Dette er den første, store evalueringen av grunnskolelærerutdanningene for trinn 1-7 og 5- 10, etter at disse ble gjort om til femårige masterutdanninger. Evalueringen og rapporten er utført i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga).
Evalueringen av grunnskolelærerutdanningene (GLU) på norske universiteter og høyskoler startet høsten 2022, og i desember 2024 ble sluttrapporten fra arbeidet lansert.
Det er NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga) som står for evalueringen, og Elaine Munthe, professor ved Kunnskapssenter for utdanning og tidligere dekan for lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger, har ledet arbeidet med rapporten.
Målet med evalueringen er å frembringe kunnskap om kvaliteten i grunnskolelærerutdanningene og bidra til kvalitetsutvikling. Videre er ønsket å legge til rette for læring, kartlegge utfordringer og gi råd om tiltak, skriver NOKUT på sin nettside.
– Et viktig moment vi har sett er at praksisstudiet bør kobles mer til master-en, og at man også ser praksisen som en viktig del av master-en. Vi trekker fram at undervisning i større grad skal ta opp i seg praksisopplæringen og at man bør se på hva praksis skal være i en master-utdanning. Studentene melder i stor grad at praksis gjennom utdanningsløpet er litt sånn mer av det samme. Her har man et potensial for å utvikle samspill mellom master og praksis bedre, uttalte Elaine Munthe til Khrono i forbindelse med lanseringen av rapporten.