Bachelor i utøvende musikk ved Universitetet i Stavanger er et fireårig studieprogram hvor du kan velge mellom studieretningene klassisk, jazz/improvisasjon, dirigering eller kirkemusikk.
4 år
240
22
Norsk
Runde 1 - Video Runde 2 - På campus i uke 10
15. desember - primæropptak 15. mai - sekundæropptak
FUK UiS - forening for alle studenter ved Fakultet for utøvende kunstfag
Studiet utgjør startblokken for et vidtfavnende entreprenørskap innen kunstområdet og kulturfeltet. Det tas høyde for en profesjonell musikkvirksomhet i stadig forandring og utvikling. Under studiet er det lagt vekt på at du både skal utvikle dine utøvende ferdigheter og øke din forståelse for musikk som kunstform.
Om studiet
– Jeg har gått både klassisk og jazz her, og begge linjene er fylt opp med folk som er inkluderende og åpne ... Det er en «zero bullshit-policy», så man er sikker på at man kan være 100% seg selv.»
Bachelorprogrammet i utøvende musikk henvender seg til unge musikktalenter med ambisjoner om å utvikle sin kunstneriske og instrumentaltekniske kompetanse. Dette er et heltidsstudium som strekker seg over 4 studieår. Studiet har arbeidsomfang på 240 studiepoeng, fordelt i 4 ulike studieretninger, henholdsvis klassisk musikk, jazz-/improvisasjonsmusikk, kirkemusikk eller dirigering.
Det utøvende står sentralt, gjennom undervisning på hovedinstrument/hoveddisiplin, samspill i ulike typer ensembler, utøvende støttefag avhengig av instrument og studieretning, og deltakelse i ulike typer prosjekter og konserter.
Støtteemner bidrar til studentens utvikling som utøver ved å gi et solid musikkteoretisk grunnlag, gehør- og improvisasjonsferdigheter, samt kunnskap om musikkens historie og tradisjoner, og bransjen. I studiets 2. avdeling kan studenten velge egne fordypningsområder gjennom valgemner og et egendefinert prosjekt.
Bjergstedparken
Fakultet for utøvende kunstfag inngår i Bjergsted kulturpark. For studenter innebærer dette at de blir en del av et større musikk- og kunstfaglig miljø som gir svært gode rammer og muligheter for utvikling. Det er tette bånd mellom det profesjonelle kunst- og kulturlivet i regionen, og fakultetets aktiviteter.
Studieretninger
I Bjergsted har vi sterke fagmiljøer knyttet til hver av studieretningene. Høyt kvalifiserte lærere vil gi deg et solid teknisk-metodisk, kunstnerisk og teoretisk grunnlag for en karriere som utøvende musiker i klassisk, jazz, dirigering eller kirkemusikk. Du vil lære om formidling på ditt hovedinstrument, og utvikle dine ferdigheter som musiker og instrumentalist.
Som student får du tilgang til nettverk og ressurser som kan hjelpe deg med å starte karrieren som musiker etter endt utdanning. Det er tilrettelagt for gode øvingsmuligheter, både individuelt og i ensembler.
Studiet er også tilrettelagt for at studenten får tverrfaglige impulser, og på denne måten blir godt rustet for varierende framtidige arbeidsoppgaver.
Kirkemusikk
Fra høsten 2022 ble kirkemusikk utlyst for første gang. Kirkemusikk tilbys som egen studieretning i Bachelor i utøvende musikk, et studie som fører til kantorkompetanse. Dette er et praksisnært studium som tilbys i samarbeid med VID vitenskapelige høgskole. I tillegg til interpretasjon og klassisk orgellitteratur legger studiet vekt på utøvende breddekompetanse, gehørspill, samspill og improvisasjon. Du vil få gode muligheter til å utvikle deg i et dynamisk og mangfoldig fagmiljø. Gjennom studiet får du tilgang til flere orgler av høy kvalitet i ulike kirkerom både i Stavanger og omegn.
Alle studieprogram tilknyttet Fakultet for utøvende kunstfag gjennomgår årlige revisjoner. Reviderte studieplaner og emnebeskrivelser for studieåret 2025/2026 publiseres her 1. februar 2025.
Fra og med studieåret 2025/2026 vil det ikke lenger være mulig å velge PPU som veivalg i 2. avdeling. PPU- tilbudet vil fra høsten 2025 bli digitalt- og samlingsbasert, og vil med dette fint kunne kombineres med jobb eller andre aktiviteter etter endt bachelorutdanning.
Møt noen av våre tidligere studenter
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Et kjennetegn ved utøvende musikk, og andre kunstfag, er sammenhengen mellom fag og fagformidling. Disse elementene er uadskillelige. Kategoriene generell kompetanse, kunnskaper og ferdigheter vil derfor ligge tett opp til hverandre og i noen tilfeller gå over i hverandre.
Etter fullført og bestått studium skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å
Kunnskaper
ha bred kunnskap om musikk, kunnskap i hovedinstrument, musikkens historie og tradisjoner
kjenne til relevant kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning innenfor sitt fagområde, og kan bruke dette i sitt arbeid
oppdatere sin egen kunnskap, reflektere rundt egen praksis og faglige problemstillinger, og slik ta ansvar for egen faglig utvikling
ha kunnskap om musikkens funksjoner i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv, samt arbeidslivet innen det musikkfaglige feltet.
Ferdigheter
kan realisere og formidle sin kunnskap og kunstneriske intensjoner på et høyt nivå
kan benytte relevant fagstoff, og ta ansvar for og kan reflektere over egen kunstnerisk og kreativ utvikling
kan integrere kunnskap fra teori og praksis og kommunisere muntlig og skriftlig omkring musikkfaglige problemstillinger, både innenfor fagmiljøet og med ulike publikumsgrupper
Generell kompetanse
kan reflektere kreativt, konstruktivt og kritisk over egen og andres praksis og kunne ta del i aktuelle fagdiskusjoner i samfunnet.
kan arbeide målrettet, selvstendig og ansvarlig, alene og sammen med andre
kan reflektere og utveksle synspunkter og erfaringer med andre over etiske og sosiale problemstillinger knyttet til eget fagområde
Hva kan du bli?
Oppnådd bachelorgrad kvalifiserer til videre studier på masternivå nasjonalt eller internasjonalt og til praktisk-pedagogisk utdanning i utøvende musikk.
BA i utøvende musikk gir studentene et solid fundament for en karriere som utøvende musiker/dirigent. Studiet setter studenten i stand til å tolke, fremføre og formidle musikk på et høyt faglig nivå og med et personlig kunstnerisk uttrykk, alene og i samspill med andre. Studentene opparbeider seg en bred kompetanse på instrumentet og i samspill og får erfaring fra forskjellige typer ensembler, prosjekter og formidlingsarenaer. Studiet setter studentene i stand til å bruke sin kompetanse til å kommunisere sin rolle og betydning i samfunnet. Ved endt studium vil studenten være i stand til å jobbe målrettet og selvstendig med egen utvikling og dermed ha et grunnlag for å kunne arbeide videre mot ulike typer spesialiseringer og fordypninger.
Bachelorstudiet gir grunnlaget for å jobbe f.eks. som frilansmusiker, ensemblemusiker, orkestermusiker, sanger, solist, kammermusiker, akkompagnatør, landsdelsmusiker, militærmusiker eller distriktsmusiker.
Studenter som velger studieretningen dirigering vil etter endt studium være i stand til, på en profesjonell måte, å fungere som dirigenter i det frivillige musikklivet i Norge og internasjonalt, eventuelt også med profesjonelle ensembler. Utdanningen skal også kunne forberede studentene til en eventuell masterutdanning, som i sin tur kan gjøre dem egnet for et virke i profesjonelle ensembler i Norge og internasjonalt.
Kirkemusikkstudenter kan bli kvalifisert for arbeid som organist, kantor eller annen musikerpraksis i kirkelig sammenheng.
Sammen med 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning i utøvende musikk, kvalifiserer studiet til undervisning i kulturskoler, grunnskolen, og det frivillige musikkliv.
Utdanningen kan også være et springbrett til en fremtidig karriere innen konsertarrangering, musikkproduksjon, musikkjournalistikk, kulturledelse, og kulturpolitikk.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Studieretning: Klassisk musikk
-
Obligatoriske emner første avdeling
-
Hovedinstrument I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Ensemblespill/ kammermusikk I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Støtteinstrument - Klassisk
Første år, semester 1
-
Musikkhistorie I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Sats- og hørelære I
Første år, semester 1
-
Hovedinstrument II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Ensemblespill/ kammermusikk II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Entreprenørskap
Andre år, semester 3
-
Musikkhistorie II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Sats- og hørelære II
Andre år, semester 3
-
-
Obligatoriske emner andre avdeling
-
Hovedinstrument III - Klassisk
Tredje år, semester 5
-
Hovedinstrument IV - Klassisk
Fjerde år, semester 7
-
-
Valg mellom utvekslingssemester eller egendefinert prosjekt
-
Internasjonalt semester
-
Internasjonalt semester for bachelorstudenter
Tredje år, semester 6
-
-
Egendefinert prosjekt
-
Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 6
-
-
-
Veivalg: Utøvende musikk eller PPU
-
Utøvende veivalg - klassisk
-
Utøvende veivalg - Klassisk
-
Valgemner- Kreative samspillprosesser
-
Kreative samspillsprosesser I
Tredje år, semester 5
-
Kreative samspillsprosesser II
Fjerde år, semester 7
-
Kreative samspillprosesser III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Partiturspill
-
Partiturspill I
Tredje år, semester 5
-
Partiturspill II
Fjerde år, semester 7
-
Partiturspill III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Orkesterspill
-
Profesjonelt ensemble I
Tredje år, semester 5
-
Profesjonelt ensemble II
Fjerde år, semester 7
-
Profesjonelt ensemble III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- SAK
-
SAK valgemne I
Tredje år, semester 5
-
SAK valgemne II
Fjerde år, semester 7
-
SAK valgemne III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Stilforståelse og fortolkning
-
Stilforståelse og fortolkning I
Tredje år, semester 5
-
Stilforståelse og fortolkning II
Fjerde år, semester 7
-
Stilforståelse og fortolkning III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- MLP
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne I
Tredje år, semester 5
-
Utøver- og formidlingspraksis
Fjerde år, semester 7
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne II
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Viderekomment støtteinstrument
-
Viderekomment støtteinstrument I
Tredje år, semester 5
-
Viderekomment støtteinstrument II
Fjerde år, semester 7
-
Viderekomment støtteinstrument III
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Obligatoriske emner - utøvende musikk klassisk
-
Utvidet hovedinstrument I - Klassisk
Tredje år, semester 5
-
Ensemblespill I - Klassisk
Tredje år, semester 5
-
Utvidet hovedinstrument II - Klassisk
Fjerde år, semester 7
-
Ensemblespill II - Klassisk
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Veivalg: Praktisk pedagogisk utdanning for utøvende kunstfag
-
Pedagogikk
Tredje år, semester 5
-
Kunstfagdidaktikk I
Tredje år, semester 5
-
Praksis - deltid
Tredje år, semester 5
-
Pedagogikk II
Fjerde år, semester 7
-
Kunstfagdidaktikk II
Fjerde år, semester 7
-
Musikkdidaktikk I
Fjerde år, semester 7
-
Musikkdidaktikk II
Fjerde år, semester 7
-
-
-
-
Studieretning: Dirigering
-
Obligatoriske emner første avdeling
-
Hovedinstrument I - Dirigering
Første år, semester 1
-
Ensemble I - Dirigering
Første år, semester 1
-
Støtteinstrument - Dirigering
Første år, semester 1
-
Musikkhistorie I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Sats- og hørelære I
Første år, semester 1
-
Hovedinstrument II - Dirigering
Andre år, semester 3
-
Ensemble II - Dirigering
Andre år, semester 3
-
Entreprenørskap
Andre år, semester 3
-
Musikkhistorie II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Sats- og hørelære II
Andre år, semester 3
-
-
Obligatorisk emner andre avdeling
-
Hovedinstrument III - Dirigering
Tredje år, semester 5
-
Hovedinstrument IV - Dirigering
Fjerde år, semester 7
-
-
Valg mellom utvekslingssemester eller egendefiner prosjekt
-
Internasjonalt semester
-
Internasjonalt semester for bachelorstudenter
Tredje år, semester 6
-
-
Egendefinert prosjekt
-
Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 6
-
-
-
Veivalg: Utøvende musikk eller PPU
-
Utøvende veivalg - dirigering
-
Utøvende veivalg - Dirigering
-
Valgemner- Kreative samspillprosesser
-
Kreative samspillsprosesser I
Tredje år, semester 5
-
Kreative samspillsprosesser II
Fjerde år, semester 7
-
Kreative samspillprosesser III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Partiturspill
-
Partiturspill I
Tredje år, semester 5
-
Partiturspill II
Fjerde år, semester 7
-
Partiturspill III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Orkesterspill
-
Profesjonelt ensemble I
Tredje år, semester 5
-
Profesjonelt ensemble II
Fjerde år, semester 7
-
Profesjonelt ensemble III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- SAK
-
SAK valgemne I
Tredje år, semester 5
-
SAK valgemne II
Fjerde år, semester 7
-
SAK valgemne III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Stilforståelse og fortolkning
-
Stilforståelse og fortolkning I
Tredje år, semester 5
-
Stilforståelse og fortolkning II
Fjerde år, semester 7
-
Stilforståelse og fortolkning III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- MLP
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne I
Tredje år, semester 5
-
Utøver- og formidlingspraksis
Fjerde år, semester 7
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne II
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Viderekomment støtteinstrument
-
Viderekomment støtteinstrument I
Tredje år, semester 5
-
Viderekomment støtteinstrument II
Fjerde år, semester 7
-
Viderekomment støtteinstrument III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Opptak til emner
-
Prosjekt i musikkteori og hørelære
Tredje år, semester 5
-
Utøver- og formidlingspraksis
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Obligatoriske emner - utøvende dirigering
-
Utvidet hovedinstrument I - Dirigering
Tredje år, semester 5
-
Ensemble III - Dirigering
Tredje år, semester 5
-
Utvidet hovedinstrument II - Dirigering
Fjerde år, semester 7
-
Ensemble IV - Dirigering
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Veivalg: Praktisk pedagogisk utdanning for utøvende kunstfag
-
Pedagogikk
Tredje år, semester 5
-
Kunstfagdidaktikk I
Tredje år, semester 5
-
Praksis - deltid
Tredje år, semester 5
-
Pedagogikk II
Fjerde år, semester 7
-
Kunstfagdidaktikk II
Fjerde år, semester 7
-
Musikkdidaktikk I
Fjerde år, semester 7
-
Musikkdidaktikk II
Fjerde år, semester 7
-
-
-
-
Studieretning: Jazz
-
Obligatoriske emner første avdeling
-
Hovedinstrument I - Jazz
Første år, semester 1
-
Ensemblespill I - Jazz
Første år, semester 1
-
Støtteinstrument I - Jazz
Første år, semester 1
-
Musikkhistorie I - Jazz
Første år, semester 1
-
Sats- og hørelære I
Første år, semester 1
-
Hovedinstrument II - Jazz
Andre år, semester 3
-
Ensemblespill II - Jazz
Andre år, semester 3
-
Entreprenørskap
Andre år, semester 3
-
Musikkhistorie og improvisasjonskunnskap - Jazz
Andre år, semester 3
-
Sats- og hørelære II
Andre år, semester 3
-
-
Obligatoriske emner andre avdeling
-
Hovedinstrument III - Jazz
Tredje år, semester 5
-
Hovedinstrument IV - Jazz
Fjerde år, semester 7
-
-
Velg mellom utvekslingssemester eller egendefinert prosjekt
-
Utvekslingssemester
-
Internasjonalt semester for bachelorstudenter
Tredje år, semester 6
-
-
Egendefinert prosjekt
-
Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 6
-
-
-
Veivalg: Utøvende musikk eller PPU
-
Utøvende veivalg - jazz
-
Utøvende veivalg - Jazz
-
Valgemner- Kreative samspillprosesser
-
Kreative samspillsprosesser I
Tredje år, semester 5
-
Kreative samspillsprosesser II
Fjerde år, semester 7
-
Kreative samspillprosesser III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Partiturspill
-
Partiturspill I
Tredje år, semester 5
-
Partiturspill II
Fjerde år, semester 7
-
Partiturspill III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Orkesterspill
-
Profesjonelt ensemble I
Tredje år, semester 5
-
Profesjonelt ensemble II
Fjerde år, semester 7
-
Profesjonelt ensemble III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- SAK
-
SAK valgemne I
Tredje år, semester 5
-
SAK valgemne II
Fjerde år, semester 7
-
SAK valgemne III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Stilforståelse og fortolkning
-
Stilforståelse og fortolkning I
Tredje år, semester 5
-
Stilforståelse og fortolkning II
Fjerde år, semester 7
-
Stilforståelse og fortolkning III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- MLP
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne I
Tredje år, semester 5
-
Utøver- og formidlingspraksis
Fjerde år, semester 7
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne II
Fjerde år, semester 8
-
-
Valgemner- Viderekomment støtteinstrument
-
Viderekomment støtteinstrument I
Tredje år, semester 5
-
Viderekomment støtteinstrument II
Fjerde år, semester 7
-
Viderekomment støtteinstrument III
Fjerde år, semester 8
-
-
-
Obligatoriske emner - utøvende dirigering
-
Utvidet hovedinstrument I - Jazz
Tredje år, semester 5
-
Ensemblespill I - Jazz
Tredje år, semester 5
-
Utvidet hovedinstrument II - Jazz
Fjerde år, semester 7
-
Ensemblespill II - Jazz
Fjerde år, semester 7
-
-
-
Veivalg: Praktisk pedagogisk utdanning for utøvende kunstfag
-
Pedagogikk
Tredje år, semester 5
-
Kunstfagdidaktikk I
Tredje år, semester 5
-
Praksis - deltid
Tredje år, semester 5
-
Pedagogikk II
Fjerde år, semester 7
-
Kunstfagdidaktikk II
Fjerde år, semester 7
-
Musikkdidaktikk I
Fjerde år, semester 7
-
Musikkdidaktikk II
Fjerde år, semester 7
-
-
-
-
Studieretning: Kirkemusikk
-
Obligatoriske emner første avdeling
-
Hovedinstrument I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Ensemblespill/ kammermusikk I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Støtteinstrument - Klassisk
Første år, semester 1
-
Musikkhistorie I - Klassisk
Første år, semester 1
-
Sats- og hørelære I
Første år, semester 1
-
Hovedinstrument II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Ensemblespill/ kammermusikk II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Entreprenørskap
Andre år, semester 3
-
Musikkhistorie II - Klassisk
Andre år, semester 3
-
Sats- og hørelære II
Andre år, semester 3
-
-
Obligatoriske emner andre avdeling
-
Hovedinstrument III - Klassisk
Tredje år, semester 5
-
Kirkefag I
Tredje år, semester 5
-
Kirkemusikkfag I
Tredje år, semester 5
-
Hovedinstrument IV - Klassisk
Fjerde år, semester 7
-
Kirkefag II
Fjerde år, semester 7
-
Kirkemusikkfag II
Fjerde år, semester 7
-
Kirkemusikkpraksis
Tredje år, semester 5
-
-
Utøvende veivalg - Kirkemusikk
-
Kreative samspillsprosesser I
Tredje år, semester 5
-
Kreative samspillsprosesser II
Fjerde år, semester 7
-
Kreative samspillprosesser III
Fjerde år, semester 8
-
Partiturspill I
Tredje år, semester 5
-
Viderekomment støtteinstrument I
Tredje år, semester 5
-
Profesjonelt ensemble I
Tredje år, semester 5
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne I
Tredje år, semester 5
-
SAK valgemne I
Tredje år, semester 5
-
Stilforståelse og fortolkning I
Tredje år, semester 5
-
Utøver- og formidlingspraksis
Fjerde år, semester 7
-
Partiturspill II
Fjerde år, semester 7
-
Viderekomment støtteinstrument II
Fjerde år, semester 7
-
Profesjonelt ensemble II
Fjerde år, semester 7
-
SAK valgemne II
Fjerde år, semester 7
-
Stilforståelse og fortolkning II
Fjerde år, semester 7
-
Partiturspill III
Fjerde år, semester 8
-
Viderekomment støtteinstrument III
Fjerde år, semester 8
-
Profesjonelt ensemble III
Fjerde år, semester 8
-
Musikk- og lydproduksjon valgemne II
Fjerde år, semester 8
-
SAK valgemne III
Fjerde år, semester 8
-
Stilforståelse og fortolkning III
Fjerde år, semester 8
-
-
Valg mellom utvekslingssemester eller egendefinert prosjekt
-
Utvekslingssemester
-
Internasjonalt semester for bachelorstudenter
Tredje år, semester 6
-
-
Egendefinert prosjekt
-
Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 6
-
-
-
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Utvekslingssemester
6. semester (vårsemester i 3. klasse)
Studenter som ikke ønsker å reise ut under det internasjonale semesteret, gjennomfører et egendefinert prosjekt ved UiS eller et annet sted.
Hvorfor et utenlandsopphold?
Fakultetet tilstreber bevisst et høyt internasjonalt nivå for å speile den yrkesmessige virkeligheten kandidatene kommer ut i etter endt studium. Den internasjonale profilen til fakultetet er helt nødvendig for å kunne fungere i harmoni med europeisk høyere musikkutdanning, musikkforskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Primært skal studenten ved utenlandsoppholdet oppnå en personlig utvikling som utøvende og medskapende kunstner. Et internasjonalt semester skal gi studenten mulighet til videre fordypning i forhold til det opprinnelige studiet ved UiS, men skal også gi muligheter for individuell spesialisering.
Ordning for utvekslingen
Studenter kan søke om utvekslingsplass ved en av UKs mange partnerinstitusjoner med tanke på et delstudium i utlandet. Studenten må selv kvalitetssikre hvordan tilbudet fra vertsinstitusjonen egner seg sammen med sin egen progresjon og planlagte løp.
Krav for å reise på utveksling: Alle emner fra første avdeling på BA er fullført og bestått for at studenter kan få innvilget utveksling.
Søknadsprosess
Fristen for å gi UiS beskjed om at man ønsker å reise på utveksling i påfølgende studieår er 1. februar. Fristen er lik enten man skal reise på utveksling høst- eller vårsemester. Dette søker man om gjennom Digital studentekspedisjon.
Hver student kan sette opp to (2) institusjoner en ønsker å reise til og vil bli nominert til begge disse. De ulike mottakeruniversitetene har ulike søknadsprosedyrer, som man må gjøre seg kjent med. Mange av UiS sine partnere innenfor utøvende kunstfag benytter EASY som online-søknadsverktøy.
I tilfeller hvor vi har mottatt flere søkere enn det er tilgjengelige plasser, kan partneruniversitetene i utlandet be UiS om å rangere søkerne. Dersom UiS blir bedt om å rangere søkerne, vil dette bli gjort på et faglig grunnlag. Antall søkere til det enkelte partneruniversitet vil derfor ha innvirkning på sjansen til å få på plass på ønsket studiested.
Både søknader gjennom EASY og andre søknadsportaler skal inneholde en rekke vedlegg. Det kan være ulike krav ved ulike institusjoner, men som oftest kreves følgende:
- Video hvor du spiller ditt instrument
- Motivasjonsbrev
- Anbefalingsbrev fra hovedinstrumentlærer
- Kunstnerisk CV
- Karakterutskrift på engelsk (bestill på StudentWeb i god tid)
- Learning Agreement - HVIS de spør om det. En læringsavtale skal uansett skrives senere, dersom man får tilbud om plass
Orienter deg nøye på institusjonenes hjemmesider for å se om de har egne bestemmelser angående søknadsprosessen og søknadsfrister. Disse har du som student ansvar for å følge opp.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt med hovedinstrument-lærer for faglig veiledning.
Praktisk relaterte spørsmål om utveksling: musikk-dans@uis.no
Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon
Utveksling
- Alle land
University of Applied Sciences Northwestern Switzerland
Composer Hans Huber, director of the general music school Allgemeine Musikschule founded in 1867, founded a conservatory in 1905, the first of its kind in the German-speaking part of Switzerland. Basel Academy of Music is now part of University of Applied Sciences Northwestern Switzerland.
- Belgia
'Erasmus' College, Brussels
The Koninklijk Conservatorium Brussel (KCB) is a School of Arts of Erasmus Brussels University of Applied Sciences and Arts (EhB).
- Danmark
Det Jyske Musikkonservatorium
The Royal Academy of Music is a conservatoire and state institution that was established in 1927, located in both Aarhus and Aalborg.
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
The Royal Danish Academy of Music is the oldest professional institution of musical education in Denmark as well as the largest, with approximately 400 students. It was founded in 1825.
- Finland
Turku University of Applied Sciences
Ved Turku University of Applied Sciences (TUAS) studerer man ved deres Arts Academy. Turku (eller Åbo på svensk) ligger på sørvestkysten av Finland.
- Frankrike
- Irland
- Italia
Conservatorio Statale di musica Gaetano Braga - Teramo
ISSSMC “G. Braga” in Teramo is a small institution, and of the oldest music institutions in Italy, founded in 1895.
Conservatorio di Musica "Santa Cecilia"
The birth of the institution dates back to 1875 thanks to Giovanni Sgambati and Ettore Pinelli as part of the reorganization of education operated by the Savoy state.
Conservatorio di Musica Arrigo Boito di Parma
The history of the conservatory goes back to 19th century when giving singing lessons to orphans.
Conservatorio di Musica Benedetto Marcello Venezia
The Venice Conservatory is located in the monumental Palazzo Pisani, the largest patrician palace in Venice, which is located in the heart of the city, not far from St. Mark's Square.
Conservatorio di Musica G. Martucci di Salerno
The Salerno State Conservatoire 'Giuseppe Martucci' has descended from a music school founded during the Bourbon reign (1819).
Conservatorio di Musica Nino Rota - Monopoli
The Monopoli Conservatory was founded in 1971 by the will and merit of Italian composer Nino Rota, and in 2004 named after him.
Conservatorio di Musica di Perugia
The music conservatory in Perugia is the only public institution for Higher Musical Artistic Education in the region of Umbria, the neighbouring region of Tuscany.
Conservatory of Music Antonio Vivaldi of Allessandria
Established at the end of the 1800’s, in 1969 the “Vivaldi” Conservatory of Music became one of the first Italian State Conservatories. It is situated in the 18th Century “Cuttica di Cassine” building.
Istituto Superiore di Studi Musicali "Rinaldo Franci
The Franci Institute has an almost bicentennial history behind it, established in 1834.
Istituto Superiore di Studi Musicali G. Briccialdi di Terni
The Higher Institute of Musical Studies "G. Briccialdi" of Terni is located on the three floors of a prestigious Renaissance building in the historic center of the city.
Music Conservatory "G.B.Martini" Bologna
Conservatorio di Musica “Giovan Battista Martini” Bologna is a higher education institution located in Bologna, Italy.
National Conservatory of Music Antonio Scontrino in Trapani
This music conservatory is in the city of Trapani, known as the city between two seas, close to Palermo.
The "Nicola Sala" Benevento State Conservatory of Music
The "Nicola Sala" Conservatory of Music in Benevento, Italy, has over 1.000 students and 100 teachers, and was founded in 1988.
- Kina
- Litauen
- Polen
Academy of Music, Cracow
The Academy of Music in Kraków was founded in 1888 by the eminent Polish composer Wladyslaw Zelenski.
- Portugal
Metropolitana, National Academy of Advanced Orchestral Studies
The National Academy of Advanced Orchestral Studies (ANSO) in Lisbon places strongly emphasis on the musical practice as a whole, whether in chamber groups or in the Metropolitan Academic Orchestra.
- Slovakia
- Spania
- Storbritannia og Nord-Irland
- Sveits
University of Applied Sciences Northwestern Switzerland
Composer Hans Huber, director of the general music school Allgemeine Musikschule founded in 1867, founded a conservatory in 1905, the first of its kind in the German-speaking part of Switzerland. Basel Academy of Music is now part of University of Applied Sciences Northwestern Switzerland.
- Sverige
Göteborgs universitet
Göteborg er Sveriges nest største by. Her blir man aldri mett på inntrykk med supre shoppingmuligheter, koselige kafeer, flotte museer og ikke minst en skjærgård med mange flotte steder, severdigheter og øyer å besøke.
Kungliga Musikhögskolan i Stockholm
The Royal College of Music in Stockholm (KMH), established 1771, is one of the world's oldest music academies, founded by Gustav III.
Musikhögskolan Ingesund
The Ingesund Academy of Music is a music academy in Arvika and part of Karlstad University.
Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet
It is one of Sweden's six state music academies and since 1977 part of Lund University.
- Tyskland
Hochschule für Musik Detmold
The Hochschule für Musik Detmold is one of Germany's leading university-level music school, situated in Detmold, Germany.
Hochschule für Musik und Theater München
The origin of this institution in Munich dates back to 1846.
Hochschule für Musik und Theater Rostock
It opened in 1994 and is situated in a former abbey called Katharinenkloster in the historical core of the city.
Johannes Gutenberg University of Mainz
Mainz School of Music is part of the Johannes Gutenberg University Mainz, a public research university and among the largest and most prestigious universities in Germany.
Mannheim University of Music and Performing Arts
During the eighteenth century, Mannheim was the home of the "Mannheim School" of classical music composers.
Musikhochschule Lübeck
"Wir vermitteln Leidenschaft" is the slogan of Musikhochschule Lübeck. The institution is situated in the former Hanseatic City of Lübeck, in the north of Germany.
Osnabrück University of Applied Sciences
Har du vurdert å ta praksis/utveksling i Tyskland? Et viktig land i europeisk sammenheng.
- USA
- Østerrike
Music and Arts - University of the City of Vienna
På tysk: Musik und Kunst - Privatuniversität der Stadt Wien (MUK). Universitetet, som ligger i sentrum av Wien, tilbyr studier innen musikk, dans og drama.
University Mozarteum Salzburg
Mozarteum University Salzburg, in German Universität Mozarteum Salzburg, was founded by Mozart’s widow in 1814 and it got its present name in 1908.
Slik søker du til bachelor i utøvende musikk
Viktig informasjon for deg som skal søke til bachelor i utøvende musikk.
Merk! All informasjon vedrørende søknad og opptak oppdateres til 1. november.
Alt du trenger å vite om opptakskrav, opptaksprøver, repertoarkrav, kriterier for videoinnspilling mm. finner du i artiklene under.
- Opptak til Bachelor i utøvende musikk behandles lokalt på fakultetet
- Søk på ønsket studium i SøknadsWeb innen 15. desember
- Sjekk studiets opptakskrav
- For at din søknad skal bli vurdert for opptak kreves det at alle nødvendige søknadsdokument er lastet opp i SøknadsWeb, og at følgeskjema er fullført innen søknadsfristen. Hva som skal lastet opp i SøknadsWeb finner du lengre ned på denne siden
- På kvitteringssiden i SøknadsWeb, samt i kvitterings e-posten du mottar, finner du en lenke til et elektronisk følgeskjema. Lenken til følgeskjemaet vil være aktiv i kvitterings e-posten. Utfylling av følgeskjemaet er obligatorisk, og skjemaet må sendes inn innen søknadsfristen for at du skal få mulighet til å dele din video med fakultetet og få din søknad videre vurdert
- Ufullstendige søknader vil ikke bli behandlet
- Søkere til utøvende musikkstudier avlegger 2 runder med prøvespill. Runde 1 er et egenprodusert videoopptak. Runde 2 gjennomføres på campus Bjergsted i Stavanger. Runde 2 er kun for søkere som består runde 1
- Søkere som har sendt inn elektronisk følgeskjema vil kort tid etter søknadsfrist motta en e-post fra saksbehandler med en egen lenke til et skjema for innlevering av video
- Frist for deling av video er 15. januar
- Start planlegging av videoinnspilling tidlig
- Du deler både videolenker og omtale av innspilt videomateriale. I tillegg deler du fullstendig prøvespillprogram for en eventuell runde 2, samt akkompagnementsnoter
- Både runde 1 og runde 2 må følge fastsatt repertoarkrav, samt spesifikasjoner for videoinnspilling.
Les mer i artiklene Repertoarkrav Bachelor og Runde 1 - innlevering av egenprodusert video - Svar på videovurdering runde 1 mottar du på e-post i månedsskiftet januar/februar
- Dersom du består runde 1 vil du bli invitert til runde 2 på campus Bjergsted i uke 10. Runde 2 består av prøvespill og intervju med vurderingskommisjon og studieadministrasjon
Les mer om runde 2 i artikkelen Runde 2 - prøvespill og intervju på campus i uke 10 - Søkere til Bachelor i utøvende musikk som går videre til runde 2 må også avlegge en prøve i teori- og gehør på prøvedagen i uke 10
- Søkere bosatt utenfor Norge, Sverige eller Danmark kan levere hele repertoarkravet på video til runde 1. Dersom man består runde 1 inviteres man til digitalt intervju i uke 10. NB! Unntaket gjelder ikke for søkere til dirigering!
- Endelig resultat på din søknad publiseres i SøknadsWeb onsdag i uke 12
- Vitnemål og karakterutskrift fra videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse (GSK)
Merk! Dersom vitnemål og/eller karakterutskrifter ikke er utstedt på norsk, dansk, svensk eller engelsk, må dokumentene offisielt oversettes til engelsk. Dokumentene skal lastes opp på originalspråk og engelsk - Kopi av pass med bilde eller kopi av nasjonalt ID kort - for bekreftelse av statsborgerskap
- Dokumentasjon på bestått norsk og engelsk språktest - les mer under språkkrav for å finne ut om dette gjelder deg
- Bekreftelse på oppmelding til språktest - dersom du mangler gyldig testresultat og testen skal tas i løpet av våren
- Attester og referanser dersom ønskelig
Dersom ditt vitnemål fra videregående skole ligger i Norsk Vitnemålsdatabase (NVB) trenger du ikke å laste det opp i SøknadsWeb. Dersom videregående skole eller annen grunnlagsutdanning gjøres ferdig våren samme år som du søker opptak til, må bekreftelse fra skolen samt foreløpig karakterutskrift lastes opp i SøknadsWeb.
Filformat
Vi ønsker at du bruker filformatet PDF. Alle vedlegg du laster opp skal være bilde av originaldokumentene dine (ikke skann inn kopier).
Merk! Det vil bli iverksatt stikkprøver og kontroll av originalvitnemål ved studiestart.
I tillegg til opplasting av søknadsdokumenter i SøknadsWeb, må du fullføre et elektronisk følgeskjema innen søknadsfristen.
Utfylling av følgeskjema er obligatorisk for alle søkere til studier ved Fakultet for utøvende kunstfag!
Du finner lenke til følgeskjemaet på kvitteringssiden i SøknadsWeb, samt i kvitterings e-posten du mottar etter at søknaden din er registrert.
I følgeskjemaet fyller du inn følgende:
Personalia, utfyllende info om din(e) søknader, kunstnerisk CV og kort om din motivasjon for å søke på studiet.
Søkere til Bachelor i utøvende musikk må sende inn et egenprodusert videoopptak som runde 1. Repertoarkravet for ditt instrument/ studieretning finner du i artiklene under.
Videolenken(e) deles i et eget online-skjema. Lenken til skjemaet får du i en separat e-post fra saksbehandler kort tid etter søknadsfrist.
Innsendingsfrist: 15. januar
Spesifikasjoner til videoinnspilling - runde 1
- Begynn å ta opp deg selv i god tid før innleveringsfristen
- Det er lov å levere flere ulike videoer, for eksempel kan ulike verk/stykker/låter og ulike satser være spilt inn hver for seg
- Det er ikke lov å redigere innenfor en enkelt sats/låt
- Videoen skal inneholde hele prøvespillprogrammet for runde 1 og følge fastsatt repertoarkrav
- Lengde på prøvespillprogram finner du under repertoarkrav til det instrumentet/retning du søker opptak til
- Lydfil alene tillates ikke
- Video skal lastes opp til YouTube
- Videoen må være av nyere dato, og ikke eldre enn 1. november 2024
Viktig!
Husk å filme slik at vi ser deg, gjerne ansiktet, og ikke minst ser deg spille/synge. Husk at det er søkerens ansvar å påse at alle lenker til prøvespillvideoen(e) fungerer. Sjekk at lyden er ok og at du har lastet opp filen til YouTube med de innstillinger som gir oss rettigheter til å spille den av.
Merk! Det er ingen garanti for at hele ditt innspilte videomateriale vil bli sett av kommisjonen.
Dersom du har flere søknadsalternativ og søknadene dine gjelder vurderinger til to forskjellige studieretninger (for eksempel både jazz og klassisk) eller to ulike instrument, må du sende video av to separate prøvespillprogram.
Sammen med videolenken(e) skal du også dele en omtale av innsendt videomateriale; hva du har spilt inn på video til runde 1. I tillegg må du dele ditt fullstendige prøvespillprogram for en eventuell runde 2, samt noter til akkompagnatør/band.
Merk! Dersom du er jazz-søker og velger et selvkomponert program, må musikken/ låtene enkelt kunne forstås og leses av kompgruppene. En låt må kunne presenteres på 1-2 sider, som et lead sheet!
Søkere bosatt utenfor Skandinavia
Søkere bosatt utenfor Norge, Sverige eller Danmark kan levere hele repertoarkravet på video. Deler av prøvespillprogrammet må være spilt inn med akkompagnatør/ band. Dersom man består runde 1 inviteres man til digitalt intervju i uke 10 som runde 2. Merk! Unntaket gjelder ikke for søkere til dirigering!
Siste frist for innsending av video er 15. januar.
Dersom kommisjonen vurderer din hovedinstrumentprøve etter videovurderingen til bestått, vil du bli invitert til runde 2 i Stavanger i uke 10. Runde 2 består av prøvespill og intervju, samt en prøve i musikkteori og gehør.
Det settes av 30 minutter prøvespill med intervju til hver søker, og man må være forberedt på å måtte fremføre hele prøvespillprogrammet. Programmet fremføres med fakultetets akkompagnatør/ band.
Kommisjonen som vurderer ditt prøvespill i runde 2 er den samme som vurderer din video til runde 1. Innenfor den oppsatte prøvetiden vil det også finne sted et intervju hvor en representant fra studieadministrasjonen deltar. Under intervjuet får du anledning til å redegjøre for din målsetting og motivasjon for studiet, samtidig som du får anledning til å stille spørsmål til både lærer og studieadministrasjon.
Invitasjon til runde 2 får du på separat e-post i begynnelsen av februar.
- Fakultet for utøvende kunstfag og vår campus Bjergsted befinner seg like utenfor Stavanger sentrum, i Bjergstedparken
- Prøvespillene foregår i hovedbygget
- Det arrangeres orienteringsmøter hver dag i uke 10, ett kl. 09.00 og ett kl. 12.00 - hvilket orienteringsmøte du skal møte opp til finner du i invitasjonen som sendes deg i begynnelsen av februar
- Orienteringsmøtet er obligatorisk for alle søkere som er invitert til runde 2
- Det blir fremmøteregistrering i foajeen i forkant av hvert orienteringsmøte
- Teori- og gehør prøven arrangeres både kl. 09.30 og kl. 12.30. Prøven varer i 90 minutter. Prøveansvarlig tar med seg aktuelle søkere til eget prøvelokale etter endt orienteringsmøte
- Du finner din eksakte tid for prøvespill med intervju i fakultetets timeplansystem - prøvespilltidene publiseres i slutten av uke 9, men det tas forbehold om små endringer helt frem til prøvedagen
- I hovedbyggets første etasje finner du flere rom for oppvarming
- Fakultetet stiller med egne akkompagnatører/komp til alle prøvespill i runde 2 så fremt noter er mottatt innen 15. januar
Internasjonale søkere bosatt utenfor Skandinavia
Søkere bosatt utenfor Norge, Sverige eller Danmark trenger ikke komme til vår campus for å gjennomføre runde 2. Søkerne kan i stedet spille inn og levere hele repertoarkravet på video til runde 1. Dersom man består runde 1 inviteres man til digitalt intervju i uke 10 som runde 2. Merk at deler av prøvespillprogrammet må være spilt inn med akkompagnatør/ band. NB! Unntaket gjelder ikke for søkere til dirigering!
Runde 1
En egenprodusert video av ditt prøvespill til runde 1 deles med fakultetet innen 15. januar.
Omfang: Til runde 1 (videoopptak) leveres hele prøvespillprogrammet.
Lengde: Programmet skal være ca. 15 - 20 minutter langt, og følge fastsatt repertoarkrav.
Du finner viktig informasjon om hvordan du ordner videoinnspillingen under punktet Runde 1 - innlevering av egenprodusert video.
Runde 2
Hele prøvespillprogrammet forberedes og fremføres i runde 2. Du fremfører samme prøvespillprogram i runde 2 som du spilte inn på video til runde 1, men nå med komp fra fakultetet.
Les mer om hvordan runde 2 foregår under punktet Runde 2 - prøvespill og intervju på campus i uke 10.
Repertoarkrav bachelor - jazz/improvisasjon
Repertoarkrav til bachelor jazz/rytmisk er fastsatt av FUM (Nasjonalt fagorgan for utøvende og skapende musikkutdanning). Repertoarkravet finner du nedenfor.
Ønsker du å se en fullstendig oversikt over det nasjonalt fastsatte repertoarkravet for bachelor, for alle instrument, så finner du dette publisert på Utdanning.no/utovende-musikk.
Det er i utgangspunktet ingen føringer på valg av prøvespillprogram, men det er viktig at du velger det repertoaret som du selv trives best med, som du kjenner godt, og som fremhever ditt musikalske nivå, uansett hvilken av de aktuelle sjangrene det tilhører. Det du skal vise frem er din egenart og personlighet som musiker. Programmet kan gjerne være selvkomponert. Det forutsettes at prøvespillprogrammet viser ferdigheter innen improvisasjon.
Merk! Dersom du velger et selvkomponert program må musikken/ låtene enkelt kunne forstås og leses av kompgruppene. En låt må kunne presenteres på 1-2 sider, som et lead sheet!
- Prøvespillprogrammet skal være ca. 15 - 20 minutter langt
- Hvert opptak (hver låt) skal leveres som et sammenhengende, uredigert opptak som ikke skal være mer enn 6 måneder gammelt
- Videomaterialet skal inneholde samspill. Det kan gjøres unntak fra dette kravet dersom det – av praktiske grunner – er umulig å få til samspill. Du må i så fall redegjøre for hvorfor det ikke har vært mulig
- Videomaterialet skal normalt inneholde improvisasjon, slik at du klart får vist dine solist- og ensembleegenskaper. Omfanget av improvisasjon og hvilken type improvisasjon er opp til deg selv å avgjøre, basert på din musikalske profil og sjangerinnretning
- Du fremfører samme prøvespillprogram i runde 2 som du spiller inn på video til runde 1, men i runde 2 fremfører du programmet med komp fra fakultetet
Runde 1
En egenprodusert video av ditt prøvespill til runde 1 deles med fakultetet innen 15. januar.
Se repertoarkrav for ditt instrument for hvor mye av repertoaret som skal spilles inn på video.
Du finner viktig informasjon om hvordan du ordner videoinnspillingen under punktet Runde 1 - innlevering av egenprodusert video.
Runde 2
Hele prøvespillprogrammet forberedes og fremføres i runde 2, også det som er levert på video.
Prøvespillets runde 2 fremføres sammen med fakultetets akkompagnatører.
Les mer om hvordan runde 2 foregår under punktet Runde 2 - prøvespill og intervju på campus i uke 10.
Repertoarkrav bachelor - klassisk
Repertoarkrav til bachelor klassisk er fastsatt av FUM (Nasjonalt fagorgan for utøvende og skapende musikkutdanning). Repertoarkravet finner du i listen nedenfor.
Ønsker du å se en fullstendig oversikt over det nasjonalt fastsatte repertoarkravet for bachelor klassisk, for alle instrument, så finner du dette publisert på Utdanning.no/utovende-musikk.
Treblåseinstrument
Fløyte
- Bach: Largo e dolce fra Sonate i h-moll BWV 1030, eller Händel Sonate i G-dur
- 1. sats fra Mozart: Fløytekonsert i G-dur eller D-dur
- Ph. Gaubert: Nocturne et Allegro Scherzando, eller G. Enescu: Cantabile et Presto, eller L Ganne: Andante et Scherzo
- Et verk for solo fløyte, komponert etter 1950
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 2 og 3.
Obo
- Obligatorisk verk: J. Haydn: Konsert i C-dur, 1. sats
- Marcello: 1. sats fra obokonsert i c-moll/ d-moll
- Et selvvalgt verk fra romantikken eller nyere tid
- Ferling: Fra 48 etyder, op 31: Etyde nr. 6, 8, 10, 12 eller 14
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Klarinett
- Obligatorisk verk: C.M. von Weber: Concertino
- N.W. Gade: Ballade for klarinett og klaver, op 43, eller en sats fra R. Schumann: Fantasistykker, op 73. (Schumann kan evt. spilles i versjon for B-klarinett.)
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Fagott
- En hurtig og en langsom sats fra en av følgende av A. Vivaldis konserter No 5 i dmoll (Pincherle 282), No 7 i a-moll (Pincherle 72), No 14 i c-moll (Pincherle no 432), eller No 17 i C-dur (Pincherle 45.)
- To etyder av middels vanskelighetsgrad
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Messingblåseinstrument
Kornett
- P Code: Zelda
- Dr. D Wright: Cornet Concerto, 2.sats
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Trompet
- Francis Thomé: Fantasie
- Jean-Baptiste Arban: Characteristic studies, etyde nr. 1 eller Theo Charlier, Etudes transcendantes, etyde nr. 2
- Et selvvalgt soloverk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Horn
- Obligatorisk verk: 1. og 2. sats fra W.A. Mozart: Konsert i Ess-dur, KV 417, eller KV 495
- En sats fra et romantisk verk
- Et selvvalgt verk
- Skalaer og treklanger (to oktaver opp til 3b og3#), samt prøve på transponering
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Tenortrombone
- Obligatorisk verk: A. Guilmant: Morceau Symphonique, op 88
- Ett av følgende verker:
- J. E. Galliard: Sonate nr 5
- L.-E. Larsson: Concertino, op 45, nr 7
- C. Saint-Saëns: Cavatine, op 144
- N. Rimskij-Korsakov: Konsert (utg. for trombone med klaver)
- Et selvvalgt verk
- Kjennskap til bass- og tenornøkkel + skalaer og treklanger (to oktaver opp til 3b og 3#)
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Basstrombone
- Obligatorisk verk: A. Lebedjev: Konsert nr. 1 (Concerto in one movement)
- Ett av følgende verker:
- Mc Carty: Sonata
- E. Bozza: Allegro et Finale
- W. Hartley: Sonata Breve
- G. Frescobaldi: Canzoner (utg. for basstrombone med klaver)
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Eufonium
- Obligatorisk verk: Joseph Horowitz: Concerto for Euphonium, 1. og 2. sats eller Rolf Wilhelm: Concertino for Euphonium, 1. og 2. sats
- To kontrasterende satser fra en barokksonate
- Et selvvalgt verk eller en etyde
- Kjennskap til bassnøkkel i C og diskantnøkkel i B
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Tuba
- Obligatorisk verk: E. Gregson: Concerto, 1. og 2. sats eller A. Lebedjev: Konzert (Hofmeister)
- En etyde fra M. Bordogni: 43 Bel Canto Studies
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Strykeinstrument
Fiolin
- En sats fra en av Bachs solosonater eller –partitaer
- Første sats med kadens fra en konsert fra 1700-tallet (f.eks. Mozart eller Haydn)
- En sats eller et kort verk fra romantikken eller nyere tid
- En valgfri etyde, caprice e.l. (f.eks. Paganini, Wieniawski, Dont eller Rode)
- Skalaer og treklanger over tre oktaver i flere dur- og molltonearter (Flesch, Galamian e.l.)
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Bratsj
- En sats fra en av Bachs solosonater, -partitaer eller –suiter
- Første sats med kadens fra en konsert fra 1700-tallet (f.eks. Hoffmeister eller Stamitz)
- En sats eller et kort verk fra romantikken eller nyere tid
- En valgfri etyde, caprice e.l. (f.eks. Paganini, Rode, Wieniawski eller Kreutzer)
- Skalaer og treklanger over tre oktaver i flere dur- og molltonearter (Flesch, Galamian e.l.)
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Cello
- En sats fra en av Bachs solosuiter
- Første sats fra en konsert fra 1700-tallet (f.eks. Haydn eller Boccherini)
- En sats eller et kort verk fra romantikken eller nyere tid
- En valgfri etyde, caprice e.l. (f.eks. Popper eller Piatti)
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 3.
Kontrabass
- Obligatorisk verk: H. Eccles: Sonate i g-moll, 2. sats
- Obligatorisk verk: C. D. v Dittersdorf : Konsert for kontrabass E-Dur, 2. sats
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Andre instrumenter og vokal
Klaver
- Obligatorisk verk: J.S. Bach: Preludium og fuge fra Das Wohltemperierte Klavier
- En hurtig og en langsom sats fra en wienerklassisistisk sonate (ikke L.v. Beethoven: op. 49 nr 1 og 2)
- Et romantisk eller impresjonistisk verk
- Et selvvalgt verk
Med langsom sats forstås en sats med tempobetegnelse ”andantino” eller langsommere. Det forventes at deler av programmet framføres utenat.
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1, utdrag av begge satser fra nr. 2 (totalt ca. 5 minutter), og utdrag fra nr. 3 (ca. 5 minutter).
Cembalo
- Obligatorisk verk: J.S. Bach: Preludium fra Partita i B-dur, BWV 825
- Et middels vanskelig verk av F. Couperin eller D. Scarlatti
- Et selvvalgt verk
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Slagverk
- Søkeren forbereder et selvvalgt program på inntil 20 minutter. Programmet skal inneholde:
- et stykke for lilletromme
- et stykke for pauker
- et stykke for melodisk slagverk
- eventuelt et stykke for multioppsett
- Obligatoriske verker for lilletromme, pauker, melodisk slagverk og lite multioppsett vil bli tilsendt ca. 4 uker før opptaksprøven i uke 10
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1.
Sang
- En sang fra barokken
- En tysk, fransk eller engelsk romanse fra den romantiske periode
- To fritt valgte sanger av nordiske komponister. Den ene sangen skal være komponert etter 1950
- En opera- eller oratoriearie
- En sang uten akkompagnement
- Opplesning av et selvvalgt dikt
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av 2 sanger; en fra punkt 3 og en fra punkt 4.
Runde 1
En egenprodusert video av ditt prøvespill til runde 1 deles med fakultetet innen 15. januar.
Se repertoarkrav for orgel/ kirkemusikk for hvor mye av repertoaret som skal spilles inn på video til runde 1.
Du finner viktig informasjon om hvordan du ordner videoinnspillingen under punktet Runde 1 - innlevering av egenprodusert video.
Runde 2
Hele prøvespillprogrammet forberedes og fremføres i runde 2, også det som er levert på video.
Les mer om hvordan runde 2 foregår under punktet Runde 2 - prøvespill og intervju på campus i uke 10.
Repertoarkrav bachelor - orgel/ kirkemusikk
Repertoarkrav til orgel er fastsatt av FUM (Nasjonalt fagorgan for utøvende og skapende musikkutdanning). Repertoarkravet finner du nedenfor.
Ønsker du å se en fullstendig oversikt over det nasjonalt fastsatte repertoarkravet for bachelor klassisk, for alle instrument, så finner du dette publisert på Utdanning.no/utovende-musikk.
Orgel
- D. Buxtehude: Toccata og fuge i F-dur, Bux-WV 157 eller tilsvarende verk fra barokken med spilletid på ca. 5 minutter
- Et verk fra romantikken eller nyere tid med spilletid på 5 -10 min
- En forberedt koral etter koralboken eller etter besifring
Til runde 1 (videoopptak) leveres opptak av nr. 1 og 2.
Søkere med klaverbakgrunn og liten orgelerfaring kan søke om å få erstatte opptakskravene for orgel helt eller delvis med tilsvarende krav for klaver. Se repertoarkrav for klaver under Repertoarkrav bachelor - klassisk.
Runde 1
En egenprodusert video av ditt prøvespill til runde 1 deles med fakultetet innen 15. januar.
Video skal inneholde følgende tre momenter:
- Dirigering av minst to verk som har kontrasterende musikalsk karakter. Minimum 10 minutter
- Opptak av prøvearbeid som søkeren leder. Minimum 10 minutter
- Hovedinstrument. Valgfritt repertoar med eller uten akkompagnement. Hvis det spilles mer enn ett stykke, skal fremføringen av hvert enkelt stykke være uredigert. Minimum 10 minutter
Merk!
- Dirigenten sine hender og ansikt skal være godt synlig på videoopptakene
- Ensemblet/ensemblene skal bestå av minst fem instrumentalister
Du finner viktig informasjon om hvordan du ordner videoinnspillingen under punktet Runde 1 - Innlevering av egenprodusert video.
Runde 2
Runde 2 vil bestå av prøvedirigering og samtale med kommisjon.
Prøvedirigering
Søkerne skal dirigere et ensemble. Prøven vil bestå både av prøvearbeid og fremføring. Cirka 5 uker før opptaksprøven blir repertoar/notemateriale som skal dirigeres tilsendt søker.
Repertoaret for runde 2 vil være litt ulikt for de som søker bachelor 2. avdeling (3. klasse) i forhold til de som søker bachelor 1. avdeling (1. klasse).
Samtale
Som en del av opptaksprøven inngår det også en samtale om prøvedirigeringsrepertoaret samt en praktisk prøve som vil kunne inneholde følgende elementer:
- Gehør (korreksjon av forespilte rytmer og tonehøyder i forhold til et partitur)
- Instrumentasjon og instrumentkunnskap: Grunnleggende kunnskap om omfang, transponering og spilleteknikker (korps- og orkesterinstrumenter)
- Repertoarinnsikt (korps og orkester)
- Harmonisk analyse
- Grunnleggende musikalsk terminologi
I forbindelse med samtalen blir det også snakket om søkerens målsetting og motivasjon for studiet, der også søkeren får anledning til å stille spørsmål. Vurderingskommisjonen samt en en representant fra studieadministrasjonen deltar under samtalene.
Er det noe du lurer på om søknad og opptak til Bachelor i utøvende musikk?
I artiklene under finner du generell informasjon om søknads- og opptaksprosessen til studiet.
Studiet undervises på norsk, og utlyses innenfor Norden. Det betyr at alle søkere med norsk personnummer, samt søkere bosatt i Norden, kan søke lokalt opptak via SøknadsWeb, så lenge opptakskravene er oppfylt.
Du kan søke til studieretningene jazz/improvisasjon, klassisk, kirkemusikk og dirigering.
Når kan jeg søke?
Søknad til primæropptaket er åpent fra 1. november til 15. desember.
Søknad til studier i utøvende kunstfag behandles via lokal SøknadsWeb.
Sekundæropptaket åpnes for enkelte instrument og studier som ikke blir fylt opp etter primæropptaket. Sekundæropptaket er åpent fra 15. april til 15. mai.
Søkere med statsborgerskap utenfor EU/EØS og Sveits må betale studieavgift.
Generelle opptakskrav
Generell studiekompetanse
For opptak til Bachelor i utøvende musikk (240 studiepoeng), kreves det fullført videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse (GSK).
Realkompetanse
Alternativt kan søkere fra 25 år og eldre, uten dokumenterbar generell studiekompetanse, be om å få vurdert sine kvalifikasjoner på grunnlag av realkompetanse. Dette innebærer for eksempel all ervervet kompetanse samlet gjennom betalt eller ubetalt arbeid, etterutdanning, fritidsaktiviteter eller annet. Realkompetansesøknader skal dokumenteres godt.
Språkkrav i norsk og engelsk
Språkkrav skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.
Mangler du norsk og/eller engelsk for å oppnå generell studiekompetanse, kan du lese mer om hvordan du kan dekke kravet på universitetets nettsider om språkkrav. Unntak for språkkrav gjøres på bakgrunn av dekanvedtak.
Opptaksprøver
I tillegg til oppnådd generell studiekompetanse må du bestå 2 runder med prøvespill som vurderes ut fra innsendt videomateriale (runde 1) og ordinært prøvespill og intervju på campus (runde 2).
For opptak til bachelor i utøvende musikk gjelder også krav til grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i musikkteori og musikkhistorie, godt gehør og en allmenn musikalsk orientering. Teori- og gehørprøven må være bestått for å kunne få tilbud om opptak til studiet.
For opptak til bachelor i utøvende musikk gjelder krav til grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i musikkteori og musikkhistorie, godt gehør og en allmenn musikalsk orientering. Teori- og gehørprøven må være bestått for å kunne få tilbud om opptak til studiet.
Merk!
Prøven gjennomføres i uke 10 i forbindelse med prøvespillets runde 2. Prøven tas derfor kun av søkere som har bestått runde 1.
Dersom du består teori- og gehørprøven ved en annen høyere utdanningsinstitusjonsamme år du søker opptak til, trenger du ikke ta prøven på nytt. Sørg for at resultat blir delt med institusjonen(e) du søker til. Prøven er kun gyldig for opptak til bachelorstudier det året man tar prøven.
Resultat for prøvene i gehør- og musikkteori sendes på e-post senest påfølgende virkedag.
Se eksempel på digital opptaksprøve i gehør og teori for utøvende musikkutdanning i Norge.
Informasjon om prøven
Prøven varer i 90 minutter.
Dette må du ta med:
- egen laptop
- ladekabel
- hodetelefoner
Dersom du ønsker det kan du teste deg selv ved å ta en demoprøve i teori- og gehør. Demoprøven gir deg ikke tilgang til resultatet.
Teori- og gehøroppgaver kommer om hverandre.
- Lydeksemplene kan avspilles tre ganger. Det er ingen pausefunksjon. Musikken vil variere i sjanger, instrumentasjon, register og tempo. Øverst på siden er det en video som viser innhold og oppgavetyper i den digitale prøven. Anbefales! Legg merke til svaralternativene for å få et inntrykk av nivået.
- Prøven dekker de grunnleggende kunnskapene/ferdighetene som er et felles minstekrav for alle instrumenter/linjer/sjangre. Dette betyr at noen opptaksjuryer vil kunne gi kandidatene tilleggsspørsmål eller praktiske oppgaver knyttet til et spesielt studium utenom denne prøven.
- Som søker oppfordres du til å skaffe deg kunnskap som er relevant for den sjanger/det repertoar som er aktuelt for deg, slik som musikkhistorie-, form- og stilkunnskap, fagtermer og musikkuttrykk, praktisk imitasjon eller harmonisering osv.
Prøven består av MELODI:
- g- og f-nøkkel
- kvintsirkelen
- høre/lese/skrive intervaller
- høre dur/moll i musikkeksempler
- melodilesing (velge riktig notealternativ)
- melodikorreksjon
Prøven består av HARMONIKK:
- parallelltonearter
- bestemme enkeltakkorder ut fra noter og lydeksempler: treklanger/firklanger/akkordomvendinger/grunntone – både besifring og funksjonsanalyse eller trinnanalyse
- bestemme korte akkordforløp ut fra lydeksempler: funksjonsanalyse eller trinnanalyse (hoved- og bitreklanger i grunnstilling og omvending, forholdninger)
Prøven består av RYTME:
- Rytmelesing (velge riktig notealternativ eller riktig lydalternativ)
- Rytmediktat
- Rytmekorreksjon
- Bestemme taktart ut fra lydeksempler eller noteeksempler
- Sette taktstrek
Forslag til litteratur
- Finn Benestad: Musikklære (Universitetsforlaget, 2009)
- Nils E. Bjerkestrand/Elef Nesheim: Grunnbok i musikklære (Norsk Musikforlag, 1986)
- Nils E. Bjerkestrand/Elef Nesheim: Kreativ sats og analyse (Norsk Musikforlag, 1995)
- Niels Eskild Johansen: Hørelære – med på notene (Norsk Musikforlag, 2006)
- Niels Eskild Johansen: Hørelære – rytmelesing (Norsk Musikforlag, 2000)
- klassisk-harmoni.no
- Inger Elise Reitan: Akkordrekker på gehør (Unipub, 2010)
- Ingunn Fanavoll Øye: Harmonisk lytting. Egentrening av gehøret (Unipub, 2009)
Har du spørsmål i forbindelse med prøven i gehør- og musikkteori kan du ta kontakt på musikk-dans@uis.no eller på tlf. 51 83 40 00.
Etter gjennomførte opptaksprøver foretar avdelingslederne og dekan en helhetsvurdering av søkerne under endelig vedtaksmøte. Søkerne vurderes da som kvalifisert/ikke kvalifisert ut fra fagkommisjonens vurderinger og rangeringer, innsendt videomateriale, innsendte søknadsdokumenter, prøver i opptaksuken og intervju. Endelig opptak vedtas av dekan.
Kvalifiserte søkere får så tilbud om studieplass i den grad det er ledige plasser på søkt studium. Dersom fakultetet har flere kvalifiserte søkere enn det opptaksrammen tilsier at vi kan tilby, settes søkerne på venteliste ut fra kommisjonens rangeringsliste.
Se utfyllende regler for opptak i opptaksreglementet lenger ned på siden.
Tilbud, avslag og ventelisteplass på søkt studie blir publisert i SøknadsWeb. Du mottar varsel på e-post når resultatene foreligger. Brev med svar på din søknad finner du under "Mine søknader".
Dersom du har spørsmål om ditt tilbud, avslag eller ventelisteplass kan du henvende deg til oss på e-post til musikk-dans@uis.no Vi gjør oppmerksom på at fakultet ikke gir ut opplysninger om ventelisteplassering.
Slik svarer du
Du takker ja eller nei til tilbudt studieplass eller ventelisteplass direkte i SøknadsWeb innen oppgitt frist.
Har du avlagt eksamen i emner fra annet studiested kan du søke om å få disse innpasset i studiet du får opptak til. Man kan ikke søke om innpass før man har fått studierett, og studieretter tildeles ikke før i begynnelsen av august. Du må derfor søke om opptak på ordinær måte (til første studieår) via SøknadsWeb
Forhåndsgodkjenning
For at kommisjonen skal kunne gjøre riktige vurderinger av din søknad, er det viktig at du i følgeskjemaet gir oss informasjon om hvilke emner du har gjennomført og til hvilket år du ønsker opptak til. Det gjennomføres så en forhåndsgodkjenning av din søknad om innpass, slik at vi med sikkerhet vet hvilket studieår du kan inviteres til å gjennomføre opptaksprøver for i runde 2. Husk derfor å laste opp god dokumentasjon (karakterutskrift og emnebeskrivelser) for allerede gjennomførte emner slik at kommisjonen vet hvilket nivå/år de skal vurdere deg til.
Ordinær søknad om innpass
Dersom du får tilbud om opptak til ditt søkte studieprogram, og takker ja til studieplassen, da søker du om innpass av allerede gjennomførte emner via Digital studentekspedisjon. Karakterutskrifter, emnebeskrivelser og eventuelle pensumlister må vedlegges søknaden. Du får tilgang til Digital studentekspedisjon i begynnelsen av august når studieretten er opprettet og du har gjennomført semesterregistrering og betalt semesteravgift.
Fristen for å søke om innpass er 20. august, men jo raskere du søker jo tidligere får du tilpasset din time- og utdanningsplan.
Dersom noe uforutsett skulle skje og man ikke får anledning til å sende inn video til runde 1 innen fristen, eller ikke kan møte til runde 2, vil man kunne overføre sin søknad til våre sekundære prøver.
Det er viktig å huske på at de sekundære prøvene kun gjennomføres for instrument og studieplasser som ikke blir fylt opp etter primæropptaket. Dersom fakultetet har ledige studieplasser åpnes det for søknad til enkelte studier og instrument den 15. april med søknadsfrist 15. mai.
Sekundæropptakets runde 2 finner vanligvis sted i begynnelsen av juni.
1. Virkeområde
Dette reglementet gjelder for opptak til alle studieprogram i utøvende musikk ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK), UiS basert på de faglige standarder som gjelder for utøvende og skapende musikkutdanning i Norge.
Opptaksreglementet gjelder for opptak til følgende studier:
- Årsstudium i utøvende musikk, 60 studiepoeng, utlyst nordisk
- Bachelorprogram i utøvende musikk, 240 studiepoeng, utlyst nordisk
- Videreutdanning i utøvende musikk, 60 studiepoeng, utlyst nordisk og internasjonalt
- Postgraduate Diploma i utøvende musikk, 60 studiepoeng, utlyst nordisk og internasjonalt
Opptaksreglementet for utøvende studier i musikk bygger på Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven), av 1. april 2005 § 3-6 punkt 7 og FOR-2007-01-31-173: Forskrift om opptak til høyere utdanning, og Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Stavanger, §1-1.
2. Bekrepsforklaringer
Hoveddisiplin: Instrument, komposisjon.
Opptaksprøve: inneholder bl.a. prøver, innsendt materiale og intervju.
Utøvende prøve: prøvespilling på hoveddisiplin eller støtteinstrument.
3. Opptaksgrunnlag
3.1 Søkere til Bachelor i utøvende musikk/Årsstudium i utøvende musikk må dokumentere generell studiekompetanse (GSK).
Det kan etter søknad gjøres unntak fra kravet til generell studiekompetanse til særdeles talentfulle søkere. Dersom det skal gjøres unntak, må søkeren ha gjennomført og bestått følgende fag fra videregående opplæring: Norsk 393 timer. Engelsk 140 timer. Matematikk 224 timer. Naturfag 140 timer. Samfunnsfag 84 timer. Historie 140 timer. Fagene er oppgitt med samlet omfang i timer (60 minutters enheter). Fagene må være bestått med karakteren 2 eller bedre.
Alternativt kan søkere fra 25 år, uten dokumenterbar generell studiekompetanse, be om å få vurdert sine kvalifikasjoner på grunnlag av realkompetanse. Søkeren må fylle 25 år det året hen søker opptak til.
3.2 Søkere til Videreutdanning i utøvende musikk, må dokumentere fullført lavere grads studier, fortrinnsvis et 3- eller 4- årig bachelorprogram i utøvende musikk.
3.3 Søkere til Postgraduate Diploma i utøvende musikk, må dokumentere fullført master i utøvende musikk.
3.4. Det er ikke mulig å søke til et studium man allerede har fullført eksamen i med samme instrument. Det er heller ikke mulig å ta et studium på lavere nivå med samme instrument.
3.5 Følgende språkkrav skal være bestått for opptak til det enkelte studium:
- Årsstudium i utøvende musikk – Språkkrav i norsk/annet skandinavisk språk og engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk/Samordna Opptak.
- Bachelorprogram i utøvende musikk – Språkkrav i norsk/annet skandinavisk språk og engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk/Samordna Opptak.
- Videreutdanning i utøvende musikk – Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.
- Postgraduate Diploma i utøvende musikk – Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.
3.6 Unntak fra språkkrav gjøres på bakgrunn av dekanvedtak. Unntak for språkkrav kan ikke gjøres for gradsstudier. Unntak kan likevel gjøres ved innpass i 3. eller 4. året til Bachelorprogram i utøvende musikk, utøvende veivalg.
3.7 Søknad om godkjenning/ innpassing av annen utdanning skal gjøres etter fakultetets retningslinjer. Søknad om innpass blir normalt forhåndsgodkjent senest ved tilbud om studieplass. Søker må selv søke om innpass etter at studierett er opprettet. Innpass søkes via Digital Studentekspedisjon. Ytterligere informasjon finnes på UKs nettsider. Søknadsfrist for innpassing er 20. august det året man starter studiet.
4. Organisering av opptaksprøver i musikk ved Fakultet for utøvende kunstfag
4.1 Opptaksprøvene til utøvende musikkstudier består av to runder. Begge runder gjennomføres med utgangspunkt i definerte repertoarkrav publisert på UKs nettside.
Runde 1 består av et egenprodusert videoopptak. Runde 2 gjennomføres på campus Bjergsted i Stavanger i uke 10.
4.2 Søkere som har bestått runde 1 inviteres til runde 2 i henhold til oppsatt plan senest i uke 8.
4.3 Runde 2 består av:
- a) utøvende prøver (hoveddisiplin og eventuelt støtteinstrument).
Dersom det er mange søkere til en hoveddisiplin avvikles prøven over to dager. - b) prøve i musikkteori/gehør for bachelorsøkere.
Nasjonal prøve i musikkteori/gehør for bachelorsøkere må være bestått samme år det søkes opptak til. - c) intervju
5. Kommisjonsordning
5.1 Kommisjon for de enkelte hoveddisipliner oppnevnes av avdelingsleder og består av minimum to lærere, hvor minst én skal representere den hoveddisiplin søkeren prøves i. De faglige representantene i kommisjonen har uttale- og stemmerett.
Studentrepresentanter oppnevnes av studentrådet ved UK. Søker gis anledning til å bestemme om disse skal være tilstede under utøvende prøve og påfølgende intervju. Studentrepresentantene har rolle som observatør uten talerett under de utøvende prøvene. Under intervjuene kan kommisjonsleder invitere studentrepresentantene til å uttale seg.
5.2 Kommisjonen har ansvar for:
- 1) vurdering av kvalifikasjoner og ferdigheter fra utøvende opptaksprøver.
- 2) rangering av søkere (jf. punkt 6).
Kommisjonen vurderer søkerne som bestått eller ikke bestått. Kommisjonen rangerer deretter søkere etter resultatene fra de utøvende prøvene og intervju innenfor hoveddisiplinen og/eller instrumentgruppen. Resultatene samles av lokalt opptakskontor og legges frem for avdelingsledere og dekan. Under endelig vedtaksmøte blir søkerne funnet kvalifisert/ikke kvalifisert. Endelig vedtak fattes av dekan.
5.3 Ved eventuelle prøver på støtteinstrument skal kommisjonen vurdere søkernes prøvespill som bestått eller ikke bestått.
6. Rangering
6.1 Søkerne rangeres etter egne rangeringskriterier basert på kommisjonens faglige vurdering.
6.2 Etter faglig vurdering kan kommisjonen foreslå at en søker gis tilbud til et annet studieprogram enn det hen har søkt på.
7. Opptak
7.1 Vurdering av formalia/grunnlagskompetanse gjøres av saksansvarlig for opptak.
7.2 Vurdering av opptaksprøver gjøres av faglig kommisjon.
7.3 Avdelingslederne og dekan foretar en helhetsvurdering av søkerne. Søkerne vurderes som kvalifisert/ikke kvalifisert ut fra innsendt videomateriale og øvrig innsendt søknadsmateriale, prøver i opptaksuken, intervju og fagkommisjonens vurderinger og rangeringer.
7.4 Avdelingsledere legger frem forslag til opptak av kvalifiserte søkere for dekan ut ifra fakultetets kapasitet og behov innenfor de spesifikke instrumentgrupper. Endelig opptak vedtas av dekan.
Dekanen regulerer opptak etter:
- kommisjonens og avdelingsledernes vurdering og rangering
- resultat fra teori- og gehørprøven (for bachelorsøkere)
- hensynet til instrumental-/vokalbesetninger
- andre ressurshensyn
7.5 Kvalifiserte søkere gis tilbud om studieplass i den grad det er ledige plasser på søkt studium. Dersom fakultetet har flere kvalifiserte søkere enn det opptaksrammen tilsier at vi kan tilby, settes søkerne på venteliste ut fra kommisjonens rangeringsliste.
7.6 Søkere som settes på venteliste etter første opptaksrunde vil ikke automatisk ha forrang fremfor kvalifiserte søkere i sekundæropptaket.
7.7 Dersom det er flere ledige studieplasser etter endt primæropptak kan avdelingsleder avgjøre om studiet skal åpnes for en ny sekundær opptaksrunde. Supplerende opptak kan også gjøres av avdelingsleder, med endelig beslutning av dekan.
7.8 Kvalifisering for opptak ett studieår gir ikke kvalifisering for fremtidig opptak.
7.9 Saksbehandling av søkere er taushetsbelagt og unntatt offentlighet.
8. Oppstart
8.1 Søkerne informeres om tilbud, venteliste eller avslag.
8.2 Hvis en søker ikke bekrefter tilbud om studieplass, vil plassen bli tilbudt til en annen kvalifisert søker eller sekundærsøker. Tilbudet gjelder ikke nødvendigvis innenfor samme hoveddisiplin. Søkere som plasseres på venteliste etter primæropptaket, må konkurrere med sekundærsøkere.
8.3 Studenter med studieplass som har permisjon fra utøvende studier i ett år eller mer, vil normalt bli pålagt å gjennomføre ny hoveddisiplinprøve for å bekrefte nivå.
8.4 Det tas forbehold om oppstart av studieprogram og emner.
9. Utsatt opptaksprøve
9.1 Søkere som på grunn av sykdom eller lignende ikke kan gjennomføre den primære opptaksprøven til fastsatt tid kan søke om å få utsatt opptaksprøve. Den utsatte opptaksprøven vil normalt gjennomføres i forbindelse med fakultetets sekundæropptak, dersom det finnes ledige studieplasser etter primæropptaket.
10. Sekundæropptak
10.1 Det kan arrangeres sekundære opptaksprøver dersom det etter primæropptaket er ledige studieplasser. Ledige studieplasser avhenger av kapasitet på søkers hoveddisiplin. Sekundære opptaksprøver arrangeres for søkere som ikke hadde anledning til å møte ved primæropptaket, samt for eventuelle nye søkere (jf. punkt 4 og 5).
10.2 Søkere som har gjennomført opptaksprøven ved primæropptaket har ikke adgang til å avlegge ny opptaksprøve ved sekundæropptaket.
10.3 Opptak av sekundærsøkere avgjøres av avdelingsleder og dekan i henhold til samme prosedyrer som nevnt under punkt 7.
11. Videoopptak og digitalt intervju som grunnlag for opptaksvurdering
11.1 Et videoopptak med god lydkvalitet av prøve i hoveddisiplin samt digitalt intervju kan legges til grunn for opptak av søkere som har bostedsadresse utenfor Norden. Dette gjelder ikke søkere til dirigering.
12. Opptak av utvekslingsstudenter
12.1 Internasjonale studenter som ønsker studieopphold gjennom utvekslingsprogram blir vurdert faglig av fakultetets lærere. Et uredigert videoopptak med god lydkvalitet av prøve i hoveddisiplin vedlegges søknad og legges til grunn for opptak av utvekslingsstudenter.
13. Klageadgang
13.1 Enkeltvedtak som er fattet med hjemmel i denne forskriften, kan påklages, jf. forvaltningsloven § 28 til § 32. Klagefristen er 3 uker fra den dagen resultatet av opptaket er offentliggjort, eller 3 uker etter eventuell mottatt begrunnelse.
13.2 Klager på enkeltvedtak i forbindelse med opptak til studium som ikke inngår i Samordna opptak, blir behandlet av Klagenemnda ved Universitetet i Stavanger, jf. lov om universiteter og høyskoler § 5-1.
13.3 Klage på formelle feil ved opptak behandles først av fakultetet. Dersom fakultetets opprinnelige vedtak opprettholdes, og søker velger å opprettholde klagen, vil klagen bli videresendt til universitetets klagenemnd. I henhold til Forvaltningslovens §28 og §29 kan vedtak påklages skriftlig innen 3 uker etter dato på mottatt brev. Klagen sendes til Universitetet i Stavanger.
Vedtatt av IR/IMD 30. september 2008. Revidert og vedtatt av kvalitetsutvalget/ Institutt for musikk og dans 4. september 2012, og av kvalitetsutvalget/Fakultet for utøvende kunstfag 23. oktober 2018. Sist revidert og vedtatt av Studieporteføljeutvalget/Fakultet for utøvende kunstfag 15. oktober 2024.
Fakultet for utøvende kunstfag har ulike språkkrav til sine studier. Språkkravene er basert på universitetets regelverk, og skal være bestått senest innen 1. juli det året man søker opptak til.
Fakultetet har vedtatt unntak for språkkrav for enkelte studier, se § 3.6 i opptaksreglement for studier i utøvende musikk. Det betyr at søkere til Bachelor i utøvende musikk - 2. avdeling, med utøvende studieretning, som ikke består språktesten i norsk, kan søke om å gjennomføre et intervju på bakgrunn av fremlagt testresultat. Søknad sendes på e-post til musikk-dans@uis.no og testresultat skal vedlegges søknaden.
Merk! Det er ikke anledning til å søke om unntak fra engelsk språkkrav, kun norsk. Språkkrav i engelsk er de samme som engelskkravene er for søkere via Samordna opptak.
Søknadsfrist for unntak fra språkkrav er 1. juli.
På bakgrunn av et dekanvedtak kan søkere med bestått intervju bli funnet kvalifisert for opptak.
Retningslinjer for intervju:
- Opptakskonsulent arrangerer intervjuet (tid, sted, osv.) i samråd med søker og intervjukommisjon
- Intervjukommisjonen består av avdelingsleder, studiekoordinator og/eller en representant fra administrasjonen
- Søker må ha oppnådd minimumskravet nivå B1 på alle fire ferdigheter/delprøver for å kunne bli innkalt til intervju på norsk
- Dersom testresultatene viser lavere poengsum enn minimumskravet vil man ikke være kvalifisert for intervju
- Som hovedregel vil søkeren bli informert om intervjuet (tid, sted, generell info om intervju etc.) senest en uke før selve intervjutidspunktet
- Intervjuvarighet: minimum 15 minutter
- Både søker og intervjukommisjon må ha på webkamera under intervjuet
- Søker må kunne ses tydelig på webkamera og lyd må være tilfredsstillende
- Det skal avtales ny tid dersom det er dårlig internettforbindelse under intervjuet
Hva kan du forvente å bli spurt om under intervjuet?
Her er noen eksempler:
- Hvem er du – fortell om dine hobbyer, hvor du er fra osv.
- Snakk om ditt favorittema i minimum 2 minutter uten avbrytelser
- Har du noen personer du ser opp til (innenfor ditt fagområde) og hvorfor
- Forbered 3 spørsmål om Stavanger, fakultetet og/eller studiet du skal gå på
Det vil komme flere spørsmål under intervjuet.
Spørsmål og svar
Får jeg tilgang til øvingsrom i helgene, og når får jeg tilgang til timeplanen min? Her finner du svar på det du måtte lure på.
Hvor foregår undervisningen?
Som student ved Fakultet for utøvende kunstfag vil du ha all din undervisning på campus Bjergsted. På campus har vi konsertsaler og ensemblerom, i tillegg til god kapasitet på øvingsrom som du som student kan benytte både til hverdags og i helgene. I tillegg vil du i prosjektuker delta i ulike forestillinger og arrangementer tilknyttet andre kulturinstitusjoner og scener i Stavanger-regionen.
Hvor finner jeg campus Bjergsted og Fakultet for utøvende kunstfag?
Fakultet for utøvende kunstfag har sin egen campus som befinner seg i Bjergstedparken, kun et steinkast fra Stavanger sentrum. Campus Bjergsted ligger like i nærheten av Gamle Stavanger og har Stavanger konserthus som nærmeste nabo. Sjekk ut UiS sitt interaktive kart for informasjon om beliggenhet.
Når får jeg vite hvem som blir mine lærere?
I begynnelsen av august får du innvilget studierett. Når du har semesterregistrert deg vil du få tilgang til Canvas hvor du finner informasjon om både undervisning, lærere og timeplan.
Når får jeg tilgang til timeplanen min?
Timeplanen vil være klar til studiestart. Den får du tilgang til så snart du har semesterregistrert deg. Instrumentalundervisning avtales direkte med lærer og vil ikke ligge i timeplanen. Plan for undervisning i prosjektuker vil foreligge senest tre uker før prosjektet finner sted.
Har du spørsmål knyttet til søknad og opptak, vennligst ta kontakt på e-post musikk-dans@uis.no
Studieretninger og fagmiljø
Bachelor i utøvende musikk er et godt grunnlag for videre studier i musikk. Naturlige valg etter fullført bachelor er Videreutdanning- og Master i utøvende musikk. Ønsker du praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) kan du søke deg til vår nye nett- og samlingsbaserte PPU i utøvende kunstfag. Skulle du ønske å videreutvikle din kunstneriske- og instrumentaltekniske kompetanse kan du søke Postgraduate Diploma i utøvende musikk. I tillegg tilbyr vi årsenheter som for eksempel Musikkproduksjon og opptaksteknikk, Digitale dirigentstudier - kor, DigJazz og ConductIT, samt enkeltemnene Videreutdanning for praksislærere og Egendefinert prosjekt for dansere.