Ønsker du å lære om barns utvikling, lek og læring, og bidra til å gi barn en god oppvekst? Dette er barnehagelærerstudiet for deg som allerede har barnehagen som arbeidsgiver. Dersom barnehagen du jobber i ønsker flere barnehagelærere kan du søke arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU).
4 år / 8 semestre
180
15
Det er ca. fem samlinger ved UiS, to ute i barnehagene, pluss praksisperioder.
15. april via lokalt opptak (NB: 1.mars for realkompetanse-vurdering).
Se opptakskrav. Kontakt opptak@uis.no ved spørsmål.
Om studiet
- Arbeidsplassbasert: Deltidsutdanning over fire år med hovedvekt på egen arbeidsplass i barnehagen. Du kan ha mellom 40 og 60 % arbeidsstilling mens du studerer. Da er 40 % av en heltidsstilling avsatt til studiene.
- Varierte arbeidsformer: Utdanningen byr på varierte arbeidsformer; eget arbeid, besøk av faglærere, regionale samlinger, nettmøter, og samlinger på UiS.
- Allsidig pedagogutdanning: Studiet forbereder deg til barnehagelærerrollen med fokus på barns utvikling og oppvekstmiljø. Du får bred kunnskap innenfor fagområdene barns lek og læring, natur og bevegelse, samfunn og livssyn, språk og matematikk, kultur og kreativitet, samt ledelse og samarbeid.
- 100 dager praksis: Du har 95 dager med veiledet praksis ved en av universitetets praksisbarnehager og 5 dager praksis ved en grunnskole spredt ut over studiet. Her finner du svar på alt du lurer på rundt praksisstudiet.
- Kompetanseutvikling og samarbeid: Når du gjennomfører en arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar det til kompetanseutvikling for hele personalgruppen og er noe som styrker barnehagen som en lærende organisasjon. Godt samarbeid mellom barnehageeier, ledelse, og UiS er nødvendig for å legge til rette for deg som er student.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning åpnet en mulighet og gjør at jeg kan jobbe og studere samtidig
Hva kan du bli?
Med en barnehagelærerutdanning kan du jobbe som:
- barnehagelærer
- pedagogisk leder
- styrer i barnehage
Du kan også jobbe andre steder enn i barnehagen, som for eksempel i SFO, fritidsklubb eller tilsvarende barnerelaterte yrker og institusjoner.
Videre utdanning:
Bachelorgraden i barnehagelærer kvalifiserer blant annet til:
I tillegg finnes det flere etter- og videreutdanninger skreddersydd til barnehagelærere.
Jeg trives med å jobbe med barn og hjelpe dem med å utforske og oppleve verden. Var ikke klar for å bli fullt student og si opp jobben, så dette studiet passet bra med tanke på jeg kunne beholde jobben mens jeg studerte.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Første år, semester 1
-
Praksis 1. trinn 25 dager
Første år, semester 2
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Andre år, semester 3
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 25 dager
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Tredje år, semester 5
-
Språk, tekst og matematikk
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 25 dager
Tredje år, semester 5
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 6
-
Skolepraksis 3. trinn 5 dager
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave
Fjerde år, semester 7
-
Praksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 7
-
Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Fjerde år, semester 8
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Fjerde år, semester 8
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Fjerde år, semester 8
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Fjerde år, semester 8
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Fjerde år, semester 8
-
-
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Læringsutbytte Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstsvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Opptakskrav og slik gjør du det
Se opptakskravene og hvordan du søker på dette studiet.
- Krav om generell studiekompetanse eller realkompetanse,
- politiattest og medisinsk testing.
Søknad sendes via lokalt opptak.
Søknadsfrist: 15. april. NB: dersom du søker med bakgrunn i realkompetanse, er søknadsfristen 1. mars.
Spørsmål om opptak?
Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt opptak@uis.no.
Dokumentasjon som må vedlegges søknaden
- Kontrakten med din leder: Last ned skjema (docx). Du må bruke dette skjemaet.
- Vitnemål fra videregående dersom du søker med generell studiekompetanse
- Dokumentasjon på fagbrev eller annen relevant kompetanse dersom du søker med realkompetanse
- Ved søknad med realkompetanse må det dokumenteres minimum 5 års relevant praksis
- Motivasjonsbrev (ved søknad med realkompetanse)
Praksis i utlandet
Som student på barnehagelærerutdanningen har du mulighet til å ha en praksisperiode i utlandet på et av disse stedene:
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Alle studenter ved UiS skal ha muligheten til å ta deler av studiet sitt i utlandet. For studenter på deltidsprogram kreves det gjerne noen ekstra tilpasninger.
For utfyllende informasjon om opplegg, anbefalinger og kontaktperson, se Barnehagelærer bachelor - heltid.
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Søknad om utveksling i Søknadsweb: Velg søknadsalternativet "Andre land - Andre utvekslingsavtaler (skriv i merknadsfelt)". I merknadsfeltet må man velge inntil 5 institusjoner som er anbefalt for barnehagelærerstudiene, og presisere ønsket prioritering.