Språkmøter og skaperglede (BLU320)

I denne tverrfaglige og praksisnære fordypningen er det særlig fokus på kommunikasjon og skapende prosesser i en språklig og kulturelt mangfoldig barnehage. Emnet lar deg utforske hvordan barn uttrykker seg - ikke bare gjennom ord, men på ulike måter, spesielt gjennom estetiske uttrykk, drama og lek - og hvordan du som barnehagelærer kan legge til rette for og støtte de ulike måtene å kommunisere på.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BLU320

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I fordypningsemnet tas det utgangspunkt i et vidt språkbegrep som omfatter barns ulike måter å kommunisere på. Den gjennomgående mangfoldstenkningen i emnet fokuserer på barns språklige og kulturelle ressurser og kreativitet i språkmøter. Sentralt i fordypningen er hvordan barn kan involveres i skapende prosesser, arbeid med bildebøker, samtaler og fortellinger. Undervisnings- og arbeidsformer har en praksisnær tilnærming til barns utforsking, språklige og estetiske uttrykk, og prosjektarbeid vektlegges som arbeidsmåte. Studentene får erfaringer med å ta i bruk ulike uttrykksformer, materialer og teknologier. De vil også selv få mulighet til å oppleve språk- og kulturmøter i felles undervisning med internasjonale studenter.

Emnet er relevant for alle barnehagelærerstudenter og gir et godt grunnlag for masterstudiet i barnehagevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • språklig og kulturelt mangfold som ressurs i barnehagen
  • ulike uttrykksformer, materialer og teknologier som kan bidra til å fremme barns tenkning, kreativitet og medvirkning
  • bildebøker som kilde til estetisk utforsking og skaperglede
  • det fysiske inne- og uterommets betydning for barnehagens arbeid med kommunikasjon og skapende prosesser
  • ledelse og didaktikk i arbeidet med kommunikasjon og skapende prosesser i barnehagen

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • legge til rette for varierte og inkluderende kommunikasjonsformer og samhandlingspraksiser i barnehagen
  • invitere og motivere barn til meningsskaping gjennom varierte uttrykk i ulike kommunikasjonskontekster
  • lede utforskende, estetiske og skapende prosesser, samt fange opp og videreføre barns bidrag i disse prosessene

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å ta i bruk hensiktsmessige og varierte uttrykksformer, materialer og teknologier i barnehagen
  • anvende nyere nasjonal og internasjonal forskningslitteratur innenfor emnets tematikker til å utvikle sin egen praksis
  • reflektere analytisk over ulike praksiser i barnehagen knyttet til språklig mangfold, kommunikasjon og skapende prosesser

Forkunnskapskrav

Bestått praksis på forrige trinn.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studentene har fullført alle emner på forrige trinn, spesielt emnene Språk, tekst og matematikk og Kunst, kultur og kreativitet.

Eksamen / vurdering

Individuell presentasjon og individuell fagsamtale

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell presentasjon 2/5 15 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt
Individuell fagsamtale 3/5 15 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Eksamen består av to sammenhengende deler:
• Individuell presentasjon. Omfang: Inntil 15 minutter, vektes 40%
• Individuell fagsamtale. Omfang: Inntil 15 minutter, vektes 60%

Ingen hjelpemidler tillatt. Begge vurderingsdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk tilstedeværelse 80%, 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til matematikk og forming , 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til drama og norsk, 1 individuell skriftlig oppgave knyttet til norsk og forming
  • 80% obligatorisk tilstedeværelse
  • 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til matematikk, forming og norsk. Omfang: 1 dag.
  • 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til drama, norsk og forming. Omfang: 1 dag.
  • 1 individuell skriftlig oppgave knyttet til norsk og forming. Omfang: 1500 ord, +/- 10%

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Faglærer:

Hege Hervik

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studieprogramleder:

Per Einar Sæbbe

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Undervisningen vil bestå av tema- og prosjektarbeid, praktisk undervisning, seminar, forelesninger, veiledning og ekskursjoner. Digital teknologi vil brukes både i undervisning og mellom samlingene. Arbeid med og refleksjon rundt praksisnære erfaringer og beskrivelser vil bli vektlagt.

Praksisperioden utgjør en integrert og viktig del av fordypningen. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Utforskende lek på museer og vitensentre (MUP320_1) 2.5

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto