Kunstfagdidaktikk II (PPU411)
Emnet omfatter ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet, samt faglige, fagdidaktiske og etiske utfordringer i utøvende og skapende kunstfag.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU411
Versjon
2
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha kunnskap om didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
- ha inngående kunnskap om forskning i kunst og med kunst
Ferdigheter
- kunne kritisk presentere ulike syn på læring og undervisning i kunstfagene
- kunne bruke didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
- kunne analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av kunstfagundervisningen
Generell kompetanse
- orientere seg i og forholde seg analytisk og kritisk til aktuell faglitteratur og å utvikle egen praksis
- kunne bidra i fagfelleprosesser med medstudenter på støttende måter
- kunne reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og etiske utfordringer i utøvende og skapende kunstfag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praktisk tverrfaglig gruppeprosjekt og en individuell skriftlig levering (1500 ord). For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Mari FlønesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Undervisnings- og læringsformer er digitale læringsmoduler, verkstedforelesninger, seminarer og veiledning. I seminarene legges det vekt på studentaktive arbeidsformer, som veksler mellom tverrfaglig gruppearbeid, diskusjoner, problembasert oppgaveløsning og øvelser. Det legges opp til studentarbeider mellom samlingene.
Undervisningen foregår i hovedsak på digitale læringsarenaer, gjennom en kombinasjon av synkrone og asynkrone aktiviteter, i tillegg til noen samlinger på campus hvert semester. Datoene for disse publiseres i god tid før semesterstart.
Undervisningen foregår hovedsaklig i vårsemesteret.