Mikroemne: Eksplisitt undervisning i leseforståelse på 3.–10. trinn

Dette emnet gir deg som student verktøy for å støtte elevenes leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen. Studiet legger vekt på å hvordan du som lærer kan gi eksplisitt undervisning i de ulike leseforståelsesprosessene.

Publisert Sist oppdatert
Varighet

Mikroemnet går over noen måneder.

Gjennomføring

Nettbasert

Pris

Emnet er gratis, med unntak av studentbetaling og eventuelle kostnader for pensumlitteratur.

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.

Studiepoeng

2.5 studiepoeng (masternivå)

Antall studieplasser

80. Ved flere søkere, vil de første 80 kvalifiserte søkerne få plass.

Studieperiode

Januar 2025 - Mars 2025.

Søknadsfrist

4. november 2024

Om mikroemner

Nasjonalt lesesenter vil i løpet av 2024 og 2025 tilby en rekke mikroemner. Disse emnene skal være praktisk retta og gi deg som lærer i grunnskolen innføringer i hvordan man kan jobbe med å øke elevenes leseferdigheter. Et mikroemne gir deg 2,5 studiepoeng, er gratis å ta (med unntak av en studieavgift) og er samlingsbaserte over et par uker.

Mikroemnene er en del av satsingsområdet Tid for lesing, som starter opp våren 2024, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.

Rødt eple på bøker, farge blyanter, og bokstavklosser på en pult.

Dette emnet vil gi deg som student konkrete verktøy for å støtte elevers utvikling av leseforståelse som en integrert del av fagopplæringen.

Forstå og forbedre leseforståelse

I Kunnskapsløftet (LK20) beskrives ulike leseforståelsesprosesser som en leser må engasjere seg i for å skape helhetlig mening i tekst.

Eksempler på slike leseforståelsesprosesser er å kunne finne og kombinere informasjon fra flere steder i teksten, sammenholde og tolke informasjon, samt å reflektere over og vurdere tekster ved å forholde seg kritisk og selvstendig til både form og innhold. Å mestre disse prosessene er viktig for elevenes leseforståelse i alle fag.

I dette emnet lærer du å identifisere leseprosesser som kreves i en gitt oppgave. Deretter retter vi oppmerksomheten mot hvordan du kan støtte elevenes leseforståelse gjennom eksplisitt undervisning. En slik undervisning følger tre steg: Først hvordan du kan modellere og tegne og forklare i tekst, via at elevene øver seg i grupper med høy lærerstøtte, til hvordan du kan lede en samtale der du involverer elevene aktivt i en felles forståelse av hvordan du må tenke for å forstå teksten.

Gjennomføring

Emnet går over tre ettermiddager à tre timer, og vil inneholde både forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling. Det vil være to obligatoriske arbeidskrav knyttet til utprøvinger i egen praksis i form av et individuelt refleksjons notat. Etter de tre samlingene, vil det gjennomføres en eksamen i form av en kort digital presentasjon på 10 minutter, hvor studenten deler erfaringer fra utprøving, med påfølgende 5 minutters samtale. Denne vurderes som bestått eller ikke bestått.

Samlingsdatoer
Vår 2025

13. januar, 2025 27. januar, 2025 10. februar, 2025 Digital undervisning med 3 halve ettermiddager à 3 timer, til sammen 9 undervisningstimer

Emneansvarlig og studiekoordinatorer