Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine

Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Publisert Sist oppdatert

Jente leser på ipad i klasserommet
Liv Kristin Bjørlykke har forska på læringssituasjonar når elevar i 1. klasse brukar nettbrett.

Dette viser Liv Kristin Bjørlykke Øvereng si doktoravhandling.
Avhandlinga finn du her.

Kva har du forska på?

– I dette doktorgradsprosjektet har eg studert interaksjon mellom lærar og elevar i digitale klasserom. Studien er forankra i begynnaropplæringa, 1. klasse. Studien undersøker korleis klasseromspraksis er påverka av bruk av nettbrett i undervisninga og korleis nettbrett vert brukt i begynnaropplæring.

Kva fann du ut?

– Studien viser at elevane sitt læringsmiljø er prega av god kvalitet innan emosjonell støtte og god klasseromsorganisering. Dette betyr eit læringsmiljø med positiv kommunikasjon, smil og interesse. Og at klasserommet er godt organisert med god leiing, rutinar og aktivitetar. Men samstundes viser studien at elevane si opplæring er prega av låg kvalitet innan tilrettelegging for fagleg og språkleg støtte der eleven får uttrykke si forståing og får vere utforskande.

Portrett av kvinne med grå jakke og mørkt hår
Liv Kristin Bjørlykke Øvereng disputerer 29.11.24.

– Når vi har sett på læringssituasjonar der elevane brukar nettbrett i klasserompraksis viser studien at det skjer ei individualisering i elevane sin arbeidssituasjon. Dette betyr at elevane arbeider i stor grad åleine med læringsoppgåver. Tendensen til individualisering gir mindre rom for viktige sosiale læringsarenaer.

– Lærarane i studien legg til rette for læring gjennom høg emosjonell støtte og god klasseromsorganisering. Lærarane viser eit læringsorientert perspektiv på elevane si læring med nettbrett. Dei legg til rette for at elevane skal lære funksjonar i nettbrettet som kan bidra i elevane si læring. Vi ser likevel at ved bruk av nettbrett skjer det ei individualisering som gjer samhandling mellom elevar og tilrettelegging for læringssituasjonar der elevar kan vere utforskande utfordrande.

Kva kan forskingsfunna brukast til?

– Avhandlinga sitt bidrag til undervisning med bruk av nettbrett er orientert mot å avdekke og forstå interaksjonar mellom lærar og elevar som kan fremme kvalitet i undervisnings- og læringsprosessar.

– Studien viser på den eine sida at nettbrettet som ny ressurs i klasseromspraksis i begynnaropplæringa, kan bidra til ei individualisering av elevar sin arbeidssituasjon. Dette gjer at kvaliteten i interaksjonar kan vere svekka, og kan dermed bidra til å svekke ein kjerneverdi i god undervisning.

– Studien viser også at det er eit potensial for ein praksis som legg vekt på elevane sin sosiale læringsarena med nettbrett. Eit potensial gjennom aktivitetar og organiseringar som fremmer ein praksis for utforsking og samtale er tilgjengelege, men er likevel ikkje nytta i særleg grad i nettbrettsituasjonar. Det er eit særleg potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Les meir frå Nasjonalt lesesenter:

Regionale samlinger

Våren 2025 setter vi i gang med dagsseminar for lærere. Første lokasjon ut er Rogaland den 7. mars.

Terningkast tre eller fem?

Har du sett webinarene eller brukt noen av de andre ressursene i Tid for lesing? Da vil vi gjerne høre fra deg!

Desemberhilsen fra Tid for lesing

Takk for at dere setter fokus på lesing med oss!

Ta videreutdanning på Nasjonalt lesesenter i 2025/26!

Jobber du i skolen, barnehagen eller PPT? Nasjonalt lesesenter tilbyr deltidsstudier tilpasset deg som allerede er i job...

Vi ønsker bidrag fra din skole til Leseprisen 2025!

Har din skole jobbet med lesing på gode måter? Da må dere sende inn bidrag til Leseprisen!

Webinar

Her finner du webinarer som er laget i forbindelse med Tid for lesing.

Vintertema i SFO: Vinterverksted

I denne månedens tema finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet vinterverksted. Husk også å sende oss deres ...

Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle

Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...

Sprell: Det digitale biblioteket

I denne fagfilmen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.

Engasjer - lesekurs for mellomtrinnet

Alle barneskoler i landet vil få tilsendt et sett av lesekurset Engasjer! Lesekurset vektlegger eksplisitt undervisning ...

Nå skal lesegleden opp i SFO!

Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter s...

Nasjonalt lesesenter styrka i årets statsbudsjett

Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kr...

– Lesing er ofte kaotisk

– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjo...

Mikroemne: Prinsipper for engasjerende tekstarbeid

Dette emnet gir lærere i 1.-10. trinn verktøyene de trenger for å skape engasjerende og motiverende tekstarbeid i klasse...

Mikroemne: Eksplisitt undervisning i leseforståelse på 3.–10. trinn

Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. S...

Frokostmøte i Lillestrøm: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Fredag 23. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Scandic Lillestrøm. Spørsmålet vi ...

Frokostmøte i Sandvika: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Torsdag 22. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon hotel Oslofjord i Sandvika. ...

Frokostmøte i Oslo: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Onsdag 21. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon Conference Universitetsgata i...

Forskningsnettverk på muntlighet i morsmålsfaget (MuMo)

Forskningsnettverket MuMo, som står for Mundlighetsdidaktik i modersmålet, er et nordisk nettverk. MuMo har som mål å de...

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen

Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge ...