Matematikk = lek for de eldste barna i barnehagen

Kan lek med matematikk hjelpe 5-åringer til å bli bedre på kritisk tenkning? Og hvordan kan barnehagepersonalet støtte barna i leken? Dette er blant spørsmålene som Enrico Pollarolo skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.

Publisert Sist oppdatert

To barn leker med kongler
— Barn leker med matematikk, de lærer ikke i den forstand vi tenker på når vi snakker om læring, sier doktorgradsstudent Enrico Pollarolo. Foto: Mari Løvås.

Gjennom matematikk, og nærmere bestemt utematematikk, vil doktorgradsstudenten Enrico Pollarolo undersøke om det henger sammen med hvordan barnehagebarn utvikler kritisk tenkning og problemløsning.

— Nærmere bestemt skal jeg undersøke høyere ordens tenkning i barnehagen, sier Pollarolo.

Enkelt forklart består høyere ordens tenkning av evnen til å overføre det man har lært i en situasjon over til en annen, men det innebærer også evnen til kritisk tenkning og problemløsning.

— Høyere ordens tenkning hos barn kan ses på som et slags «redskap» barnet bruker til å sette sammen det han eller hun har lært og overføre kunnskap og problemløsning til nye situasjoner, forklarer Pollarolo.

To barn og en voksen leker med kongler
— Barn leker med matematikk, de lærer ikke i den forstand vi tenker på når vi snakker om læring. Foto: Mari Løvås

Først og fremst lek

— Barn leker med matematikk, de lærer ikke i den forstand vi tenker på når vi snakker om læring. Barn leker først og fremst, og når barnehagelæreren er bevisst på dette kan han eller hun gjøre enkle leker sammen med barna. Og som et resultat av leken har barna lært mye de kan få god bruk for senere.

Gjennom prosjektet ønsker Pollarolo å utforske hvordan konkrete og systematiske matematiske aktiviteter påvirker barns evne til å utvikle ferdigheter innen høyere ordens tenkning knyttet til ulike faktorer.

— Men vi ønsker også å se på hvordan dette påvirker pedagogers holdninger og barns læring, og finne ut hvordan pedagogene kan støtte barnas utvikling gjennom lek.

Enrico Pollarolo
Enrico Pollarolo. Foto: Mari Løvås.

Grunnlaget legges i barnehagen

Grunnlaget for god tidlig utvikling hos barn legges i barnehagen. Lingvistisk, kognitiv, sosial, emosjonell og motorisk kompetanse blir utviklet gjennom erfaringer barna gjør i hverdagen. Disse ferdighetene kan oppnås ved å utvikle og bruke høyere ordens tenkning, og forskere har understreket hvor viktig slik tenkning er for kritisk tenkning allerede i barnehagen.

— Det er derfor det er viktig med god kvalitet i barnehagen, og at personalet kan bli støttet på best mulig måte i sitt arbeid.

Ta det beste fra Norge og Italia

Pollarolo har tidligere arbeidet som førstelektor i matematikk på Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger. Det var her han ble spesielt interessert i høyere ordens tenkning blant barn. I doktorgradsprosjektet skal han også sammenligne Norge og Italia, som er to land med ulike pedagogiske tradisjoner.

— Det er et spennende arbeid og jeg ser frem til å komme videre i graden, sier han.

Tekst: Ina Midttveit
Foto: Mari Løvås/UiS

Universitetslektor i matematikk
51831332
Kunnskapssenter for utdanning
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning

Vil du lese mer om forskning fra Læringsmiljøsenteret?

Nå kan du melde deg på verdens største konferanse om mobbing

Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verd...

Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger

Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førstekl...

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvre...

– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbasert...

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne ...

Dette kan styrke relasjonane mellom elevane

I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer...

Duftbøker kan åpne barns øyne for lesing

Husker du duft-viskelærene du hadde som barn? Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått. Og i bokform kan det få ba...

Skal forske på livsmestring i skolen

Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...

Er samiske elever mer involvert i digital mobbing enn andre elever?

Et nytt forskningsprosjekt skal blant annet undersøke om samiske elever i norsk skole er mer involvert i digital mobbing...

Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter

Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...

Hvor godt trives barn i barnehagen?

Hva mener barna selv om egen trivsel i barnehagen, og hva kjennetegner miljøet der barna sier at de trives? Det skal det...

Ensomme elever har økt sjanse for frafall

Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny fo...

Elevers engasjement varierer fra time til time

– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med lærere...

Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...

Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere

Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...

Hvordan kan PP-rådgiveren bli en inkluderingsagent i skolen?

En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer e...

Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner

En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...

Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet

Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra...

Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST

I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – D...