Kirkefag (BAM244)
Kirkefag er en kombinasjon av tre emner ved VID tilpasset kirkemusikkstudenter (PTU2100 Menighetspraksis, gudstjeneste og forkynnelse, PTU4100 Institusjonspraksis, sjelesorg og gudstjeneste og PTU6100 Homiletikk, kateketikk og liturgikk).
Det vil være fokus på variasjon i det kirkemusikalske arbeidet i forskjellige menigheter. Praksis foregår også i samarbeid med VID samt utvalgte kirker i regionen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BAM244
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Innhold
Kirken som organisasjon og arbeidsplass, og kirkemusikerens rolle står sentralt i dette emnet. Videre vil et sentralt tema være sammenhengen mellom musikk og trosopplæring, ettersom det er et viktig tema for kirkemusikerens yrkesidentitet i Den norske kirke. Emnet ses i sammenheng med kontekstuell tenkning også i et tverrfaglig perspektiv både innenfor og utenfor kirken.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap
- ha viderekomment kjennskap til strukturer, samarbeidsrelasjoner og arbeidsgiverlinjer i Den norske kirke
- ha gode teoretiske kunnskaper som støtter opp under et virke som kantor
- ha gode kunnskap om gudstjenestebøker og annen relevant litteratur
Ferdigheter
- kunne anvende kunnskap i gudstjenestearbeidet gjennom å foreta liturgiske valg
- kunne bidra i planlegging av menighetens gudstjenesteliv
Generell kompetanse
- reflektere over egen yrkesidentitet
- kunne inngå i et fellesskap blant andre ansatte, menighet og frivillige
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende eksamen med presentasjon | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten skal skrive et refleksjonsnotat.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ghislain Marie GourvennecStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Undervisningen foregår ved VID i form av forelesninger, deltakelse på kollokviegrupper og individuell veiledning.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.