Kirkemusikkfag I (BAM4315)

Kirkemusikkfag vil være organisert som en kombinasjon av individuell veiledning, forelesninger og praksis. Instrumenter i forskjellige kirker blir benyttet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BAM4315

Versjon

2

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet inneholder korledelse og liturgisk sang og spill, som vil være praktisk rettet mot kirkelig arbeid. Her skal studenten oppøve et bevisst forhold til stemmebruk, korinnstudering, liturgisk sang og liturgisk spill.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskap

  • Ha oversikt over liturgisk musikk til bruk i Den norske kirke.
  • Ha grunnleggende kunnskap om kor og korledelse; repertoar, organisering, lederfunksjon m.m.
  • Ha kunnskap om stemmen som instrument.

Ferdigheter

  • Kunne fremføre musikk til gudstjenester og andre kirkelige handlinger på et relevant nivå.
  • Reflektere over musikkvalg til kirkelige handlinger.
  • Under veiledning kunne bidra til planlegging av gudstjeneste.

Generell kompetanse

  • Reflektere over kirkemusikalsk praksis i en kunstnerisk kontekst.
  • Reflektere over egen kirkemusikalsk praksis i rollen som kantor i Den norske kirke.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utøvende eksamen 1/1 30 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Utøvende eksamen i korledelse og liturgisk spill med samlet repertoar på rundt 20-30 minutter. Eksamen foregår ved UiS.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Individuell veiledning, forelesninger og praksis. Undervisning gis av UiS.

Åpent for

Utøvende musikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto