Kunstfagdidaktikk I (PPU410)

Emnet gir en innføring i didaktisk teori og didaktiske begreper som er grunnleggende for å analysere og forstå forholdet mellom undervisning og dannings- og læringsprosesser, med vekt på kunstfagene. Emnet bidrar til utviklingen av studentens teoretiske og praktiske forståelse av undervisnings- og læringsprosesser og hvordan undervisning kan planlegges, gjennomføres og vurderes.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

PPU410

Versjon

3

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Didaktisk teori og didaktiske begreper er sentrale forståelsesrammer og verktøy for lærere for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring. Kunstfagdidaktiske overveielser finner sted i skjæringspunktet mellom pedagogisk teori og fagvitenskap, og mellom generell didaktisk teori og opplæringsvirkeligheten. Kunstfagdidaktikken er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene. Videre gir emnet innføring i læreplanteori og læreplanutvikling.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne er det forventet at kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i og forståelse for didaktisk teori og de grunnleggende begrepene innenfor didaktikk
  • har innsikt i didaktiske spørsmål knyttet til undervisning og læring innenfor kunstfagene
  • har kunnskap om gjeldende lover og retningslinjer, styringsdokumenter og læreplaner
  • har kunnskap om hvordan tilpasse og differensiere lærestoff, læringsaktiviteter og arbeidsformer til ulike situasjoner og elevforutsetninger

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere kunstfagundervisning
  • kan analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for undervisningen
  • kan bruke skjønn og foreta velbegrunnede valg av fagstoff, arbeidsmåter og opplegg som er tilpasset elevenes forutsetninger og skolens/kulturskolens mål

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke skolens lov- og styringsdokumenter og læreplanverk som grunnlag for profesjonell og autonom utøvelse av lærerrollen
  • kan analysere og reflektere kritisk over undervisning og læring for å utvikle praksis

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurdering. Karakteruttrykk er Bestått/Ikke bestått. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

All undervisning i emnet, både fysisk og digital, er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kari Marie Manum

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Arbeidsformer

Undervisnings- og læringsformene inkluderer forelesninger, seminarer, veiledning og digitale læringsmoduler. Seminarene vektlegger studentaktive arbeidsformer som studentbidrag, gruppearbeid, diskusjoner, problembasert oppgaveløsning og praktiske øvelser. Det legges opp til selvstendig studentarbeid mellom samlingene.

Undervisningen gjennomføres i hovedsak på digitale læringsplattformer, med en kombinasjon av synkrone og asynkrone aktiviteter, i tillegg til enkelte samlinger på campus hvert semester. Datoene for samlingene kunngjøres i god tid før semesterstart.

Emnet undervises hovedsakelig i høstsemesteret.

Åpent for

Utøvende musikk - bachelorstudium Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto