Vant pris for fremragende tiltak innen utdanning

Ingunn Aase (UiS) og Conrad Bjørshol (SUS) mottok prisen under prisutdelingen ved Det medisinske fakultet ved UiB onsdag 19. april. Dette er et resultat av mange års arbeid med en tverrfaglig simuleringsdag for lege- og sykepleiestudenter.

Publisert Sist oppdatert
Mann og kvinne som mottar pris.
Conrad Bjørshol og Ingunn Aase mottok prisen under prisutdelingen ved Det medisinske fakultet ved UiB onsdag 19. april. Foto: Paul André Sommerfeldt, UiB

Det arrangeres tre tverrfaglige simuleringsdager på sykepleielabene til Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS per semester. Hver sykepleiestudent på tredje studieår (UiS) og hver fjerdeårsstudent på medisinstudiet (UiB) deltar på én av disse. Opplegget er et samarbeid med Stavanger Universitetssykehus (SUS), som har medisinstudenter fra UiB i praksis. Konseptet er knyttet til Ingunn Aase sin PhD, og ble etablert i samarbeid med SAFER - Stavanger Acute Medicine Foundation for Education and Research.

– Å vinne denne prisen er en stor anerkjennelse. Selv om jeg er pensjonist nå ville dekan Eldar Søreide at jeg skulle reise til Bergen og motta prisen sammen med Conrad Bjørshol, ettersom vi på mange måter har vært pådrivere for at denne tverrprofesjonelle simuleringsdagen skal bestå, sier Aase, tidligere professor ved UiS.

Les også: Tverrfaglig simuleringsdag i sykepleielabene

Professoren så viktigheten av at sykepleiere og leger samarbeidet og samsnakket til barnets beste og med det økt pasientsikkerhet da hun jobbet på barneavdeling på 90-tallet. Dette inspirerte Aase til å ta fatt på doktorgraden om trening av tverrfaglig samarbeid mellom leger og sykepleiere innen utdanning.

– Jeg vil fremheve at innholdet i denne dagen på mange måter er et resultat av studentene sine ønsker og behov. Dette førte til at vi var tidlig ute med studentaktive metoder og studentmedvirkning innen læring og utdanning. Simuleringsdagen har vist at samarbeid er svært viktig, ettersom denne dagen er et godt resultat av dette blant gode kolleger ved UiS og SUS. Samarbeid er mitt mantra, understreker Aase.

Motiverende pris for mangeårig innsats

Tverrfaglig simuleringsdag er som nevnt et felles tiltak der både UiS, SAFER, SUS og UiB har deltatt og sammen laget en treningsdag der studentene fra ulike studier får mulighet til å bli kjent og jobbe sammen med å løse ulike kliniske problemstillinger.

Conrad Bjørshol synes det er veldig hyggelig å få denne prisen fra Det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen. Han er overlege ved SUS og førsteamanuensis ved UiB, og ser på det som en viktig anerkjennelse av arbeid som er lagt ned i denne typen studentlæring.

Mann som holder tale under prisutdeling.
Conrad Bjørshol oppfordrer til samarbeid mellom institusjoner innen utdanning av helsepersonell. Foto: Paul André Sommerfeldt, UiB

Hvordan kan det at konseptet deres vinner pris for fremragende tiltak innen utdanning bidra positivt til samarbeidet i tiden fremover?

– Jeg tror dette demonstrerer at profesjonene må jobbe sammen for å hjelpe pasienter, men også at ulike institusjoner må samarbeide om å utdanne helsepersonell. I fremtiden tror jeg vi må jobbe enda mer sammen for å utdanne helsearbeidere som er trent i å jobbe sammen i team. Det øker kvaliteten på alle utdanningene som deltar, samtidig som belastningen med undervisningen deles på flere, svarer Bjørshol.

Utdrag fra begrunnelsen til juryen

Våren 2013 ble det oppdaget at legestudenter og sykepleiestudenter øvde i ulike rom på simulerings-senteret SAFER uten å jobbe sammen. Lokale ildsjeler tok derfor initiativ til samtrening, og siden den gang har det vært arrangert 2-3 tverrfaglige simuleringsdager hvert semester der studentene trener sammen. Tverrfaglig simuleringsdag arrangeres som et samarbeid mellom UiS, UiB, SAFER og SUS. Alle studentene forbereder seg med å lese et egenutviklet kompendium, og det settes opp 5-6 stasjoner der studentene deles inn i grupper der alle profesjonene blandes. Som hovedregel benyttes studenter som levende pasientmarkør. Læringsmål på alle stasjonene er systematisk pasientundersøkelse, kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid. Det legges vekt på å skape en trygg atmosfære der studentene leder arbeidet og tar avgjørelser selv.

Simuleringsdagen er med på å bygge ned siloene mellom profesjonene og gir studentene opplevelsen av hvordan menneskelige faktorer virker inn på pasientsikkerheten. I tillegg er simulering et godt verktøy for å avdekke og jobbe med studentenes holdninger til pasienter, pårørende, andre kollegaer, behandlingsvalg og liknende. På sikt ønsker simuleringsteamet å utvide ordningen ved at studentene får delta flere ganger gjennom studiet, og ved å inkludere enda flere profesjoner.

Tverrfaglig simuleringsdag har utviklet et tettere samarbeid mellom UiB, UiS, SUS og SAFER. Studieledelsen trekker i sin vurdering av nominasjonen frem at dette er et tiltak som stimulerer til godt samarbeid mellom UiB og UiS, noe som blir stadig viktigere når UiB skal i gang med pilotering av Vestlandslegen i Stavanger. Simuleringsdagen får gode tilbakemeldinger fra studentene, og evalueringene er fulle av lovord som beskriver aktiviteten som øyeåpnende, gøy og unik. 

Tekst: Eigil Kloster Osmundsen

Aktuelt fra Det helsevitenskapelige fakultet

Jan Magnus skal bli helsesykepleier

Jan Magnus Rykkvin (42) tar en mastergrad ved Universitetet i Stavanger. Han vil bli helsesykepleier.

Ny podkastserie skal styrke etisk refleksjon i jordmorutdanninga

Gjennom forskingsprosjektet Caring Futures har forskarar ved Universitetet i Stavanger og Stavanger universitetssjukehus...

Vi snakker sykepleie – på kafé

Fagterminologi og stammespråk kan være utfordrende for enhver sykepleierstudent. Samtidig kan misforståelser i relasjone...

Hvordan sikrer ledere i helsetjenesten sikkerheten for både ansatte og pasienter?

Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og...

Pleiepersonell sitt møte med døden i fleirkulturelle arbeidsfellesskap på sjukeheim

Anne Kristine Ådland har forska på korleis pleiepersonell i sjukeheim opplever og handterer møtet med døden. Studien kas...

Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell

Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...

Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar

Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...

Sensorteknologi, datafangst og kunstig intelligens for tidlig å oppdage forverret helsetilstand

Helseaktører i regionen og kunnskapsrike gjester fra både inn og utland belyste viktig tematikk på seminar i HelseCampus...

Helseministeren fikk presentert nye teknologiske løsninger

Under sin eldreturné besøkte helseminister Jan Christian Vestre HelseCampus Stavanger for å se hvordan nye teknologiske ...

Hvordan kan vi bedre pasientsikkerheten i luftambulansetjenesten?

Hva bør vi gjøre for å gjøre det tryggere for deg å være pasient, også på vei til sykehuset? I sin doktorgrad har Kriste...

Feiret fullført helsevitenskapelig mastergrad

Denne uken kunne masterstudentene ved Det helsevitenskapelige fakultet slippe jubelen løs. Etter innlevering av masterop...

Sjukepleiarar som realiserer seg, blir verande i jobben

Det er meldt om stor mangel på sjukepleiarar. Linda Horne Mæland har forska på norske helsesjukepleiarar for å forstå me...

Sykepleierstudenten Andreas drømmer om å bli redningsmann

Andreas Torjussen Osgjelten går tredje året på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han har drømt om å j...

Hvordan håndterte ledere i hjemmetjenesten pandemien?

En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer ...

Menn i sykepleien: - Det er ikke bare én fasit på hva god omsorg er

– Som menn kan vi ofte bidra på en annen, men like god måte i en krevende livssituasjon eller omsorgssituasjon, sier syk...

Tilsyn etter alvorlige hendelser på sykehus

En ny studie fra SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt hvordan tilsyn blitt gjennomfør...

Å skreddersy helsetjenester: Ungdom som deltakere i tjenesteutvikling av psykisk helsevern

Bekymringen for ungdommens psykiske helse er et globalt fenomen som skaper overskrifter, også utenfor Norges grenser. Fr...

Fremtidens sykepleier(utdanning) – en felles utfordring

Over 200 personer deltok på et arrangement arrangert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, der tematikken var hvo...

Sikkerhet for både ansatte og pasienter- hvordan håndterer ledere det?

En ny artikkel fra SHARE handler om hvordan virksomhetsledere i sykehjem opplever og håndterer å ha ansvar for ansattes ...

De skal bli sykepleiere. Hva tenker de om utdanningen og yrket?

Sykepleierstudentene Brage, Ida og Eirik forteller om en sosial og hektisk studiehverdag og ønsket om et meningsfylt yrk...