Foreldreinvolvering og barn med spesifikke lærevansker

En systematisk kunnskapsoversikt over studier med foreldreinvolverte intervensjoner for barn med spesifikke lærevansker.

Publisert Sist oppdatert

Foreldreinvolvering spiller en avgjørende rolle når det gjelder å forbedre både akademiske prestasjoner og sosialt velvære for barn med spesielle utdanningsbehov. Sammenlignet med rikelig bevis fra nye systematiske kunnskapsoversikter av foreldreinvolverte intervensjoner for barn med andre funksjonshemninger, er det lite kunnskap om disse intervensjonenes betydning for barn med spesifikke lærevansker (specific learning disabilities, SLD).

lærer og elev leser i klasserom
(Illustrasjonsfoto: UiS)

Denne , «A systematic review of studies with parent-involved interventions for children with specific learning disabilities», har som mål å fylle dette kunnskapsgapet ved systematisk å gjennomgå eksisterende empiriske studier om foreldreinvolverte intervensjoner for barn med SLD. Gjennom et omfattende litteratursøk på tvers av fire databaser ble 16 intervensjoner fra 15 kvalifiserte studier identifisert i tråd med de på forhånd definerte inklusjonskriteriene. Denne kunnskapsoversikten presenterer egenskapene til de inkluderte studiene, syntetiserte intervensjonenes egenskaper og rapporterte resultater, og analyserer effektiviteten av disse intervensjonene ved bruk av tematisk analyse.

Sammen med merkbare variasjoner i intervensjonsfokus, varighet, setting og intensitet, fremhever kunnskapsoversikten den positive effekten av foreldreinvolverte intervensjoner når det gjelder å forbedre de akademiske resultatene til barn med SLD, både hva angår umiddelbare virkninger og bærekraftige forbedringer generalisert over tid og på tvers av kontekster. Den understreker også behovet for videre forskning som involverer barn med SLD med spesifikke egenskaper, inkludert større utvalg, tilfeldig tildeling, fokus på sosiale aspekter og sammenligninger mellom forskjellige intervensjonselementer.

Kunnskapsoversikten er utarbeidet av Ling Guo, postdok. ved Kunnskapssenter for utdanning (ved Universitetet i Stavanger), og Serap Keles, professor ved samme sted.