Mikroemne: Prinsipper for engasjerende tekstarbeid

Dette emnet gir lærere i 1.-10. trinn verktøyene de trenger for å skape engasjerende og motiverende tekstarbeid i klasserommet, ved å kombinere teori om motivasjon med praktiske undervisningseksempler.

Publisert Sist oppdatert
Varighet

Mikroemnet går over noen måneder.

Gjennomføring

Nettbasert

Pris

Emnet er gratis, med unntak av semesteravgift og eventuelle kostnader for pensumlitteratur.

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å prøve ut i praksis.

Studiepoeng

5 studiepoeng (masternivå)

Antall studieplasser

60. Ved flere søkere, vil de første 60 kvalifiserte søkerne få plass.

Studieperiode

Januar 2025 - Mars 2025.

Søknadsfrist

4. november 2024

Om mikroemner

Nasjonalt lesesenter vil i løpet av 2024 og 2025 tilby en rekke mikroemner. Disse emnene skal være praktisk retta og gi deg som lærer i grunnskolen innføringer i hvordan man kan jobbe med å øke elevenes leseferdigheter. Et mikroemne gir deg 2,5-5 studiepoeng, er gratis å ta (med unntak av en studieavgift) og er samlingsbaserte.

Mikroemnene er en del av satsingsområdet Tid for lesing, som starter opp våren 2024, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.

4 personer. 1 leser på en PC. 2 er i samtale. 1 leser en bok. Det er flere bøker og PC-er i bilde.

Resultater fra PISA og PIRLS viser en nedgang i norske elevers leseferdigheter. Nasjonalt lesesenter har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å bidra til å snu denne utviklingen gjennom satsingen Tid for lesing. Ett tiltak er mikromodulen "Prinsipper for engasjerende tekstarbeid", som skal hjelpe lærere med å engasjere elever i faglig tekstarbeid. Mikromodulen gir innsikt i teorier om motivasjon og engasjement, og hjelper lærere med å anvende disse i undervisningseksempler og overføre dem til egne fag og trinn.

Motivasjon og engasjement i lese- og skriveundervisningen

Studiet har som ambisjon å styrke grunnskolelæreres lese- og skriveundervisning gjennom å fokusere på teorier om motivasjon og engasjement, samt på prinsipper om engasjerende undervisning. Målet er å styrke lærernes forutsetninger for å kunne planlegge og gjennomføre engasjerende tekstarbeid i undervisningen. Undervisningen baserer seg på teorier om motivasjon og engasjement og setter disse i sammenheng med didaktisk
forskning på lesing, skriving og muntlighet fra ulike fag og ulike trinn i grunnskolen. Analyser av undervisningseksempler i lys av teori er en viktig del av emnet.

Gjennomføring

Under samlingene vil studentene delta i forelesninger og gruppearbeid. Mellom samlingene vil det være to obligatoriske arbeidskrav. Det første arbeidskravet er en refleksjonslogg på 300- 500 ord og skal innleveres 22. januar. Det andre arbeidskravet er en skriftlig oppgave på ca. 1500 ord og skal innleveres 14. februar.

Eksamen vil være en muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon (maks 15. min). Frist for innlevering 27. mars

Denne vurderes som bestått eller ikke bestått.

Samlingsdatoer
Vår 2025

7. januar 14. januar 28. januar 4. februar 11. februar 4. mars Det vil være 6 digitale samlinger à 3 timer kl. 14.00-17.00

Emneansvarlig og studiekoordinatorer