Hefte: Bok og språk i bruk i SFO

I forbindelse med at det ble innført tilbud om leksehjelp for alle barn fra 1.-4. trinn på SFO utviklet Lesesenteret et veiledningsmateriell for lese- og språkstimulering til hjelp for ansatte på SFO og med informasjon til foreldre.

Publisert Sist oppdatert

Materiellet omfatter heftet Bok og språk i bruk i SFO, sju plakater og en folder om språk- og lesestimulering til foreldre.

Heftet Bok og språk i bruk i SFO inneholder fagstoff og hverdagsfortellinger. Fagstoffete r artikler om språkstimulering, lesestimulering, høytlesing, leksehjelp, lesestrategier og foreldresamarbeid. Hverdagsfortellingene er situasjonsbeskrivelser fra dagliglivet i SFO.

For at inholdet skal være mest mulig aktuelt og relevant, har vi best om innspill fra mange kanter. Her er innspill fra ansatte i SFO-er rundt om i landet som har gitt oss hverdagsfortellinger fra arbeidet sitt med språkaktiviteter, lesing eller leksehjelp. Her er også stoff om folkebibliotek i to kommuner som har etablert og drevet bibliotekfilialer på SFO. Vi har fått bidrag fra to lærere; en som har presentert bøker og en som har skrevet om høytlesing og lesestimulering, og fra en journalist har skrevet om leksehjelp. Det er også flere andre som har gitt oss respons underveis.

Heftet kan gi ideer om hvordan arbeidet med språk- og lesestimulering og leksehjelp kan gjøres. Bruk også heftet som utgangspunkt for faglige samtaler i personalet.

Pris:
Heftet er på 60 sider og koster kr. 75.
ISBN: 978-82-7649-066-4

Bestilling:

Bestill heftet fra nettbutikken

Last ned:

Last ned heftet gratis i PDF-format.

Få flere tips fra Lesesenteret:

Webinar: Å fange opp elever som strever med lesing

Vil du ha mer kunnskap om hvordan du kan fange opp elever som strever med lesing og leseutviklingen tidlig? I dette webi...

Setter elevers leseferdigheter på dagsorden for skoleledere i Nord-Norge

Dersom norske skoler skal lykkes med å igjen få opp leseferdighetene til barn og unge, er det et felles krafttak som ska...

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen

Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...

Ni faktorer som påvirker barnas motivasjon når de skal skrive tekster

En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon nå...

Barna skriver med bedre flyt når bokstaver settes i en sammenheng

En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang ...

Kreativ skriving i skolen

Ønsker du å bli en bedre skriver, og samtidig bli en bedre veileder i skriving? Da kan deltidsstudiet Kreativ skriving i...

Spørsmål og svar om bokstavlæring på første trinn

Mange har spørsmål om hvorfor Nasjonalt lesesenter anbefaler at førsteklassinger lærer to bokstaver i uka, og hvordan ma...

Ja til kartleggingsprøver i lesing på første trinn

Som leseforskere med begynneropplæring som felt ser vi ingen grunn til å la være å starte leseopplæringen i første klass...

Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer

Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...

Har forska på skriveutviklinga hos førsteklassingar – handskrift eller tastatur?

Elevar i første klasse si skriveutvikling blir ikkje påverka om dei lærer å skriva tekstane for hand, eller om dei skriv...

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste

Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være ...

Fagbøker fra Nasjonalt lesesenter

Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...

Kartleggingsprøvene i lesing

På desse sidene finn du informasjon om dei nye kartleggingsprøvene i lesing for 1. og 3. trinn, og materiell for å følgj...

Materiell: Veiledet lesing

Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...

Hvordan integrere lek i begynneropplæringa

Les hvordan du helt konkret kan legge til rette for lek i skolen i samsvar med skolens rammer og betingelser.

Les for meg: tar vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart

Forskningsprosjektet Les for meg handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt. Prosjektet h...

Oversikt over småbøker

På denne sida finn du ei oversikt over dei småbøkene som er tilgjengelege på bokmål og nynorsk.

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing

På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...

Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker

Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...

Førsteklassinge kan reflektere og skrive

I denne praksisfortellingen kan du lese hvordan du kan invitere til undring og refleksjon hos de yngste skoleelevene.