Pedagogikk (PPU500)
Emnet tar opp ulike teoretiske og praktiske tilnærminger til læring og utvikling, motivasjon, kreativitet, sosialisering og gruppepsykologi.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU500
Versjon
3
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal studenten ha tilegnet seg relevante kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha kunnskap om barn- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- ha kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- ha kunnskap om ulike motivasjonsteorier
- ha kunnskap om sentrale teorier knyttet til kreativitet og kreative prosesser
Ferdigheter
- drøfte ulike perspektiv på læring generelt, og læring av kunstfag spesielt
- drøfte ulike motivasjonsteorier i forhold til enkeltelever og grupper av elever i undervisningsarbeidet
- drøfte hvordan man kan legge forholdene til rette for god kommunikasjon og samarbeid mellom enkeltpersoner og personer i grupper
- drøfte kreativitetsteorier og kreative prosesser i en kunstpedagogisk kontekst
Generell kompetanse
- vise inngående kunnskap om læring og utvikling for tilrettelegging av undervisningsarbeidet
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
- drøfte ulike yrkesetiske problemstillinger og hvilke etiske valg en lærer kan stå overfor i det pedagogiske arbeidet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Hjemmeeksamen: 3000 ord (+-10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav: Mappelevering og obligatorisk oppmøte i undervisning.
Mappeoppgaver, 3000 ord (+-10%). Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart.
All undervisning i emnet, både fysisk og digitalt, er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Kari Marie ManumFaglærer:
Mari FlønesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, digitale læringsmoduler og veiledning. I seminarene legges det vekt på studentaktive arbeidsformer, som veksler mellom studentinnslag, gruppearbeid, diskusjoner, problembasert oppgaveløsning og øvelser. Det legges opp til studentarbeider mellom samlingene.
Undervisningen foregår i hovedsak på digitale læringsarenaer, gjennom en kombinasjon av synkrone og asynkrone aktiviteter, i tillegg til noen samlinger på campus hvert semester. Datoene for disse publiseres i god tid før semesterstart.
Emnet undervises i høstsemesteret.