Våre forsknings- og utviklingsprosjekter

Læringsmiljøsenteret har til enhver tid en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter. Under finner du en alfabetisk oversikt.

Publisert Sist oppdatert

Tre menn og en dame sitter rundt et bord. En dame står ved siden av.
Her finner du alle våre pågående forsknings- og utviklingsprosjekter. Foto: Jørn Steen.

Klikk på Les mer, og deretter på lenken for å gå videre til prosjektsidene til prosjektet som interesserer deg.

Vi har også en rekke avsluttede prosjekt er du kan lese om forskningsfunn mm.

Grunnskole, videregående opplæring

Bry deg! – sammen mot mobbing

Bry deg! tilbyr kompetanseheving som skal bidra til å styrke skolers arbeid med trygt og godt skolemiljø.

Jente og gutt løper i glad lek.
Godt læringsmiljø, autoritativ klasseledelse, psykisk helse, mobbing og utfordrende atferd er viktige temaer i Bry deg. Foto: Jørn Steen, UiS.

Gå til prosjektsidene til Bry deg!

Videregående opplæring

INTERACT – kvalitet i klasseromsinteraksjoner

Målet med INTERACT-prosjektet er å undersøke hvordan digital videobasert dialog kan støtte lærere i arbeidet med å styrke kvaliteten på interaksjoner i klasserommet. Målet er å øke elevenes engasjement og læring.

Emosjonell støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte er tre sentrale kompetanseområder og omdreiningspunkt for forskningsprosjektet. Foto: Getty Images.

Gå til prosjektsidene til INTERACT

Grunnskole, videregående opplæring

LIFE – livsmestring i teori og praksis

Livsmestring har vært et tverrfaglig tema i skolen siden høsten 2020. Forskningsprosjektet LIFE skal undersøke hvordan skoler har innført det tverrgående teamet «Folkehelse og Livsmestring» i skolehverdagen, samt

En smilende ungdom som sitter på ryggen til en annen smilende ungdom
Hvilke forestillinger finnes om livsmestring i grunnskole og videregående skole, hos elever og personale? Det skal forskningsprosjektet LIFE finne svar på. Foto: Elisabeth Tønnessen.

Gå til prosjektsidene til LIFE

Barnehage, Grunnskole, SFO

Læringsmiljøprosjektet

Hovedmålet med Læringsmiljøprosjektet er å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Jente henger opp-ned i klatrestativ
Læringsmiljøprosjektet er et tiltak for å støtte og veilede ansatte i arbeidet med å fremme og sikre et trygt og godt miljø i barnehage, skole og skolefritidsordning (SFO). Foto: Jørn Steen.

Gå til prosjektsidene til Læringsmiljøprosjektet

Videregående opplæring

Moment

Sosial og emosjonell kompetanse i videregående skole.

Teksten "Moment" med streker som viser bevegelse rundt o-en og e-en.

Gå til prosjektsidene til Moment

Foreldre

PARTICIPATE – foreldre og teknologi i digital mobbing

PARTICIPATE omhandler digital mobbing i relasjon til foreldre. Prosjektet består av et flersektorielt, tverrfaglig doktorgradsprogram, som omfatter nettverksbygging og utveksling av informasjon og kompetanse om digital mobbing i hele Europa.

Participate
Participate handler om digital mobbing. Foto: Getty Images.

Gå til prosjektsidene til PARTCIPATE

Barneskole

SELFICON – selvregulering i kontekst

Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.

Elever som jobber konsenteret sammen med lærer mens andre barn går rundt i klasserommet.
Hvordan kan vi hjelpe barn med å konsentrere seg når de blir utsatt for distraksjoner? Det er noe av det SELFICON ønsker å undersøke. Foto: Jørn Steen/UiS.

Gå til prosjektsidene til SELFICON

Barnehage

SELMA – Sosial og emosjonell læring og livsmestring i barnehagen

Forskere og barnehageansatte som deltar i SELMA samarbeider for å utvikle en pedagogisk praksis for å fremme sosial og emosjonell utvikling og livsmestring i barnehagen. De fem kjerneområdene i SELMA er hentet fra Rammeplan for barnehagen: samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse.

En gutt triller en annen i en trillebår
Livsglede og mestring er to av kjerneområdene i SELMA. Foto: Marie von Krogh.

Gå til prosjektsidene til SELMA

BArnehage

Sensory books – duftinntrykk og barns digitale lesing

Utdanningssystemet baserer seg stor grad på audiovisuelt (lyd og bilde) innhold. Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner. Dette prosjektet utforsker hvordan duftinntrykk påvirker barns digitale lesing.

About the project
Hvordan påvirker duftinntrykk barns lesing? Foto: Getty Images.

Gå til prosjektsidene til Sensory books

Videregående opplæring

En trygg og inkluderende russetid

Russetiden er et fenomen som berører mange. Likevel finnes det lite forskning på den. I Rogaland jobber fylkeskommunen, politiet, de videregående skolene, mobbeombudet og russen sammen for å forebygge negative hendelser. Læringsmiljøsenteret har ansvar for følgeforskningen.

En gjeng russejenter som går sammen med ryggen til kamera
Russetiden er ment å være en fin tid, men ikke alle opplever den sånn. Foto: Jørn Steen / Læringsmiljøsenteret.

Gå til prosjektsidene til En trygg og inkluderende russetid