Musisk praksis, bevegelse og samspill (BLU360)
Musiske praksiser i barnehagen er en tverrfaglig praktisk fordypning med fokus på skapende prosesser og kroppslig erfaring. Fordypningen består av fagene musikk, drama og fysisk fostring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BLU360
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I fordypningen Musiske praksiser i barnehagen vil studenten lære mer om hvordan estetiske prosesser og kroppslig erfaring kan bidra med viktige perspektiver i arbeidet med barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd.Et slikt arbeid vil også bidra med et element av bærekraft og meningsskaping for barn i den verden de er en del av. Fordypningen bygger på kunnskapsområdene Kunst, kultur og kreativitet og Natur, helse og bevegelse med hovedvekt på fagene musikk (15 sp.), drama (10 sp.) og fysisk fostring (5 sp.). Studentene vil utvide sin forståelse for betydningen av skaperglede, improvisasjon, musikalitet, utforskning og lek i forhold til barns trivsel, utvikling, læring og vekst.
Emnet gir et godt grunnlag til videre masterstudier og etter- og videreutdanning ved UiS, inkludert profilen Mangfold, tilhørighet og bærekraft i master i Barnehagevitenskap ved UiS.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- estetiske prosesser og kroppslig erfaring
- musisk praksis, identitet og tilhørighet
- samspill, lek og danning
Ferdigheter
Studenten kan
- samhandle med barn i musikalske og dramatiske non-verbale praksiser
- anvende og stadig utvide sin egen improvisasjonskompetanse
- skape trygge rammer for barns kroppslige utfoldelse og lek
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske og kroppslige utforskning og uttrykksformer
- reflektere rundt barnehagelærerens betydning for barns trivsel, helse og livsmestring, og kunne omsette kompetansen til egen praksis i barnehagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Individuell muntlig eksamen. Omfang: Inntil 30 min. Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene under eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav 1: Individuell refleksjonstekst. Omfang: 2 skriftlige oppgaver (500 ord) knyttet til praktiske aktiviteter.
Arbeidskrav 2: Muntlig gruppearbeid. Omfang: 10-15 min.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Beate Gilje TumyrFaglærer:
Ingunn Berrefjord UgelstadPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenFaglærer:
Anne Karin FotlandEmneansvarlig:
Kirsten HalleStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen består av prosjektarbeid, forelesninger, selvstudium, praktisk undervisning, seminar, digitale læringsformer, gruppearbeid, veiledning og ekskursjoner. Det legges opp til studentaktive læringsformer der studentene dokumenterer egne læreprosesser både ved tekst, lyd og bilde. Studentene skal arbeide både individuelt og i grupper.
Praksis utgjør en integrert del av fordypningen. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.