Les for meg: tar vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart

Forskningsprosjektet Les for meg handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt. Prosjektet har som mål å gi lærere mer kunnskap om sammenhengen mellom motivasjon og lesing. Barna gleder seg til å lese og skrive når de begynner på skolen, og gjennom dette opplegget tar vi vare på og bygger opp om denne gleden.

Publisert Sist oppdatert
Fakta

Les for meg er et forskningsprosjekt ved Nasjonalt lesesenter, UiS. Målet er å utvikle et verktøy som lærerne kan bruke for å være tettere på elevenes leseprogresjon. I tillegg ønsker forskerne i prosjektet at elevene skal være engasjert i lesingen mens de blir vurdert. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med norske lærere og elever på første til fjerde trinn. Norges Forskningsråd har bevilget 12 millioner kr til Read to me, som skal foregå fra 2021-2025. Prosjektleder er Bente R. Walgermo. Les for meg er finansiert av Norges Forskningsråd.

Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen.

Bente R. Walgermo , prosjektleder
Les for meg - logo - illustrasjon av gutt som rir på en drage
La barna sette ord på sin leseinteresse.

Filmer til foreldre

Du som forelder og foresatt har en viktig rolle når barnet skal lære å lese. Du kan bidra til å skape økt motivasjon, mestring og leseglede. I disse filmene finner du konkrete tips til hvordan du kan støtte barnet i lesingen hjemme.

Om Les for meg-prosjektet

Kvinnelig lærer leser sammen med jente i klasserom

Når en elev lærer å lese, forutsetter det motivasjon. Motivasjon og leseferdigheter henger tett sammen – både i den viktige starten og i den videre utviklingen. Til tross for dette blir motivasjon ofte sett på som noe ‘ekstra’ eller som en enkel belønning, og blir gjerne sett på som mindre viktig enn selve lesingen. For elever som synes lesing er vanskelig,  er motivasjon derimot enda mer avgjørende enn for elever der bokstavene kommer lett. Forskningsprosjektet Les for meg utvikler et verktøy som motiverer eleven samtidig som læreren kartlegger elevens høytlesing.

Ressurser til bruk i klasserommet

I Les for meg prøver forskere og lærere ut en metode for å legge merke til hva eleven strever med, men uten at eleven får opplevelsen av å bli vurdert. I denne metoden får læreren to verktøy: ett verktøy for presist å legge merke til hva eleven strever med, og ett verktøy for å velge ut hvilken tilbakemelding man skal gi til eleven slik at denne får lyst til å lære og lese mer. De to verktøyene kommer i form av en sjekkliste og en tipsliste. Disse listene er særlig relevante for deg som jobber med barn på 1. til 4. trinn. Materiellet er under utprøving høsten 2024, og derfor er bare en kortversjon tilgjengelig foreløpig. Etter at materiellet er utprøvd, vil materiellet sammen med engasjerende lesebøker være tilgjengelig i form av en bokeske.

Under bildene "Sjekkliste for kartlegging" og "Tips til tilbakemeldinger" kan du også laste ned kortene som PDF-filer, i tillegg til at du finner den digitale boka "Alt du leser blir blanda med det du vet fra før" og en tegnefilm til bruk i klasserommet. Alle illustrasjoner i prosjektet er laget av prisbelønnet illustratør Øyvind Torseter.

Sjekkliste for kartlegging av elevenes lesemotivasjon
Tips til tilbakemeldinger - Les for meg

Last ned tips til tilbakemeldinger og sjekkliste for kartlegging som PDF-fil her.

Lykke til med å skape motivasjon for lesing i klasserommet!

Digital bok: Alt du leser blir blanda med det du vet fra før

Forskningen i Les for meg

I Les for meg-prosjektet drives det forskning av ulik art.

Vi gjennomfører flere systematiske litteraturgjennomganger for å kartlegge læreres tilbakmeldingspraksiser på høytlesingen til ulike elevgrupper. Funn fra disse systematiske litteraturgjennomgangene, sammen med øvrig forskning på lese- og motivasjonsfeltet, ligger til grunn for Les for meg-materiellet.

Det gjennomføres også flere studier i prosjektet:

En sjekkliste for vurdering og elevers høytlesing og en tips-liste til gode tilbakemeldinger er allerede prøvd ut blant 52 lærerne på Østlandet. Resultater fra utprøvingen viser at bruk av Les for meg-listene endrer læres har fokus når elever leser høyt og hvilke tilbakemeldinger de gir.

En stor utprøving av materiellet pågår høsten 2024 for alle lærere på 2. – 4. trinn i Lindesnes kommune. Her undersøker vi effekt av opplegget på både lærere og elever.

En konstruktiv-kritisk gjennomgang av hva de mest brukte kartleggingene måler og hvordan disse blir forstått av lærere.

Professor II Kathrine Ann Renninger er tilknyttet Les for meg-prosjektet i 20% stilling. Renninger er en ledende forsker på interessefeltet innen utdanning og har gjennom sine studier vist den fordelaktige rollen interesse har for elevers engasjement, læring og prestasjoner. Et sentralt funn i hennes arbeid er at interesse for lesing og læring kan vekkes for alle tema i alle faser av livet. I Les for meg-prosjektet utvikler vi et materiell for å styrke elevenes interesse for lesing mens de blir vurdert.

Les mer om forskningsprosjektet Read to me - enhancing teachers engaging progress hos Forskningsrådet.

Kvinne står foran en tavle og smartboard.

Forskning av masterstudenter i prosjektet

Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren - Siri Marie Rosnes

Det ligger et stort potensial i de første bøkene førsteklasselevene møter, men det har vært rettet lite oppmerksomhet rundt hvor engasjerende lettlestbøkene som begynnerleseren kan lese på egenhånd er. I forbindelse med Les for meg-prosjektet utvikles det nye lettlestbøker som har som intensjon å engasjere elevene mens de blir vurdert. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner lettlestbøker som engasjerer begynnerleseren. Studien vektlegger elevenes stemme, da det er viktig at barn får ytre seg om områder som angår dem og at disse meningene blir hørt (FN-sambandet, 1989, artikkel 12). Dataene er samlet inn kvalitativt gjennom observasjoner og intervju med 7 elever på 1. Trinn som både leste bøker fra prosjektet og andre lettlestbøker fra sin respektive skole. Funn indikerer at når elevene skal lese en bok motiveres av: 1) interesse for temaet, 2) vanskegrad, 3) bilder, 4) valgfrihet og 5) gjenkjennelighet. Videre tyder funn fra observasjon av elevenes høytlesning at elevene lot seg engasjere av lettlestbøkene når: 1) bøkene ga litt utfordring, 2) men ikke var altfor vanskelige, 3) bøkene var i tråd med deres interesser og 4) hadde bilder som utvidet teksten.

Hele masteroppgaven kan du lese på UiS Brage.

Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing - Camilla Egeland

Kvinne i hvit bluse står foran smartboard

Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Studien tar utgangspunkt i Mixed Methods Research (MMR). 117 lærere besvarte spørreundersøkelsen. I tillegg ble det gjennomført fire strukturerte intervju. Alle lærerne som deltok i studien, hadde i løpet av de fem siste årene jobbet på første trinn med begynneropplæringen i lesing og skriving.

Resultatene fra studien viser at ca. 90% av lærerne bruker observasjon av høytlesing som vurderingsform ukentlig eller daglig. Videre viser resultatene at særlig mange lærere ser etter sikker bokstavkunnskap, ordavkodingsstrategier og om elevene kan gjenfortelle/svare på spørsmål/samtale om tekst. Ut fra resultatene i denne studien kan det imidlertid se ut til at forståelse/mening som drivkraft i lesingen og leseflyt er elementer som er mindre i fokus når lærere observerer elevenes høytlesing. Funnene viser videre at tiltaket som går igjen når det gjelder å styrke elevenes mestringstro og interesse for lesing, er å tilpasse tekster og oppgaver til elevenes nivå. Det kan samtidig, ut fra resultatene i denne studien, se ut til at aspekter av motivasjon for lesing har potensiale til å spille en større rolle i leseopplæringen til de minste elevene.

Hele masteroppgaven finner du på UiS Brage.

Medarbeidere i prosjektet >>>

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
51833244
OD - 1st floor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor i spesialpedagogikk
51831268
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Stipendiat i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor i skrivekunst
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis i lesevitenskap
51832984
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Forsker i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Seniorrådgiver
51831259
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
51832830
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Senterleder
51833260
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor i statistikk
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Anne Marta Vinsrygg Vadstein
Liv Kristin Bjørlykke Øvereng

Les mer om forskningen ved Lesesenteret:

Nasjonalt lesesenter fikk innovasjonspris

Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem...

Slik kan vi skape eit leseløft

For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...

Konferanse: Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?

Norske tiåringer leser dårligere enn før, viser den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021. Hvordan kan vi forstå n...

StøDig: God bruk av læringsteknologi i barneskolen

Hvordan kan læringsteknologi brukes på en god måte i lese-, skrive- og språkopplæringen på 1. til 4. trinn? Det skal for...

Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.

SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...

Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer

Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...

Fremmer elevenes engasjement for skriving gjennom internasjonalt samarbeid

En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av landegrenser. Dette kan ...

Human Reading Assessment: Hvordan kan KI brukes i leseprøver - og hva har det å si for elevene?

I "Human Reading Assessment" skal forskere ved Lesesenteret undersøke hvordan kunstig intelligens kan gjøre at leseprøve...

Vil gi barn god undervisning i skapende skriving

Norsklærere i barneskolen skal undervise barn i skapende og kreativ skriving, men mange savner kunnskap om hvordan. I ...

Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser

I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.

Teaching to Be

Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som ka...

Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker

Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...

Skriveteknologi for elever med dysleksi

Forskernettverket Text Performers har utviklet læringsmetoder og bidratt med mer kompetanse på hvordan skriveteknologi k...

DigUp: Ein digital undervisningsplanleggar for lærarar

DigUp er ein digital undervisningsplanleggar som er utvikla for å støtte lærarar i arbeidet med å laga gode planar for e...

Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet

Forskningsprosjektet Engasjer skal gi lærere mer kunnskap om lesevansker på mellomtrinnet, og om hva som kjennetegner ef...

Kva har nettbrett å seie for elevane sine skriveferdigheiter?

Forskingsprosjektet DigiHand svarar på behovet for meir kunnskap om digitalisering i barneskulen.

Digitale verktøy og lesing i barnehagen

Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.

Norske femteklassingers lesing: PIRLS 2021

Resultatene fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 viser at det er en betydelig nedgang i norske tiåringers...

Adaptive vurderingsverktøy for bedre læring

Fremtidens prøver vil tilpasse seg nivået til eleven, gi individuell tilbakemelding og bedre mulighet for tilpasset oppl...

På Sporet: Effektive tiltak mot lese- og skrivevansker

På Sporet er et forskningsbasert forebyggende undervisningsopplegg for elever som er i faresonen for å utvikle lesevansk...