Fagartikkel: Jeg kan jo lese!

Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvirke elevenes tro på egne evner og gi et lavere selvbilde.

Publisert Sist oppdatert

fire barn leser bøker ved bord

I artikkelen under, som er hentet fra Spesialpedagogikk 4/2010, skriver Liv Stuestøl om hvordan man kan hjelpe elever som strever med lesing til å oppleve mestring og å få økt motivasjon. Hun kommer også med praktiske tips til hvordan man kan arbeide for å bedre elevers leseferdighet.

Les artikkelen (pdf):

Finn flere ressurser fra Lesesenteret:

Mikromodular i Tid for lesing

I Tid for lesing tilbyr Nasjonalt lesesenter heildigitale mikromodular for deg som jobbar i skulen.

Elever som ikke vil lese

Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.

Webinar: Slik bruker du Engasjer lesekurs

I disse webinarene blir du introdusert til hva Engasjer lesekurs er og hvordan du kan ta i bruk kursets innhold og ulike...

Om Tid for lesing - en nasjonal satsing

Tid for lesing skal støtte til lærere og skolene for å utvikle elevenes leseferdighet og lesemotivasjon

Dagsseminar for lærere: Tid for lesing

Hvordan kan du jobbe med lesing på skolen og i klasserommet? Dette, med mer når vi setter i gang med lærerseminar til vå...

Webinar

Her finner du webinarer som er laget i forbindelse med Tid for lesing.

Webinar: Å fange opp elever som strever med lesing

Vil du ha mer kunnskap om hvordan du kan fange opp elever som strever med lesing og leseutviklingen tidlig? I dette webi...

Engasjer - lesekurs for mellomtrinnet

Alle barneskoler i landet vil få tilsendt et sett av lesekurset Engasjer! Lesekurset vektlegger eksplisitt undervisning ...

Tid for lesing: Planleggingsdag med Nasjonalt lesesenter

Vil du planlegge undervisningen for å jobbe bedre med elevenes leseferdigheter til høsten? Her finner du vårt skolestart...

PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter

Nå kan du som jobber i PP-tjenesten ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter. Studiet var lærerikt og gav godt faglig...

Blogg: Lese- og skriveteknologi kan gi bedre inkludering

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum,» forteller en elev med vansker som har fått opplæring i lese- o...

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing

På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...

Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker

Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...

Lese- og skriveteknologi kan gi bedre inkludering

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum,» forteller en elev med vansker som har fått opplæring i lese- o...

Veilednings- og støttemateriell til språk, lesing og skriving

Veiledninger med metodiske arbeidsmåter knyttet til forebyggende og fagspesifikke tiltak innen språk, lesing og/eller sk...

Undervisningsopplegg: Å lese en roman – for elever som leser lite

"Grønn sommer" av Linda Mari Oprann er en tynn og lettlest ungdomsroman som fenger elever som leser lite. Dette opplegge...

Lydbok som redskap for læring

Lydbøker kan være et nødvendig og verdifullt supplement til den tradisjonelle læreboka for elever som strever med lesing...

Praksisfortelling: Leseprosjekt med elever med dysleksidiagnose

For elever som strever med lesing kan det være vanskelig å komme i gang med å lese bøker på egenhånd. En måte å gjøre de...

Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger

Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og s...

Å lese novella "En nesten pinlig affære" med bruk av lesestrategier

Kristine Skjæveland viser steg for steg hvordan en kan legge til rette for at elever som strever med å lese skal få utby...