Hvordan kan læringsteknologi brukes på en god måte i lese-, skrive- og språkopplæringen på 1. til 4. trinn? Det skal forskere ved Lesesenteret undersøke i samarbeid med Oslo Kommune.
Utdanningsetaten i Oslo
Hege Rangnes og Johanne Ur Sæbø
2022-2025
Framfor å diskutere om man skal bruke digitale verktøy i skolen, bør vi finne ut hvordan vi kan bruke disse verktøyene på best mulig måte for å støtte elevenes engasjement og læring.
StøDig-prosjektet ble initiert av Utdanningsetaten i Oslo høsten 2022 på grunn av et økende behov for oppdatert og forskningsbasert kunnskap om digital opplæring for elever på 1. til 4. trinn. Oslo kommune satser på læringsteknologi, og har et mål om 1:1-dekning i skoleåret 23/24. Digitale ferdigheter er også et mål i læreplanen (LK20).
Formålet med prosjektet er å utvikle gode undervisningspraksiser for digitalt støttet språk- lese og skriveopplæring i et inkluderende læringsfellesskap. Et viktig prinsipp i StøDig-prosjektet er derfor at elevene skal oppleve at læringsteknologien er med på å gi mestring, elevmedvirkning, samarbeid og inkludering. I tillegg har kommunen som mål å utjevne forskjeller og sikre inkluderende praksis i en skole der elevene kommer fra ulike bakgrunner.
Samarbeid mellom skoler og forskere
I StøDig-prosjektet samarbeider lærere i Osloskolen og forskere ved Lesesenteret derfor om? å prøve og utvikle anbefalinger for hvordan teknologi kan brukes på læringsfremmende måter i lese-, skrive- og språkopplæringen i barneskolen.
StøDig eies og gjennomføres av Utdanningsetaten i Oslo. Lesesenteret bidrar ved å delta i utviklingen av faglige praksiser, og tilbyr følgeforskning for å kvalitetssikre de faglige anbefalingene.
Forskergruppen i prosjektet har ekspertise innen begynneropplæring i språk, lesing og skriving, og erfaring med kompetanseutvikling i utdanningssektoren. De vil samarbeide med de 10 pilotskolene i StøDig for å sikre at anbefalingene som blir gitt, er praksisnære og fungerer i skolehverdagen.
Forskergruppen ved Lesesenteret:
Les mer om forskningen ved Lesesenteret:
Nasjonalt lesesenter fikk innovasjonspris
Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem...
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Konferanse: Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?
Norske tiåringer leser dårligere enn før, viser den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021. Hvordan kan vi forstå n...
Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.
SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forsk...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Fremmer elevenes engasjement for skriving gjennom internasjonalt samarbeid
En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av landegrenser. Dette kan ...
Informasjon til deltakere i Sprell
På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk, litauisk og polsk./ ...
Human Reading Assessment: Hvordan kan KI brukes i leseprøver - og hva har det å si for elevene?
I "Human Reading Assessment" skal forskere ved Lesesenteret undersøke hvordan kunstig intelligens kan gjøre at leseprøve...
Vil gi barn god undervisning i skapende skriving
Norsklærere i barneskolen skal undervise barn i skapende og kreativ skriving, men mange savner kunnskap om hvordan. I ...
Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser
I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.
Les for meg: tar vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart
Forskningsprosjektet Les for meg handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt. Prosjektet h...
Teaching to Be
Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som ka...
Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker
Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...
Skriveteknologi for elever med dysleksi
Forskernettverket Text Performers har utviklet læringsmetoder og bidratt med mer kompetanse på hvordan skriveteknologi k...
DigUp: Ein digital undervisningsplanleggar for lærarar
DigUp er ein digital undervisningsplanleggar som er utvikla for å støtte lærarar i arbeidet med å laga gode planar for e...
Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet
Forskningsprosjektet Engasjer skal gi lærere mer kunnskap om lesevansker på mellomtrinnet, og om hva som kjennetegner ef...
Kva har nettbrett å seie for elevane sine skriveferdigheiter?
Forskingsprosjektet DigiHand svarar på behovet for meir kunnskap om digitalisering i barneskulen.
Digitale verktøy og lesing i barnehagen
Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.
Norske femteklassingers lesing: PIRLS 2026
Resultatene fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 viser at det er en betydelig nedgang i norske tiåringers...