
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Digital teknologi og påvirkning på elevers læring
OECD-rapport fra Kunnskapssenter for utdanning ser nærmere på forholdet mellom bruk av digitale...

Oppsummert kunnskap: Forskning på relasjoner mellom lærere og elever
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer tre erfarne utdanningsforskere det som...

Sluttrapport for evaluering av grunnskolelærerutdanningene
Dette er den første, store evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5- 10, etter...

Foreldreinvolvering og barn med spesifikke lærevansker
En systematisk kunnskapsoversikt over studier med foreldreinvolverte intervensjoner for barn med...

Innføring av minikvalifikasjoner i høyere utdanning
Minikvalifikasjoner blir sett på som en mulighet for innovasjon i høyere utdanning. De kan gi en...

Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Eit rammeverk for effektiv masteroppgåve-rettleiing
Kva kjenneteiknar ei vellukka rettleiing av masteroppgåver? Nederlandske forskarar har utvikla eit...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...

Video-opptak av webinar om skole-hjem-samarbeid
Her kan du se opptak av Kunnskapssenter for utdannings webinar om skole-hjem-samarbeid, arrangert 15...

Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...

Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Sjølvleiingstiltak for elevar med åtferdsproblem
Omkring ein av fem elevar i grunnopplæringa har det ein kallar problematisk åtferd. Slik åtferd kan...

Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
Elevers rett til å bli inkludert i den ordinære undervisningen uavhengig av funksjonsnivå er...

Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Digitale vurderingar i skulen
I seinare tid har ein sett eit skifte frå vurderingar ved bruk av penn og papir til vurderingar ved...

Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn
Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...

Tospråklegheit og kognitive evner
Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

Førebuing til seksualundervising i lærarutdanninga
Lærarutdanningar klarer ikkje å førebu lærarstudentar godt nok på å driva seksualundervisning i...