Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (ABL300)
I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
- har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
- skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid
- kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
- kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
- kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
- kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utviklingsoppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Utviklingsarbeid: Studentene skal arbeide i grupper. Arbeidet skal gi studentene erfaringer med å beskrive, analysere og vurdere mulige utviklingsområder. Omfang: 3000 - 4000 ord (+/-10 %). Hvis eksamen vurderes til karakteren F, ikke bestått, må kandidatene skrive en ny individuell alternativ oppgave (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9). Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager. jmf. Forskrift om studier og eksamen § 5-5, 2b.Det blir alternativ skoleeksamen for studenter som ikke deltar i ordinær eksamen på grunn av utenlandsopphold knyttet til praksis. KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jannike LyngtunFaglærer:
Jon Øgaard SchjelderupPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven gis gruppeveiledning.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.