Avsluttede forsknings- og utviklingsprosjekter

Her finner du en alfabetisk oversikt over avsluttede prosjekter med lenker til prosjektsidene. Klikk på "les mer" for å få opp lenke til det enkelte prosjektets nettsider.

Publisert Sist oppdatert
Barnehage

Agderprosjektet - en god start for alle

Agderprosjektet er et forsknings- og utviklingsprosjekt som sikter mot å frembringe ny kunnskap om hva som er viktig innhold for femåringene i barnehagen.

To blide jenter leker i et huskestativ
Målet er å utvikle og teste ut et førskoleopplegg hvor hensikten er å bidra til at barn har likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart. Foto: Getty Images.

Gå til Agderprosjektets nettsider

Klasseleiing

CIESL-prosjektet tar klasseleiing frå teori til praksis

CIESL-prosjektet ville utvikle kunnskap om korleis lærarar vidareutviklar interaksjonen med elevane i klasserommet gjennom deltaking i ein intervensjon som fokuserer på klasseleiing.

Elever rekker opp handa i et klasserom. Læreren skriver på tavla.
Ei sentral målsetting i prosjektet er å utvikle meir kunnskap om korleis lærarar omset forskingsbasert kunnskap til praktisk handling i klasserommet. Foto: iStock.

Gå til CIESLs nettsider

Barnehage

Lekbasert læring

Prosjektet Lekbasert læring (tidligere RogaBarn) undersøkte om et førskoleopplegg for femåringer i barnehagen kan bidra til at barna får et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.

To barn leker i skogen.
Playfull learning-tradisjonen fremhever at barn lærer best gjennom veksling mellom fri lek og veiledet lek. Foto: Mari Løvås.

Gå til Lekbasert lærings nettsider

Videregående opplæring

MOVE-P – motivasjon og mestring i videregående skole

Hvordan kan skolefaglig motivasjon stimuleres gjennom å fremme et mestringsorientert læringsmiljø?

MOVE-P er et prosjekt som retter seg mot lærere og elever i videregående skole. Illustrasjon: Berit Sømme.

Gå til MOVE-Ps nettsider

Ungdomsskole

ROBUST – trivsel og motivasjon i ungdomsskolen

ROBUST er et undervisningsopplegg hvor målet er å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen gjennom å fremme sosial og emosjonell kompetanse.

Gutter i ungdomsskolealder som holder rundt hverandre. Foto: Marie von Krogh
Tiltak kan ha betydelig positive effekter for barn og unges evne til å takle utfordringer i skolen, deres læringsresultater og psykiske helse. Foto: Marie von Krogh.

Gå videre til ROBUSTs nettsider

Videregående opplæring

Se videre – motivasjon og fullføring i vgs

Hvordan påvirker elevenes opplevelse av læringsmiljøet deres motivasjon, psykiske helse og evne til å fullføre videregående opplæring? Er det noen psykososiale faktorer som kan identifiseres som særlig viktige? Det prøver vi å finne ut at i forskningsprosjektet Se videre.

Blid ungdom ser rett i kamera.
Se videre undersøker også noen individvariabler som etnisitet, støtte hjemmefra, foreldres utdanningsnivå, akademisk selvoppfatning og tidligere skoleprestasjoner, som tidligere forskning har vist at har betydning. Foto: iStock.

Gå til Se videres prosjektsider

CLASS

VITE – Videobased Improvement for TEachers

Prosjektets hovedmål er å utvikle og pilotere et tiltak for profesjonell utvikling for lærere.

Ungdom og lærer i et klasserom
VITE har fokus på de positive lærer-elev-interaksjonene. Foto: GettyImages

Gå til VITEs prosjektsider