Kirkemusikkfag I (BAM4315)
Kirkemusikkfag vil være organisert som en kombinasjon av individuell veiledning, forelesninger og praksis. Instrumenter i forskjellige kirker blir benyttet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BAM4315
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
Emnet inneholder korledelse og liturgisk sang og spill, som vil være praktisk rettet mot kirkelig arbeid. Her skal studenten oppøve et bevisst forhold til stemmebruk, korinnstudering, liturgisk sang og liturgisk spill.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap
- Ha oversikt over liturgisk musikk til bruk i Den norske kirke.
- Ha grunnleggende kunnskap om kor og korledelse; repertoar, organisering, lederfunksjon m.m.
- Ha kunnskap om stemmen som instrument.
Ferdigheter
- Kunne fremføre musikk til gudstjenester og andre kirkelige handlinger på et relevant nivå.
- Reflektere over musikkvalg til kirkelige handlinger.
- Under veiledning kunne bidra til planlegging av gudstjeneste.
Generell kompetanse
- Reflektere over kirkemusikalsk praksis i en kunstnerisk kontekst.
- Reflektere over egen kirkemusikalsk praksis i rollen som kantor i Den norske kirke.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Utøvende eksamen i korledelse og liturgisk spill med samlet repertoar på rundt 20-30 minutter. Eksamen foregår ved UiS.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ghislain Marie GourvennecStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Individuell veiledning, forelesninger og praksis. Undervisning gis av UiS.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.