SELMA – Sosial og emosjonell læring og livsmestring i barnehagen

Forskere og barnehageansatte som deltar i SELMA samarbeider for å utvikle en pedagogisk praksis for å fremme sosial og emosjonell utvikling og livsmestring i barnehagen. De fem kjerneområdene i SELMA er hentet fra Rammeplan for barnehagen: samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse.

Publisert Sist oppdatert
Korte fakta
Prosjektledelse

Prosjektet drives av forskere ved Læringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen ved UiS og har et "Scientific advisory board" med anerkjente og erfarne forskere fra inn- og utland.

Varighet

Prosjektet går fra 2021-2025.

Finansiering

SELMA er et kompetanse- og samarbeidsprosjekt finansiert av Forskningsrådet og Sparebankstiftelsen DNB.

Samarbeid

Samarbeidspartnere i prosjektet er Sandnes kommune og KANVAS barnehager.

Nettressurser

SELMAs nettressurs inneholder filmer og musikkvideoer som er rettet mot både barn og voksne i barnehagen. Filmene er laget med tanke på å støtte barnehager i å fremme samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse i hverdagen.

SELMAs nettressurser (ekstern lenke)

Ingunn Størksen presenterer ressurser fra SELMA.

Dette er SELMA

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fremhever barns sosiale og emosjonelle utvikling og livsmestring i barnehagen.

Selmas kjerneområder: samspill, engasjement, livsglede, bestring, anerkjennelse.
Illustrasjon: Tiril Valeur/SELMA, Læringsmiljøsenteret.

Arbeidsmåter for å fremme barns utvikling og opplevelser innen disse områdene er derimot i liten grad beskrevet i rammeplanen. I SELMA samarbeider forskere og ansatte i barnehage om å konkretisere arbeidsmåter for å fremme barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling. De ansatte i barnehagen har ulik bakgrunn og det er behov for lett tilgjengelige ressurser for å styrke felles kompetanse. 

Det er produsert en ressursbok for ansatte i barnehage (Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring – ISBN: 9788202801236) og en barnebok (Snart skolebarn – vennskap, mestring og følelser – ISBN: 9788202860011). 

SELMA har også utviklet en nettbasert ressursbank som skal bidra til ansattes kompetanseutvikling. Ressursbanken inneholder konkrete forslag og eksempler på leker og aktiviteter for barn, som kan bidra til deres sosiale og emosjonelle læring og utvikling. Nettressursen inneholder filmer og musikkvideoer som er rettet mot både barn og voksne i barnehagen.

Ressursene som har blitt utviklet ble prøvd ut i en stor kvantitativ sammenlignings-studie som inkluderte om lag 100 barnehager. Prosjektet har også gjennomført flere kvalitative studier, blant annet knyttet til implementeringsarbeid, og barnas opplevelser.

Samarbeidspartnere i prosjektet er Sandnes og KANVAS barnehager. Prosjektet drives av forskere ved Læringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen ved UiS og har et vitenskapelig rådgivende styre med anerkjente og erfarne forskere fra inn- og utland. Den pedagogiske praksisen er utviklet i et samarbeid mellom norske barnehageansatte og barnehageforskere.

Kjerneområder i SELMA er samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse. Barnehageåret er inndelt i fem moduler knyttet til de fem kjerneområdene. Uketema blir presentert både i ressursboken for ansatte og i nettressurs med en liten filmsnutt for hver uke. Barnehagene får forslag til bøker, leker og aktiviteter for å fremme sosial og emosjonell utvikling i barnehagen.

Informasjon til foresatte

Er du foresatt til et barn som deltar i SELMA?

5-åringer fra 97 ulike barnehager deltok i forskningsprosjektet SELMA barnehageåret 2023-24. Her finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene fra foresatte.

Fire barn leker i en stor huske
Gjennom SELMA får barnehagene forslag til bøker, leker og aktiviteter for å fremme sosial og emosjonell utvikling i barnehagen. Foto: Marie von Krogh/Læringsmiljøsenteret, UiS.

Forskningsprosjektet SELMA har utviklet og prøvd ut en pedagogisk praksis og videreutdanning knyttet til barns sosiale og emosjonelle utvikling og livsmestring i barnehagen.

Den pedagogiske praksisen konkretiserer viktige tema fra rammeplanen. Resultater fra forskningen vil gi kunnskap som kan danne grunnlag for å forbedre den norske barnehagen.

Utprøving av SELMA ble gjennomført barnehageåret 2024/2025 i 97 ulike barnehager. Til sammen var det 900 deltakende 5-åringer (barn født i 2018).

Barnehageåret 2023/2024 har barnehager fra 13 ulike kommuner deltatt i forskningsprosjektet SELMA. Disse barnehagen ble tilfeldig fordelt i utprøvingsgruppe og sammenligningsgruppe. Utprøvingsgruppen gjennomførte opplæring og den pedagogiske praksisen i SELMA høsten 2023, mens sammenligningsgruppen fortsatter som før. Året etter, fra høsten 2024, fikk sammenligningsgruppen tilbud om opplæring og gjennomføring.

Foresatte i SELMA-barnehager, fikk tilsendt invitasjon til deltakelse for deres barn, og informasjon om hva deltakelse innebærer i 2023.

Alle barna med samtykke til å være med i forskningen knyttet til SELMA ble kartlagt ved starten og slutten av barnehageåret (-23/-24). Barnehagene ble delt i utprøvingsbarnehager og sammenligningsbarnehager. Barna i utprøvingsbarnehagene deltok i aktivitetene knyttet til den pedagogiske praksisen i SELMA. Sammenligningsbarnehagene fortsatte som før og fikk tilbudt om å gjennomføre den pedagogiske praksisen SELMA for barnehageåret -24/-25. Nødvendig registerdata ble også hentet inn fra SSB (med samtykke fra foresatte).

I tillegg vil deltakende barn følges videre i skoleløpet- Det hentes inn data fra kommunen og SSB om resultater på kartleggingsprøver (lesing og regning), avgangskarakterer fra grunnskolen og videregående skole samt informasjon om valg/fullført utdanningsprogram på videregående skole.

Forskningsprosjektet SELMA er vurdert av SIKT og personvernkonsekvensutredning (DPIA) er gjennomført. SIKT har vurdert at berørte parter blir godt informert, at kravet om samtykke overholdes og at sikkerheten knyttet til personvernet er ivaretatt. Alle data som samles inn i prosjektet vil bli behandlet konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket. Resultater fra forskningsprosjektet vil bli publisert i forskningstidsskrifter, og blir presentert på en slik måte at ingen barn kan identifiseres. 

Forskningsprosjektet SELMA vil etter planen avsluttes i 2040. Etter prosjektslutt vil datamaterialet med personopplysninger anonymiseres og koblingsnøkkel slettes. 

Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til:

  • innsyn i hvilke opplysninger vi behandler om deg·
  • å få rettet opplysninger om deg som er feil eller misvisende
  • å få slettet personopplysninger om deg – trekke samtykke tilbake
  • å sende klage til Datatilsynet om behandlingen av dine personopplysninger

Hvis du har spørsmål om prosjektet, eller ønsker å vite mer om eller benytte deg av dine rettigheter, ta kontakt med:

Forskningsrådgiver: mads.olsen@uis.no

Prosjektleder: ingunn.storksen@uis.no

SELMA er utviklet av Læringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger. Professor Ingunn Størksen og Professor Mari Rege er prosjektledere. Den pedagogiske praksisen er utviklet i et samarbeid mellom norske barnehageansatte og barnehageforskere.

Se introduksjonsfilmen om SELMA.

Prosjektledere

Professor i psykologi
51832934
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor i økonomi
51833721
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans