktiviteter" viser til planlagte matematikkaktiviteter med en lekende tilnærming. - Bishops fundamentale matematiske aktiviteter - Telling og Lokalisering - Inkluderende forskning
Forberedelse
Les om Bishops (1988) fundamentale matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering, tilpasset til barnehage av Solem og Reikerås (2017).
Fagfilm
Takk til Arnt Derik Eia fra Austrått barnehage og de to barna som deltok i filmen.
Multimodal tilnærming: Bruk av tale, visuell støtte, kroppsspråk og andre kommunikasjonssystemer som sikrer at alle barn kan delta. Opprette en felles kunnskapsbakgrunn: Bruk av kjente historier eller felles regler for å skape et felles utgangspunkt for aktiviteten. Små grupper: Tilrettelegge for kommunikasjon og samarbeid i mindre grupper for å støtte barns mestring. Tilpasse aktiviteten til barna i gruppen: Gi hvert barn tid til å delta, tenke og svare i sitt eget tempo. Spisse målet: Definer et tydelig og konkret mål for aktiviteten, slik at alle barn kan forstå aktiviteten. Humor: Bruk av humor for å redusere stress og skape en avslappet atmosfære der alle føler seg inkludert. Repetisjon og gjentakelse: Gjenta aktiviteter for å styrke barnas kompetanse over tid.
Refleksjonsspørsmål
Anbefaler at spørsmålene diskuteres i grupper i undervisningen.
- Hva vil dere legge vekt på i en multimodal tilnærming for å involvere alle barna i aktiviteten? Tenk over hvordan visuell støtte, kroppsspråk, tegn-til-tale eller andre kommunikasjonssystemer kan brukes for å sikre at alle barna kan delta på like vilkår.
- På hvilken måte kan dere opprette en felles kunnskapsbakgrunn for alle barn? Felles kunnskapsbakgrunn kan beskrives som en felles kunnskapsbase, en felles erfaring. Hvordan vil dere benytte kjente historier eller felles regler for å skape et felles utgangspunkt, og hvordan kan dette støtte barns forståelse av aktiviteten?
- Hva vil dere legge vekt på når dere organiserer barn i små grupper og hvorfor? Hvilke fordeler ser dere med denne arbeidsmåten? Diskuter hvordan arbeid i små grupper kan støtte barnas kommunikasjon og samarbeid, samt gi dem mulighet til å utforske utfordringer sammen, og hva som er viktig å legge vekt på når man deler barn i gruppe.
- Hvordan vil dere tilpasse en aktivitet med koding slik at alle barna kan delta i sitt eget tempo? Reflekter over hvordan dere kan gi barna tid til å delta, tenke og svare, og hvilke justeringer som kan gjøres for å tilpasse aktiviteten til barnas individuelle behov.
- Hvordan vil dere ta i bruk humor i aktiviteten? Diskuter eksempler fra praksis hvor humor kan bli brukt for å skape en inkluderende og avslappet atmosfære for barna.
- Hva mener dere om betydningen av repetisjon og gjentakelse i en aktivitet? Reflekter over hvordan dere kan bruke gjentakelse for å styrke barnas forståelse og mestring av de matematiske begrepene som er involvert.
Aktiviteter
Nedenfor er forslag til aktiviteter som kan prøves ut i barnehagen, for eksempel i praksis, for å fremme inkludering og matematisk forståelse gjennom kodeaktiviteter, med særlig fokus på Telling og Lokalisering:
Utforsk Lokalisering med Kubo
La barna bruke Kubo til å navigere gjennom en rute som de selv har laget. For å styrke barnas forståelse for Lokalisering, kan de bygge en rute med både svinger og rette linjer. Gi barna frihet til å utforske hvordan Kubo kan bevege seg, og la dem justere ruten underveis.
Hvis dere ikke har tilgang til Kubo, kan en annen robot benyttes.
Pedagogens rolle: For å støtte barna underveis, er det viktig å veilede barna gjennom spørsmål som: "Hvordan kan vi få Kubo til å snu her?" eller "Hva skjer hvis vi prøver en annen rute?" Gi barna tid til å tenke og finne løsninger sammen. Hvordan vil du som pedagog beskrive den matematiske kunnskapen som barna tilegner seg?
Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.
Granone, F., Johansen, M., Reikerås, E. K. L. & Kvalø, T. M. (2023). “Nothing about us without us”: The first example of inclusive research in Early Childhood Education in Norway. Consultori Familiari Oggi.
Granone, F. & Knudsen, G. (2024). Supporting children’s spatial understanding through technology: The importance of dialogical exchange analysed through inclusive research. I J. Davis, Adams, S., Challen C., & Bourke, T. (Red.), Designing inclusive assessment in the school: A guide to disciplinary and interdisciplinary practice. Routledge.
Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.
Flere ressuser fra DiCoTe:
- Barnehagelærerens rolle i kodeaktiviteter
Institutt for barnehagelærerutdanning