Barns utvikling, lek og læring (ABL102)

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ABL102

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Tematikker i kunnskapsområdet er omsorg, lek, læring og danning. Undervisning og læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Kunnskapsområdet tematiserer barn som selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i felleskapet. Barn har rett til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i lærings- og utviklingsprosesser. Barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende leke- og læringsmiljø står sentralt. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, samarbeid og dialog med foresatte, veiledning, barnehageprofesjon og profesjonsetiske aspekter, samt profesjonsfaglig digital kompetanse.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om omsorg, lek, læring og danning og om sammenhenger mellom disse
  • har kunnskap om veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
  • har kunnskap om verdier, kommunikasjon, samspill og læringsmiljøets betydning for barnas utvikling
  • har kunnskap om betydningen av et godt foreldresamarbeid i et mangfoldig samfunn
  • har kunnskap om bærekraftig utvikling knyttet til det pedagogiske arbeidet i barnehagen
  • har kunnskap om pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barna

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
  • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
  • kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
  • kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn
  • kan videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
  • kan reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk- og digital praksis
  • kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte

Forkunnskapskrav

Bestått praksis på forrige trinn.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner på forrige trinn.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell skriftlig eksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen,innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen for UiS, § 3-9 pkt. 3).KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell faglig tekst, Individuell refleksjonsnotat, Obligatorisk deltakelse 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Høst; Individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).

Vår; Individuelt refleksjonsnotat: 1000 ord (+/- 10%)

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Tove Erna Belland

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UiS, digital undervisning, barnehagesamlinger, gruppearbeid og gjennom selvstudium. Store deler av teorien må læres gjennom selvstudium, planlagt for-, mellom- og etterarbeid (Credo), samt gjennom å arbeide for å utvikle akademisk skriving. Det gis tilbud om veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver.

I undervisningen vil studentene delta i varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjon i grupper og plenum, gruppearbeid (rollespill, case, praksisfortellinger mm), og muntlige fremlegg der studentene kan gi hverandre respons. Det forventes også noe utadrettet arbeid i egen barnehage.

Undervisning og annet læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto