Oppsummert kunnskap: Forskning på relasjoner mellom lærere og elever

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer tre erfarne utdanningsforskere det som finnes av forskning på relasjoner mellom lærere og elever.

Publisert Sist oppdatert
Tre personer sitter rundt et bord og spiller inn en podkast
God stemning under innspillingen av podkast-episoden med Sigrun Ertesvåg (f.v.), Robert C. Pianta og Elaine Munthe. Du finner mer info om og tilgang til episoden litt lenger ned på siden.

Oppsummert kunnskap

Dette er en podkast for deg som er interessert i forskning fra utdanningssektoren. Her oppsummerer vi relevant forskning for deg, slik at du kan holde deg oppdatert – enklest mulig.

Både denne episoden og de foregående i serien finner du på samlesiden for podkasten vår.

Om episoden

Professor Elaine Munthe intervjuer Robert C. Pianta, nyutnevnt æresdoktor ved Universitetet i Stavanger (UiS), og professor Sigrun Ertesvåg om forskning på relasjoner mellom lærere og elever. Hva vet vi? Hva blir viktig å undersøke framover? Hvordan kan kunnskapen være nyttig for lærere? Og: Hva har denne forskningen å si for videreutvikling av skole? 

Deltakere:

Robert C. Pianta, professor ved University of Virginia, æresdoktor ved UiS

Sigrun Ertesvåg, professor ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, UiS

Programleder:

Elaine Munthe, professor ved Kunnskapssenter for utdanning, UiS